آزمون آیلتس چیست

آزمون آیلتس چیست؟

مدرک آیلتس یکی از معتبرترین مدارک بین آزمون های بین المللی زبان محسوب میشود. افراد مختلف با هدف‌های مشخص و معمولا با انگیزه زیاد برای آزمون آیلتس آماده می‌شوند. هرکدام از این افراد بسته‌به الویت‌ها و شرایط خود، یکی از انواع آیلتس را انتخاب می‌کنند. اگر شما نیز جزو افرادی هستید که در لیست مدارک خود به یک مدرک زبان بین‌المللی معتبر نیاز دارید، پیشنهاد می‌کنیم برای مناسب‌ترین آزمون‌ آیلتس متناسب با هدفی که دارید، آماده شوید.

اغلب افراد در ابتدای این مسیر در مورد انتخاب نوع مناسب امتحان آیلتس متناسب با شرایط تحصیلی یا شغلی‌شان، دچار سردرگمی می‌شوند. اما نگران نباشید، زیرا در این مطلب به معرفی کامل این آزمون و روش‌های یادگیری آن می‌پردازیم تا به شما در انتخاب آگاهانه کمک کنیم.

آزمون آیلتس چیست

مدرک آیلتس چیست؟

آیلتس (IELTS) در سال 1989 معرفی شد و یکی از مشهورترین و پذیرفته‌شده‌ترین آزمون‌های استاندارد مهارت زبان انگلیسی برای افراد غیر انگلیسی زبان است. برای اطمینان‌خاطر شما درباره اعتبار این آزمون باید گفت که مدرک آیلتس در بیش از ۱۱ هزار موسسه آموزشی، شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی دنیا پذیرفته شده است.

داوطلبانی که به‌دنبال تحصیل یا کار در هر کشوری با زبان انگلیسی هستند، باید برای این آزمون آماده شوند. آزمون آیلتس به‌طور مشترک توسط شورای بریتانیا، آیلتس استرالیا و دانشگاه کمبریج، ارزیابی شده و هر ساله در بیش از 140 کشور (بیش از 1600 مرکز آزمون) برگزار می‌شود.

انواع آزمون آیلتس چیست؟

بسته‌به هدف شما برای مهاجرت به خارج از کشور، می‌توانید در یکی از انواع آزمون‌های IELTS شرکت کنید:

آزمون آیلتس آکادمیک

این آزمون برای دانشجویانی مناسب است که مایلند دوره‌های کارشناسی یا کارشناسی ارشد را در هر یک از کشورهای انگلیسی زبان دنبال کنند. هدف از Academic IELTS این است که مشخص شود آیا شما برای ادامه تحصیل در یک کشور یا دانشگاه انگلیسی زبان آمادگی دارید یا خیر.

برای معرفی کامل وارد مطلب شوید: آیلتس آکادمیک چیست؟

آزمون آیلتس چیست

 آزمون جنرال (عمومی) آیلتس

آزمون عمومی آیلتس برای کسانی که می‌خواهند برای تحصیلات متوسطه یا کار به کانادا، بریتانیا، استرالیا یا نیوزیلند مهاجرت کنند، ایده‌آل است. IELTS General درواقع به ارزیابی مهارت‌های اساسی شما برای حضور در یک محیط کار یا آموزشی تمرکز دارد.

قالب و الگوی سؤالات، تقریباً برای هر دو آزمون یکسان است. به این شکل که هر یک از آزمون‌ها شامل چهار بخش خواندن، نوشتن، گوش دادن و صحبت کردن است. داوطلبان باید به انواع مختلفی از سوالات مانند MCQ، تکمیل جمله، مقاله نویسی، نامه‌نویسی، شناسایی داده‌ها و… پاسخ دهند. بنابراین داوطلبان می‌توانند با توجه به برنامه‌های آینده خود و موسساتی که برای آن‌ها درخواست می‌دهند، نوع آزمون را انتخاب کنند.

برای معرفی کامل وارد مطلب شوید: آیلتس جنرال چیست؟

آزمون آیلتس UKVI 

اگر قصد مهاجرت به انگلستان را دارید، شرکت در IELTS UKVI بهترین گزینه برای شما محسوب می‌شود. زیرا این مدرک توسط دولت انگلستان برای اهداف ویزا و مهاجرت به انگلستان تایید شده است. باید بدانید که قالب، محتوا، الگوی امتیازدهی و همه موارد در این آزمون آیلتس، مشابه آزمون‌های دیگر است. با این‌حال، آیلتس برای UKVI از پروتکل‌های خاصی برای اطمینان از صحت ارزیابی زبان انگلیسی داوطلبان پیروی می‌کند.

آزمون‌های آیلتس برای UKVI به انواع زیر تقسیم می‌شوند:

  • آیلتس برای UKVI آکادمیک
  • آیلتس برای آموزش عمومی UKVI
  • مهارت‌های زندگی آیلتس (IELTS Life Skills )

برای معرفی کامل وارد مطلب شوید: آیلتس لایف اسکیلز چیست؟

آزمون آیلتس آکادمیک

مراکز برگزاری آزمون آیلتس کجاست؟

همان‌طور که می‌دانید هر سال در زمان مشخص‌شده، داوطلبین زیادی برای شرکت در آزمون‌های آیلتس آماده می‌شوند. هر کدام از این افراد برای دستیابی به اهداف و آرزوهای خود برای این روز مهم تلاش کرده‌اند. بنابراین برای کسب موفقیت در این آزمون باید به همه جنبه‌های آن توجه داشته‌باشید. یکی از این موضوعاتی که ممکن است کمتر کسی به آن توجه کند، بررسی مراکز معتبر برگزاری آزمون‌های آیلتس است. زیرا فقط مراکزی که از سازمان سنجش تائیدیه دریافت کرده‌اند، وجهه قانونی برای برگزاری آزمون را دارند. برخی از مراکز معتبر برای برگزاری آزمون آیلتس شامل موارد زیر است:

نام مرکز آدرس و شماره تماس
مؤسسه فرهنگی و هنری ایرسافام
  • آدرس: تهران، شریعتی، بالاتر از پل صدر، خیابان شهید میرزاپور، قلندری شمالی، بن بست ساناز، پلاک ۳
  • شماره تماس: ۰۲۱۷۵۲۹۲
مؤسسه آیلتس تهران
  • آدرس: فرمانیه، خیابان لواسانی، بعد از آقایی، ساختمان نامی، پلاک ۱۱۸، طبقه ۵
  • شماره تماس: ۰۲۱۹۱۰۰۸۰۰۷
مؤسسه عصر دین و دانش
  • آدرس: تهران ، خیابان ولیعصر، ضلع شمالی پارک ساعی،کوچه ساعی یکم، بنبست دانش، مؤسسه آموزش عالی عصر دین و دانش
  • شماره‌های تماس: ۰۲۱۸۸۶۴۴۶۹۰ – ۰۲۱۸۸۶۴۴۶۹۱
مؤسسه آموزش عالی آزاد پروشات نوین
  • آدرس: تهران، بزرگراه شهید مدرس شمال، خیابان شهید دستگردی (ظفر)، پلاک ۲۱۵، برج های طلایی کیش، طبقه اول
  • شماره‌های تماس: ۰۲۱۲۲۹۲۱۵۲۴- ۰۲۱۲۲۹۲۱۵۳۲- ۰۲۱۲۲۹۲۱۵۷۹- ۰۲۱۲۲۹۲۱۰۹۷
مؤسسه پارسیان
  • آدرس: تهران، جنت آباد شمالی، نرسیده به اتوبان نیایش، جنب بانک سینا، پلاک ۲۶۸، طبقه ۳
  • شماره تماس: ۰۲۱۷۱۰۵۳۲۵۳
موسسه آموزشی علوم و فنون پاراکس
  • آدرس: مشهد، بلوار سجاد، بین ۱۴ و ۱۶، پلاک ۳۴۲، طبقه دوم
  • شماره‌های تماس: ۰۵۱۳۷۶۴۶۶۲۰ – ۰۵۱۳۷۶۷۴۰۳۷ – ۰۵۱۳۷۶۲۰۱۴۳
موسسه فرهنگی و هنری فن آوران اطلاعات رهام
  • آدرس: کرج، خیابان بهار، بن بست ۱۳ آبان، پلاک ۳۶۰
  • شماره‌های تماس: ۰۲۶۳۲۲۲۰۸۳۰ – ۰۲۶۳۲۲۴۲۹۳۴
آیلتس ایران زمین


  • آدرس: تهران، سعادت آباد، خیابان ۳۱، پلاک۶۶، ساختمان بیان برتر
  • شماره تماس: ۰۲۱۸۸۶۸۸۹۶۷

مراکزی که از آن‌ها در این بخش نام برده شده است، صلاحیت برگزاری آزمون‌های آیلتس را به‌صورت قانونی دارند. اما باید بدانید که این موارد فقط بخشی از لیست بزرگ مراکز برگزاری آزمون است. بنابراین حتما پیش از انتخاب مرکز موردنظر خود برای شرکت در آزمون‌های آیلتس، اعتبار آن را از طریق مراجعه به سایت سازمان سنجش و یا منابع معتبر ارزیابی کنید.

مراکز برگزاری آزمون آیلتس

بررسی نمره در مدرک آیلتس

یکی دیگر از دغدغه‌های داوطلبان برای شرکت در آزمون آیلتس، روش محاسبه نمره آزمون است. این موضوع برای تمام داوطلبین مهم است، زیرا در آمادگی آن‌ها برای هر بخش از آزمون تاثیر دارد. اما باید بدانید که نمره تمام بخش‌های مختلف آزمون در موفقیت نهایی شما مهم و موثر است. بنابراین باید توانایی و تسلط خود را در هر چهار بخش آزمون افزایش دهید. نمره آیلتس به‌سادگی با به‌دست آوردن میانگین نمره هر چهار بخش محاسبه می‌شود. امتیاز آیلتس بین 0 تا 9 است. در صورتی‌که باند نمره متوسط ​​به‌صورت اعشاری باشد، به نزدیکترین عدد صحیح منتقل می‌شود. به‌عنوان مثال، اگر نمره کلی یک داوطلب 6.75 باشد، نمره نهایی 7 را دریافت می‌کند.

نمره آیلتس در فرم گزارش آزمون ارائه می‌شود. در حالی‌که داوطلبان می‌توانند نتایج خود را به‌صورت آنلاین مشاهده کنند، واجد شرایط دریافت یک TRF نیز هستند. همچنین می توانید TRF های خود را به‌عنوان بخشی از درخواست پذیرش به حداکثر پنج دانشگاه ارسال کنید.

باید بدانید که برای موفقیت در آزمون و واجد شرایط بودن برای پذیرش در یک موسسه، باید حداقل نمره آیلتس را کسب کنید. حداقل نمره مورد نیاز آیلتس در دانشگاه‌ها و موسسات مختلف متفاوت است. بنابراین بهتر است ابتدا بدانید که به چه نمره‌ای از آیلتس برای ارائه مدرک نیاز دارید و به همان اندازه نیز تلاش خود را بیشتر کنید و برنامه‌ریزی آموزشی دقیقی داشته‌باشید.

کلاس آیلتس

روش‌های یادگیری و امادگی برای آزمون آیلتس

حالا که با انواع آزمون‌های آیلتس آشنا شدید و اعتبار و جایگاه مدرک آیلتس را در کشورهای مختلف دنیا، می‌شناسید، بهتر است برای شرکت در آزمون آماده شوید. مطمئنا این موضوع نیز شما را درچار سردرگمی و تردید می‌کند. حق با شما است زیرا قرار است یک زبان جدید را به‌طور کامل یاد بگیرید. اما جای نگرانی وجود ندارد، زیرا با دانستن روش‌های مختلف یادگیری آیلتس می‌توانید به مسیر خود جهت داده و با نظم پیش بروید. به‌خاطر داشته‌باشید که در انتخاب روش یادگیری آیلتس، ابتدا به شرایط و توانایی‌های خود و سپس میزان موفقیت هر روش توجه داشته.باشید. روش‌های مختلف یادگیری و آموزش آیلتس شامل موارد زیر است:

پکیج آموزش آیلتس

یکی از رایج‌ترین و پرطرفدارترین روش‌های آموزش آیلتس که موفقیت‌های زیادی را نصیب زبان‌آموزان کرده است، استفاده از بسته‌های آموزشی آیلتس معتبر است. در این پکیج‌ها تمام مواد و محتوای آموزشی موردنیاز برای افزایش مهارت و توانایی‌های شما در زبان انگلیسی، آورده شده است. بنابراین اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که می‌خواهید به‌طور موثر برای آزمون آیلتس آماده شوید، این روش بهترین گزینه برای شما محسوب می‌شود.

مطمئنا در این مسیر گزینه‌های زیادی پیش روی شما قرار می‌گیرد که انتخاب را برای شما سخت می‌کند. اما پیشنهاد ما بسته‌های آموزش آیلتس آفاق است. به این شکل علاوه‌بر خواندن محتوای آموزشی معتبر، می‌توانید از کمک مشاوران و پشتیبان‌های آموزشی در برنامه‌ریزی زمانی و درسی و همچنین فایل‌های کمک آموزشی و رفع اشکال مجموعه آفاق نیز بهره‌مند شوید.

خرید خودآموز آیلتس آفاق

 

کلاس‌های آنلاین آیلتس

روش خودخوان

برخی از زبان‌آموزانی که سابقه آموزش زبان داشته‌اند، ترجیح می‌دهند که با تهیه برخی کتاب‌ها و منابع، برای شرکت در آزمون‌های آیلتس آماده شوند. اگر قصد دارید به روش خودخوان برای یادگیری آیلتس اقدام کنید، باید به چند نکته مهم توجه داشته‌باشید:

  • حتما منابعی را انتخاب کنید که معتبر باشند و شما را از محتوای آزمون‌ها دور نکند.
  • روش یادگیری برای آیلتس با روش‌های معمول یادگیری زبان انگلیسی متفاوت است. بنابراین از مشاوره کارشناسان و متخصصان استفاده کنید.
  • مطمئن باشید که برای رفع اشکالات و قسمت‌های مبهم محتوای آموزشی، اقدامات لازم را انجام می‌دهید.

آزمون آیلتس

شرکت در کلاس‌های حضوری

یکی دیگر از روش‌های یادگیری، شرکت در کلاس‌های حضوری آیلتس است. این کلاس‌ها در آموزشگاه‌های مختلف و همچنین توسط مدرسین زبان انگلیسی انجام می‌شود. توجه داشته‌باشید که شما با روش پکیج آموزشی آیلتس آفاق تمام آن چیزی که در کلاس‌های حضوری تدریس می‌شود را خواهید داشته، با این تفاوت که مزایای بیشتری نیز نصیب شما خواهد شد. به این شکل که:

  • شرکت در کلاس‌های حضوری هزینه بیشتری دارد.
  • رفت‌وآمد و حضور در کلاس‌ها، زمان شما را خواهد گرفت. به همین دلیل این روش برای افراد پرمشغله و شاغل مناسب نیست.
  • شرکت نکردن در یک جلسه از کلاس، به معنای از دست دادن آن جلسه محسوب می‌شود.

کلاس‌های آنلاین

از روش‌های رایج برای آموزش آیلتس، می‌توان به روش آنلاین و راه دور اشاره کرد. این روش درواقع همان کلاس آیلتس است که به‌صورت آنلاین برگزار می‌شود. البته باید بدانید که در روش آنلاین، احتمالا فقط شما هستید که در کلاس حضور دارید و تمام توجه مدرس زبان، به شما جلب می‌شود. به این شکل می‌توانید یک کلاس تدریس خصوصی زبان انگلیسی را تجربه کنید. همچنین:

  • در این روش امکان انتخاب هر استادی در سراسر دنیا برای تدریس آیلتس وجود دارد.
  • در هر شرایط و موقعیتی (محل کار، سفر، مهمانی و…) می‌توانید در کلاس شرکت کنید.
  • اتاق شما درواقع کلاس شما محسوب می‌شود. بنابراین در راحتی و آسایش بیشتری به یادگیری می‌پردازید.
  • در مواردی که برای حضور در کلاس دچار مشکل شده‌اید، می‌توانید برای تغییر تایم کلاس آنلاین با استاد خود هماهنگ شوید. به اینصورت هیچ کدام از جلسات را از دست نخواهید داد.

سخن پایانی

انواع مختلف آزمون آیلتس برای داوطلبانی با برنامه‌ها، اهداف و اولویت‌های متفاوت برای آینده طراحی شده است. برای انتخاب مناسب‌ترین آزمون باید هر گزینه را به دقت بررسی کنید و با جنبه‌های مختلف آن آشنا شوید. همچنین دانستن موضوعاتی مانند روش‌های تعیین نمره قبولی در آیلتس، مراکز معتبری که مجوز برگزاری آزمون را دارند و … به شما در رسیدن به بهترین نتیجه کمک می‌کند.

بنابراین توصیه می‌شود که در کنار تلاش برای آموزش آیلتس، حتما آگاهی خود را درباره این آزمون بالا ببرید. همچنین باید بدانید که روش‌های یادگیری آیلتس کدام است و کدام روش در موفقیت شما تاثیرگذارتر خواهد بود. تمام این موارد به شما در داشتن مدرک معتبر و بین‌المللی زبان انگلیسی یا همان آیلتس کمک خواهد کرد.

پرسش و پاسخ

مدرک آیلتس چیست؟

آیلتس (IELTS) در سال 1989 معرفی شد و یکی از مشهورترین و پذیرفته‌شده‌ترین آزمون‌های استاندارد مهارت زبان انگلیسی برای افراد غیر انگلیسی زبان است.

مراکز برگزاری آزمون آیلتس کجاست؟

فقط مراکزی که از سازمان سنجش تائیدیه دریافت کرده‌اند، وجهه قانونی برای برگزاری آزمون را دارند.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *