بررسی مهارت رایتینگ آیلتس

بررسی مهارت رایتینگ آیلتس در چند کلام مهارت

هر آزمون مهارت زبان انگلیسی، بدون ارزیابی مهارت‌های نوشتاری کامل نمی‌شود و آیلتس هم از این قاعده مستثنی نیست. کسب امتیاز بالا از بخش رایتینگ این آزمون، تسلط شما را در نوشتن به زبان انگلیسی نشان می‌دهد. با توجه به اهمیت این موضوع، در این صفحه قصد داریم در مورد نحوه ارزیابی مهارت رایتینگ آیلتس صحبت کنیم. پس تا انتها همراه ما باشید.

مطلب مرتبط و مفید: آزمون آیلتس چیست؟

 

مهارت رایتینگ آیلتس

مهارت رایتینگ آیلتس چیست؟

بخش IELTS Writing، طیف گسترده‌ای از مهارت‌ها را ارزیابی می‌کند، مانند توانایی داوطلب در درک اطلاعات متنی و تصویری ارائه‌شده، گرامری (Grammatical Accuracy) یا روانی زبان (Fluency) این امر مستلزم آن است که درک خود را از موضوعات و مفاهیم به‌طور عینی و با استفاده از مهارت‌های نوشتاری مؤثر و متقاعدکننده بیان کنید. مدت پاسخگویی به سوالات رایتینگ، ۶۰ دقیقه است. همچنین ارزیابی این مهارت در آیلتس جنرال و آکادمیک با یکدیگر تفاوت دارد که در قسمت بعد این موضوع را با هم بررسی می‌کنیم.

موفقیت در رایتینگ آزمون آیلتس

تفاوت مهارت رایتینگ در آزمون آیلتس آکادمیک و جنرال چیست؟

آزمون رایتینگ آیلتس، یک ساعت طول می‌کشد و از دو قسمت تشکیل شده است: ریتینگ تسک یک Task 1 و ریتینگ تسک دو Task 2 که برای آیلتس آکادمیک و جنرال متفاوت است، اما تسک دو برای هر دو ماژول یکسان است.

تسک یک رایتینگ آکادمیک

در این تسک، یک گراف، چارت، دیاگرام، موقعیت، آمار و … به شما داده می‌شود و از شما خواسته می‌شود که این اطلاعات را از طریق مهارت‌های نوشتاری خود خلاصه کنید، توصیف کنید یا توضیح دهید. همچنین ممکن است از شما خواسته شود که یک فرآیند، موضوع یا رویداد را توضیح دهید. شما می‌توانید تا ۱۵۰ کلمه برای این تسک بنویسید.

تسک یک رایتینگ جنرال

در این تسک از شما خواسته می‌شود که نامه‌ای در مورد موقعیت‌های روزمره بنویسید که احتمالاً هنگام زندگی در یک محیط انگلیسی‌زبان با آن مواجه می‌شوید. به‌عنوان مثال، یک نامه به کارفرمای خود یا یک دوست. نامه ممکن است شخصی، نیمه‌رسمی یا رسمی باشد.

این تسک، توانایی‌های شما را در موارد زیر ارزیابی می‌کند:

  • نوشتن مکاتبات شخصی
  • ارائه اطلاعات واقعی عمومی
  • بیان نظرات خود که شامل دیدگاه‌ها، نیازها، خواسته‌ها، علاقه‌مندی‌ها و … می‌شود.

برای نوشتن تسک یک IELTS Writing جنرال تا ۱۵۰ کلمه می‌توانید بنویسید.

تسک دو رایتینگ آزمون آیلتس

همان‌گونه که گفتیم، تسک ۲ برای هر دو آیلتس جنرال و آکادمیک یکسان است. در این تسک شما باید ۲۵۰ کلمه در مورد موضوع خاصی که به شما داده می‌شود، بنویسید. علاوه‌بر موضوع، یکسری اطلاعات اضافه نیز برای راهنمایی در اختیار شما قرار می‌گیرد.

برای تسک دو، حتما دستورالعمل‌های ارائه‌شده را دنبال کنید. سپس، نکات، استدلال‌ها و دیدگاه‌های خود را در مورد موضوع داده‌شده یادداشت کنید. همچنین قبل از شروع نوشتن، افکار خود را سازماندهی کنید.

توجه داشته‌باشید که تسک دو رایتینگ، دو برابر بیشتر از تسک یک وزن دارد. بنابراین، زمان خود را بر اساس تعداد کلماتی که باید بنویسید، مدیریت و تنظیم کنید. ۲۰ تا ۲۵ دقیقه را به تسک یک اختصاص دهید و ۳۰ تا ۳۵ دقیقه دیگر را برای دیگری بگذارید. همچنین، ۵ دقیقه هم به بررسی نوشته‌ها بپردازید و اشتباهات خود را تصحیح کنید.

 

خوب نوشتن در آزمون آیلتس

 چگونه نمره رایتینگ آیلتس خود را افزایش دهیم؟

بخش IELTS Writing یکی از چالش‌برانگیزترین بخش‌های آزمون آیلتس است. برای این‌که بتوانید بالاترین نمره رایتینگ را از این بخش به‌دست آورید، به نکات زیر توجه کنید:

  • نوشتن جملات کوتاه معنی‌دار را تمرین کنید.
  • کتاب و روزنامه بخوانید.
  • قبل از شرکت در آزمون آیلتس حداقل ۷ تا ۱۰ انشا بنویسید.
  • تلاش کنید تا تعداد کلمات انشای خود را تخمین بزنید.
  • از فلش‌کارت برای تقویت دایره لغات خود استفاده کنید.
  • اصطلاحات، فعل‌ها و صفت‌هایی که می‌توانید در انشای خود استفاده کنید را یاد بگیرید.
  • موضوعات جاری و عمومی را بخوانید تا بتوانید نظرات خود را با حقایق پشتیبانی کنید.

 

معیارهای ارزیابی بخش رایتینگ آزمون آیلتس

معیارهای ارزیابی بخش رایتینگ آزمون آیلتس شامل چندین عنصر مهم است که ارزشمندی نوشتار شما را مشخص می‌کنند. در زیر، به هر یک از این معیارها با جملات نمونه توضیح می‌دهیم:

1. محتوا و ایده‌ها:

– بد: “I like to travel. It’s fun.”
– بهتر: “Traveling provides valuable opportunities to explore new cultures, broaden horizons, and create lasting memories.”

2. ساختار و سازماندهی:

– بد: “I went to the market yesterday. Then I met my friend.”
– بهتر: “Yesterday, I went to the market where I unexpectedly ran into my old friend, Sarah.”

3. واژگان و اصطلاحات: Lexical Resource

– بد: “I’m happy because I have a good job.”
– بهتر: “I am delighted with my current employment as it provides me with both professional fulfillment and financial stability.”

4. دستور زبانی: Grammatical range and accuracy

– بد: “He is have a lot of money.”
– بهتر: “He has amassed a considerable fortune over the years through hard work and dedication.”

5. تنوع جملات و پیوستگی: Coherence and Cohesion

– بد: “I like to read books. Books are interesting.”
– بهتر: “Reading books has always been a passion of mine, as they offer a fascinating glimpse into different worlds and perspectives.”

این نمونه‌های جملات نشان می‌دهند که چگونه با استفاده از واژگان مناسب، ساختارهای گرامری صحیح، تنوع در جملات و ارتباط منطقی بین ایده‌ها می‌توانید عملکرد خود در بخش رایتینگ آزمون آیلتس را بهبود بخشید.

 

جمع بندی

در این مقاله در مورد رایتینگ آیلتس صحبت کردیم و فرمت آن را برای هر دو آزمون جنرال و آکادمیک، مورد بررسی قرار دادیم. رایتینگ یکی از مهارت‌های مهم در این آزمون است و تسلط شما را بر انگلیسی نوشتاری نشان می‌دهد. با استفاده از نکاتی که در اینجا بیان کردیم و با استفاده از منابع معتبر، می‌توانید بهترین نتیجه را در این بخش کسب کنید.

 

سوالات متداول شما درباره مهارت رایتینگ آیلتس

  • مهارت رایتینگ آیلتس چیست؟

بخش IELTS Writing، طیف گسترده‌ای از مهارت‌ها را ارزیابی می‌کند، مانند توانایی داوطلب در درک اطلاعات متنی و تصویری ارائه‌شده.

  • تفاوت مهارت رایتینگ در آزمون آیلتس آکادمیک و جنرال چیست؟

آزمون رایتینگ آیلتس، یک ساعت طول می‌کشد و از دو قسمت تشکیل شده است: Task 1 و Task 2. تسک یک برای آیلتس آکادمیک و جنرال متفاوت است.

  • وقتی دستورالعمل‌ سوال می‌گوید که نباید مثلاً «بیشتر از سه کلمه» به عنوان پاسخ بنویسم، اگر پاسخی را با بیش از سه کلمه بنویسم، نمره‌ام را از دست می‌دهم؟

بله. پاسخ هایی که بیش از حد مجاز تعداد کلمه باشند به عنوان نادرست در نظر گرفته می شوند.

  • مدت زمان آزمون ریدینگ آیلتس چقدر است؟

زمان پاسخگویی به این قسمت 60 دقیقه است و بعد از مهارت لیسنینگ (Listening) است. ضمناً در قسمت ریدینگ (reading)، زمان اضافی برای انتقال پاسخ ها در پاسخنامه به شما داده نمی شود.

  • چه نوع متن هایی در ریدینگ آیلتس آکادمیک وجود دارد؟

متن ها معمولاً طولانی هستند، زیرا از کتاب ها، روزنامه ها و مجلات انتخاب شده اند. بیشتر اوقات این متن ها حاوی ساختارهای پیچیده، نمودارها، نقشه ها، تصاویر و واژگان آکادمیک هستند.

  • تعداد کل سوالات در آزمون ریدینگ (reading) چقدر است؟

در کل حدود 40 سوال وجود دارد.

  • آیا آیلتس نمره منفی دارد؟

خیر، آزمون آیلتس نمره منفی ندارد و به همین دلیل پیشنهاد می شود که به تمامی سوال ها پاسخ دهید. شانس هم کمی می تواند به کمک شما بیاید.

  • آیا می توانم فقط با نوشتن یک T و F و NG پاسخ های True, False, and NOT GIVEN را بدهم؟

بله، می توان به جای کامل نوشتن، از حروف اختصاری آن استفاده کرد.

  • آیا پاسخ سوالات ریدینگ به ترتیب در متن است؟

خیر لزوما تمامی سوالات به این شکل نیست و در برخی از انواع سوالات ممکن است جواب را به ترتیب در متن پیدا نکنید. بنابراین لازم است که قبل از انجام آزمون با انواع سوالات هر مهارت آشنا شوید و تمرین کافی نیز کرده باشید زیرا که دانستن اینها می تواند در صرفه جویی وقت به شما کمک بکند.

  • املای لغات در آزمون چقدر مهم است؟

می دانید که این آزمون، آزمونی برای ارزیابی سطح زبان انگلیسی شماست، بنابراین املای درست کلمات بسیار ضروری است. حتی اگر پاسخ سوالی را درست بنویسید اما املای آن را اشتباه بنویسید، به عنوان پاسخ اشتباه آن را در نظر می گیرند.

  • در آزمون ریدینگ، اول باید متن را بخوانم یا سوالات را بخوانیم؟

این موضوع کاملا بستگی به نوع سوال دارد ( Gap filling, Multiple choice, Matching,… (etc. در برخی، خواندن متن راه دقیق تر و بهتری است و در برخی دیگر بهتر است ابتدا سوالات ئو کلمات کلیدی آنها بررسی شود.

در پکیج NEW Forward To IELTS تمام انواع سوال به همراه روش پاسخگویی به آنها تدریس شده است.

  • برای Skim کردن هر قسمت از متن های ریدینگ (Reading) چقدر باید وقت بگذارم؟

پیشنهاد می شود برای Skim  کردن هر متن، بیشتر از 5 دقیقه وقت نزارید، در این تکنیک پیدا کردن جزئیات اهمیتی ندارد در واقع شما باید برای پیدا کردن ایده اصلی هر پاراگراف زمان بگذارید. اگر متوجه شدید که بیشتر از 5 دقیقه روی خواندن دارید زمان میگذارید، آن را متوقف کنید و روی سوالات تمرکز کنید.

  • به طور کلی برای پذیرش در دانشگاه نمره چند آیلتس ریدینگ لازم است؟

بستگی به دانشگاه مورد نظر دارد. اما به طور کلی دستیابی به نمره 6 و بالاتر می تواند به شما کمک کند و مورد قبول اکثر دانشگاه ها می باشد.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *