رایتینگ تسک2

رفرنسینگ Referencing چیست و چگونه به شما کمک می کند؟

انسجام (Coherence) و پیوستگی (Cohesion) متن شما برای بدست آوردن یک نمره overall خوب در رایتینگ آزمون آیلتس بسیار مهم است، مخصوصاً رایتینگ تسک 2. همیشه سعی بر این داشته باشید که متن خود را تا حد امکان برای خواننده آسان و واضح کنید به صورتی که خواننده رایتینگ شما را به آسانی و  منظور و دیدگاه شما را متوجه شود. خواننده رایتینگ شما در آزمون آیلتس همان ممتحن آزمون می باشد.

یکی از راه های تقویت پیوستگی (Cohesion) در رایتینگ تسک 2 استفاده از ضمایر می باشد که کمک می کند تکرار (Repetition) را به حداقل برسانید. این کار در معیار نمره دهی  رایتینگ آزمون آیلتس  تحت عنوان Referencing اشاره شده است.

رایتینگ تسک2

رفرنسینگ Referencing چیست؟

ارجاع دادن یا Referencing به وقتی می گویند که شما با استفاده از ضمایر به چیزی که قبلا به آن اشاره کرده اید ارجاع بکنید. اینکار باعث می شود که تکرار کلمات(Repetition) را به حداقل برسانید. ضمایر شما می تواند فاعلی یا مفعولی باشند (Subject/Object Pronouns).

ضمایر مفعولی ضمایر فاعلی
ME I
YOU YOU
HIM HE
HER SHE
IT IT
US WE
YOU YOU
THEM THEY

 

تکرار کلمات مادامی که از حد معمول آن خارج نشود، موردی ندارد. همچنین یادتان باشد که از ساختارهای گرامری مختلف و دامنه لغات گسترده در رایتینگ خود تا حد امکان استفاده کنید. Referencing یا ارجاع دادن در بخش معیارهای نمره دهی اسپیکینگ در قسمت Coherence & Cohesion نیز وجود دارد.

 

رایتینگ تسک2

همانطور که در جدول نمره دهی بالا مشاهده می کنید، برای بدست آوردن نمره بالای 6، نیاز به تقویت این مهارت دارید. یادتان باشد که در کنار همه ی اینها متن شما باید دارای یک جریان طبیعی باشد و خواننده رایتینگ شما باید به راحتی متوجه متنتان شود و برای او گیج کننده نباشد.

چگونه می توان از این تکرار (Repetition) جلوگیری گرد؟

  1. با استفاده از ضمایر (Pronouns)

  • Nowadays, it is quite common for children to have access to some kind of computer, and some people argue that this is damaging for children’s health.

متن بالا یک پاراگراف از تسک 2 رایتینگ آزمون آیلتس می باشد. همانطور که می بینید کلمه CHILDREN دوبار در متن آمده است. از نظر ممتحن و خواننده متن، اینکار بنظر خوب نمی آید چرا که عدم توانایی نویسنده در جایگزین کردن کلمات را نشان می دهد. به جای استفاده کردن دوبار از این کلمه، میتوان آن را به این صورت نوشت:

  • Nowadays, it is quite common for children to have access to some kind of computer, and some people argue that this is damaging for their health.

اینکار به خواننده نشان می دهد که شما توانایی جایگزین کردن لغات با هدف دوری از تکرار را دارید. فقط حواستان باشد که از ضمیر صحیح استفاده می کنید. مثلاً در اینجا برای کلمه CHILDREN باید از ضمیر THEY(THEIR) استفاده کرد چرا که کلمه جمع می باشد. البته در رابطه با این موضوع، اگر کلمه مورد نظر CHILD بود باز هم بدلیل دوری از جنسیت گرایی، بهتر است از ضمیر جمع آن استفاده کرد. به مثال زیر توجه کنید.

 

  • Obviously, a child’s health requires him to be active, social, and to get outside often.
  • Obviously, a child’s health requires them to be active, social, and to get outside often.

 

در آخر وقتی مطمئن شدید که ضمیر درست را انتخاب کرده اید، حال باید اطمینان داشته باشید که برای خواننده واضح است که به چه چیزی دارید ارجاع می دهید. مثلا اگر دارید درباره دو یا سه مرد مختلف در یک جمله صحبت می کنید، استفاده کردن از ضمیر “HE” در جمله دوم مناسب نیست چرا که مشخص نیست جایگزین کدامیک شده است.

رایتینگ تسک2

  1. با استفاده از مترادف ها (Synonyms)

یکی دیگر از راه های دوری از تکرار یا Repetition استفاده کردن از مترادف کلمات می باشد که نه تنها در بخش رایتینگ بلکه دانستن آنها در 3 بخش دیگر آزمون ایلتس کارآمد می باشد. بنابراین قسمتی از وقت مطالعه خود را به یادگیری مترادف ها اختصاص دهید.

 

  • Teenagers’ lives often revolve around their phones. From the internet and social media to apps and games, adolescents simply love going online.”

 

  1. حذف کردن

تاکنون دیده‌ایم که چگونه می‌توانیم با تغییر کلمه به مترادف آن یا با استفاده از ضمایر از تکرار جلوگیری کنیم، اما اکنون به یک مهارت کمی دشوارتر نگاه می‌کنیم:

حذف (Omission): حذف یک کلمه ممکن است باعث سردرگمی در متن شود، و در واقع به همین دلیل است که مهارت یافتن در این کار سخت است.

 

  • History is important for a number of reasons. Perhaps one of the most overlooked benefits of studying history is that it teaches critical thinking, which many people simply do not learn elsewhere in life. It is clear that people who have studied history are able to discern what is and isn’t true far more easily than others. By critically assessing historical sources, they may seem to be learning an arcane skill, but in fact they are learning something that is important in life. Particularly in an era of social media and “fake news,” being able to pick apart truth and lies is increasingly important.

 

پاراگراف بالا را در نظر بگیرید، می بینید که درباره تاریخ (HISTORY) می‌باشد. بنابراین خود کلمه HISTORY چندین بار تکرار شده است. شاید خیلی زیاد نباشد اما می توان یک یا دوتای آن را حذف کرد که به REPETITION منجر نشود.

 

  • History is important for a number of reasons. Perhaps one of the most overlooked benefits of studying history is that it teaches critical thinking, which many people simply do not learn elsewhere in life. It is clear that people who have studied history are able to discern what is and isn’t true far more easily than others. By critically assessing historical sources, they may seem to be learning an arcane skill, but in fact, they are learning something that is important in life. Particularly in an era of social media and “fake news,” being able to pick apart truth and lies is increasingly important.

رایتینگ تسک2

توجه داشته باشید با حذف کردن این قسمت ها، هیچ سردرگمی ای در متن باقی نمی ماند و خواننده نیز دچار گمراهی نمی شود، پس حواستان باشد که در این مهارت بسیار مهم است که بدانید کجا و کدام کلمه را حذف کنید تا باعث گیج شدن خواننده نشود و در عین حال از تکرار کلمات نیز جلوگیری کنید.

حال که روش های گوناگون جلوگیری از تکرار (Repetition) را یادگرفته اید، به پاراگراف زیر نگاهی بیندازید و ببینید به چه صورت می توانید بخش هایی که تکرار وجود دارد را تغییر دهید و آن را به یک پاراگراف بهتر کرد.

 

Naturally, both mothers and fathers are anxious about the effects of excessive screen time on their teenage children. However, many mothers and fathers also struggle with regulating their own screen time, and it is important for mothers and fathers to set a good example for their teenage children. To achieve setting a good example, mothers and fathers should try to spend less time on their cellphones and avoid getting distracted by their cellphones, especially when having a conversation with their teenage children.

نمونه پاسخ

Naturally, both mothers and fathers are anxious about the effects of excessive screen time on their teenage children. However, many parents also struggle with regulating their own use of technology, and it is important for them to set a good example for their teenagers. To achieve this, parents should try to spend less time on their cell phones and avoid getting distracted by them, especially when having a conversation with their children.

حتی  اگرچه ممکن است مواقعی وجود داشته باشد که ناگزیر نیاز به تکرار کلمات در نوشته خود داشته باشید، سعی کنید از ارجاع دادن استفاده کنید و واژگان خود را تا حد امکان تغییر دهید. انجام این کار به ممتحن نشان می دهد که شما مهارت های لازم برای نوشتن یک متن منسجم را دارید.

 

امیر دادفر | مدرس زبان انگلیسی با بیش از 5 سال سابقه تدریس

2 Comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *