پنج کار قبل شروع رایتینگ essay آزمون آیلتس

پنج کاری که قبل شروع essay رایتینگ آیلتس

«Essay» نوعی متن آکادمیک است که با عنوان‌ها و موضوعات مختلفی مطرح می‌شود. در اصل تفاوت است بین مقاله نویسی و Essay چراکه در اصل مقاله یک مطلب علمی است اما Essay در اصل بخش دیدگاه نویسنده در مطلب است.

برنامه ریزی رایتینگ آزمون آیلتس یکی از مهم ترین کارها قبل از شروع نوشتن است چرا که به ذهن شما نظم می دهد و میدانید که قرار است چه چیزی و چگونه بنویسید. بسیاری از اساتید برای برنامه ریزی زمان های متفاوتی پیشنهاد می دهند، برخی می گویند 2 دقیقه، 5 دقیقه و برخی دیگر نیز می گویند 7 الی 10 دقیقه کافی ست. ما میگوییم با توجه به توانایی شما این زمان ممکن است برای هر داوطلب متفاوت باشد.

اما پیشنهاد می دهیم حتما آن را انجام دهید چون که داوطلبینی با سطح خوب زبان را نیز دیده ایم که بدون برنامه ریزی شروع به نوشتن کرده اند و انتظار نمره 7 را داشته اند اما در آخر نمره 6 گرفته اند. بدون برنامه ریزی ممکن است دچار خطاهایی از جمله off-topic شدن بشوید. در ادامه می پردازیم به مواردی که قبل از شروع به نوشتن بکنید، می بایست انجام دهید.

در مطلب از پیش منتشر شده ای مطالب مفیدی در زمینه نحوه انواع essay رایتینگ آیلتس خدمت شما کاربر عزیز ارئه داده ایم که میتواند مفید واقع شود.

پنج کار قبل شروع رایتینگ essay آزمون آیلتس

1. سوال را به خوبی آنالیز کنید.

با دقت خواندن سوال بسیار حائز اهمیت است چرا که اگر متن سوال و چیزی که از شما میخواهد را به خوبی متوجه نشوید، ممکن است یک essay متفاوت بنویسید یا حتی ممکن است خیلی کلی درباره آن بنویسید و به جزئیاتی که از شما خواسته اشاره نکنید. پس نوع essay که قرار است بنویسید را برای خودتان مشخص کنید. برای شناخت انواع essay رایتینگ آزمون آیلتس این مطلب را بخوانید.
به سوال زیر که از نمونه سوالات تسک 2 آزمون آیلتس می باشد نگاهی بیندازید:

All over the world, societies are facing a growing problem with obesity. This problem affects both children and adults.
What are the reasons for this rise in obesity, How could it be tackled?

با نگاهی کلی به متن سوال متوجه خواهید شد که موضوع آن درباره سلامتی و مشکلات ناشی از چاقی می باشد. علاوه بر آن شما باید قسمت هایی از متن خود را به مواردی دیگر از جمله دلایل این مشکل و راه حل های آن اختصاص دهید و به قسمت هایی مانند جامعه، کودکان، و بزرگسالان نیز اشاره بکنید. پس یادتان باشد که فقط و فقط کلی نوشتن درباره این موضوع کفایت نمی کند و باید به جزئیات آن نیز بپردازید.

پنج کار قبل شروع رایتینگ essay آزمون آیلتس

2. به موضوعات مربوطه فکر کنید

این شاید از مشکلات رایج داوطلبین آزمون آیلتس باشد که پیدا کردن ایده برای سوال مورد نظر کمی برایشان سخت می شود. راه های زیاد ممکن است به گوشتان خورده باشد مانند brainstorming یا mind map. در ادامه دو راه حل دیگر نیز بهتان پیشنهاد می دهیم که قبل از شروع رایتینگ انجام دهید.

1. فکر کنید با دوستتان دارید درباره موضوعی که در سوال مطرح شده صحبت میکنید. چه سوال هایی ممکن است از هم بپرسید و چه پاسخ هایی به یکدیگر می دهید. همان ایده ها را انتخاب کنید و درباره آن در قالب پاراگراف بدنه ارائه دهید.

2. راه حل دیگر این است که با توجه به نوع سوال که چه چیزی از شما می خواهد، یک لیست درست کنید. این لیست می تواند از مزایا / معایب باشد یا مشکل / راه حل و …غیره.

 

برای سوالی که بالاتر دیدید، یک لیست درست کردیم، توجه کنید که در سمت چپ مشکلات نوشته شده و در سمت راست راه حل های قابل ارائه برای آنها.

problem solution

Over consumption of fast food or ready meals.

Government could raise taxes on fast food

Too much sugar and trans-fat in convenience food.

Regulations needed, put warnings on the packaging.

Lack of experience due to a busy lifestyle and work.

Special incentives to join fitness clubs, company gyms.

Unhealthy food and junk food is cheaper.

The food industry has to address the problem, lower prices on fresh food.

3. ساختار متن و پاراگراف بندی

شش نوع essay در رایتینگ تسک 2 آزمون آیلتس وجود دارد که هرکدام ساختار و فرم مخصوص خود را دارد. در پایین فرم مخصوص سوالات problem-solution را می بینید.

• پاراگراف مقدمه: پارافریز کردن سوال – نوشتن جمله thesis(ارائه یک مشکل و یک راه حل)
• پاراگراف بدنه 1 : ایده اصلی(مشکل 1) – حمایت از ایده اصلی – یک مثال جزئی از مشکل
• پاراگراف بدنه 2 : ایده اصلی(راه حل) – حمایت از ایده – بگویید که چرا این راه حل موثر است.
• نتیجه گیری: نکات اصلی را بار دیگر بیان کنید یا می توانید جمله thesis خود را پارافریز کنید.

نکته مهم: جمله thesis متن شما بسیار مهم است چرا که ادامه نوشته شما بر اساس این جمله خواهد بود و در واقع پاراگراف های بدنه همان بسط داده شده‌ی جمله thesis می باشد.

برای اطلاعات بیشتر از این جمله این مطلب را بخوانید ( پاراگراف مقدمه رایتینگ تسک )

پنج کار قبل شروع رایتینگ essay آزمون آیلتس

4. پارافریز کردن متن سوال

حالا باید به بهترین روش پارافریز کردن متن سوال فکر کنید. اینکار را می توانید هم با استفاده از هم معنی ها و هم تغییر ساختار جمله انجام دهید (paraphrasing چیست). برای برتری در این مهارت می بایست دایره واژگان بسیار خوبی داشته باشید اما با این حال کلماتی هستند که بخواهید آن را نگه دارید چون پارافریز یکسری لغات سخت تر می باشند.

5. جمله thesis statement

بعد از پارافریز کردن متن سوال، حال باید به نوشتن یک thesis statement خوب فکر بکنید که به خواننده متن نشان دهد ادامه رایتینگ شما قرار است به چه سمتی برود و درباره چی باشد. یادتان باشد که در این بخش بعضی مواقع با توجه به متن سوال، اگر از شما نظر خواسته، نظرتان را بیان کنید. پاراگراف های بدنه رایتینگ شما درواقع بسط داده شده‌ی thesis statement است.

پرسش و پاسخ

1. معیار Grammatical Range and Accuracy چگونه بر نمره شما در بخش رایتینگ تسک 2 تاثیر می گذارد؟

به صورت خلاصه میتوان گفت هرچه گستردگی جملات پیچیده (complex sentence) شما در رایتینگ بیشتر باشد، احتمال گرفتن نمره 7+ بیشتر می شود اگرنه هرچه رایتینگ خوبی بنویسید اما گستردگی جملاتتان فقط در حد جملات ساده و مرکب باشد، نمره‌‌تان بیشتر از 6 یا 6.5 نخواهد شد.

2. منظورمان از off-topic و off-task در رایتینگ تسک 2 چیست؟

به عنوان مثال اگر سوال از شما خواسته باشد تا درباره تاثیر تلویزیون بر کودکان بنوسید، در متنتان درباره تلویزیون می نویسید اما فقط به مزایا و معایب آن اشاره می کنید، در این صورت شما off-task شده و نمره task response را از دست می دهید. حال فکر کنید همین سوال برای رایتینگ شما آمده و شما در متن درباره کودکان می نویسید و هیچ اشاره ای به تلویزیون نمی کنید، حال شما off-topic شده اید یا به عبارتی از موضوع خارج شده اید.

2 Comments

  • ممنون . امیدوارم بتونم طی یه روند درست طبق برنامه ریزی پیش برم دوباره/

    • سلام ایمان عزیز
      امیدوارم مطالب براتون مفید بوده باشه. همچنین برای مشاوره درباره آیلتس هم میتونید با مشاورین در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *