چطور کلمات را در زبان انگلیسی یاد بگیریم

 چطور کلمات را در زبان انگلیسی یاد بگیریم و بخاطر بسپاریم؟      

امروزه با گسترش تکنولوژی و امکان ارتباط با افراد گوناگون در سراسر جهان، دانستن زبان انگلیسی یکی از اساسی ترین نیاز های انسان برای شروع روابط برون مرزی است. اما افرادی که قصد یادگیری زبان انگلیسی یا هر زبان دیگری را دارند با یک چالش بزرگ یعنی یادگیری کلمات زبان هدف روبرو هستند. اینکه بر ساختار های گرامری مسلط هستید بسیار خوب است، اما اگر دایره ی لغات پایینی دارید و نمی توانید از ساختارها استفاده کنید، در کاربرد زبان با شکست مواجه خواهید شد.

دانستن کلمات به اندازه کافی و گرامر زبان هدف، از عناصر پایه و مکمل یکدیگر برای یادگیری آن زبان برای هر فرد است. گسترش دامنه کلمات مانند یک رژیم غذایی است: یعنی شما باید کمی تلاش کنید تا به هدفتان برسید و تنها یک ترفند جادویی، یک راه مخفی و یا یک رویکرد برای انجام آن وجود ندارد. بنابراین هر کسی باید روش مناسب و مفید برای فراگیری لغات را پیدا کند. در مسیر یادگیری واژگان صبور و واقع بین باشید.

مطلب مفید: چطور گرامر را بصورت کاربردی یاد بگیریم؟

یادگیری سریع لغات انگلیسی

پیش از اینکه به سراغ نکاتی درباره ی یادگیری کلمات برویم، خوب است بدانیم که واژگان به سه دسته تقسیم می شوند:

1. کلمات ناشناخته (Unknown Words)

واژگانی که آنها را نمی شناسیم و معنی آنها را نمی دانیم، کلمات ناشناخته هستند. برای مثال در جمله ی زیر لغت trench coat برای یک زبان آموز بیسیک ناشناخته است.

.He had a long black trench coat

2. کلمات شناخته شده اما منفعل (Passive Words)

کلمات منفعل، کلماتی هستند که ما معنی شان را می‌دانیم، اما قادر به استفاده از آنها در گفتگوها، سخنرانی‌ها و نوشته‌هایمان نیستیم. این کلمات در گوشه‌ای از ذهن ما می‌مانند و خاک می‌خورند. اما به محض این‌که آن‌ها را می‌خوانیم و می‌شنویم، معنای شان را درک می‌کنیم. به بیان دیگر، ما هنوز مسلط بر استفاده ی این لغات نیستیم.

اینکه چطور می توانیم لغات منفعل را یاد بگیریم بحث دیگری است. می توانیم کلمات را با ترجمه زبان مادری (فارسی) یاد بگیریم. یا معنی لغات را با توجه به کانتکست حدس بزنیم و یا اینکه تعریف کلمات را در یک دیکشنری انگلیسی به انگلیسی چک کنیم.

نحوه یادگیری لغات برای آیلتس

3. کلمات فعال و در حال استفاده (Active Words)

کلمات فعال مجموعه واژگانی هستند که ما از آن‌ها در گفتگوهای روزمره و نوشته‌های خود استفاده می‌کنیم و کاملا مسلط بر معنا و جایگاه استفاده از این لغات هستیم.

برای اکتیو کردن کلمات می توانید داستان یا هر چیزی که مربوط به خودتان می شود را بنویسید. از کلمات جدیدی که یاد گرفتید در گفتگوهایتان در موقعیت های گوناگون استفاده کنید. مثال های دیکشنری را بخوانید و در پایان خودتان شروع به جمله سازی کنید. متن بخوانید و گوش کنید. با انجام این تمرین ها بخش زیادی از لغات جدید را فعال می کنید.

حال سوال اینجاست که: آیا همه کلمات منفعل (Passive Words) باید تبدیل به کلمات فعال (Active Words) شوند؟

احتمال تبدیل تمام لغات منفعل به کلمات فعال تقریبا صفر است. در گفتگوهای روزمره و حتی سمینارهای تخصصی تعداد واژگانی که افراد استفاده می کنند، دامنه ی محدودی دارند و همیشه تعداد کلمات منفعلی که هر فرد می داند بیشتر از کلمات است که آن فرد استفاده می کند. هر چقدر سطح دانش آکادمیک افراد بالاتر باشد دامنه واژگان شان نیز افزایش می یابد.

لفات فوری برای آیلتس

در آزمون های بین المللی مثل آزمون آیلتس (IELTS Exam)، کلمات فعال در مهارت های اسپیکینگ (Speaking) و رایتینگ (Writing) و کلمات منفعل در مهارت های ریدینگ (Reading) و لیسنینگ (Listening) بیشتر به کار می آیند.

حالا از توصیه های زیر برای یادگیری کلمات بهره بگیرید:

  • عادت کنید که متن بخوانید:

وقتی با کلمات در متن مواجه می‌شوید، یادگیری واژگان برایتان بسیار ساده تر می شود. دیدن کلمات در یک رمان، داستان کوتاه و یا مقاله ی یک روزنامه، بسیار مفیدتر از مشاهده آنها در فهرست واژگان است. این کار نه تنها شما را در معرض کلمات ناآشنا قرار می دهد، بلکه نحوه استفاده از آن لغت را در کانتکست می بینید. منابع بسیاری برای خواندن در بازار و یا به صورت کتاب الکترونیکی در دسترس شما می باشد. توجه داشته باشید که داستان و یا موضوعی را مطالعه کنید که در سطح دانش لغتی شما باشد.

برای مثال می توانید از کتاب های داستان سطح بندی شده در سایت https://learnenglish.britishcouncil.org/ در قسمت جنرال بنام Story Zone و یا دیگر سایت ها استفاده کنید. کتاب های مانند  Inside Reading، Select Reading و … نیز برای مطالعه در بازار موجود است. البته تکنیک های ریدینگ هم در این کتاب ها اشاره شده است. از مجلات معروفی چون Reader’s Digest غافل نشوید. منابع بسیار خوبی برای خواندن می باشند. در سایت com مجلات معروف و به روزی مثل Reader’s Digest، Economist و … برای مطالعه عموم در دسترس می باشد که می توانید به صورت رایگان آنها را دانلود و استفاده کنید.

  • نیاز نیست تمام لغاتی که می بینید را یاد بگیرید:

ذهن انسان چیزهایی که نیاز ندارد را خیلی سریع از خود خارج می کند. حتماشنیده اید و یا شاید تجربه کرده اید که زبان انگلیسی بسیار فرار است. این یعنی وقتیکه از کلمات و ساختارها استفاده نکنید مطمئنا فراموش می شوند. بنابراین سعی کنید واژگانی را فرا گیرید که به آنها نیاز دارید. فرض کنید می خواهید اعضای خانواده ی خود را معرفی کنید. بی تردید باید لغاتی مانند Dad(Father)، Mom (Mother)، Brother، Sister، Grandmother، … را بدانید. در غیر این صورت نمی توانید درباره خانواده صحبت کنید.

  • کلمات را به طور تصادفی یاد نگیرید:

بهتر است واژگان را به طور طبقه بندی شده و گروهی یاد بگیرید. برای مثال انواع میوه ها (fruits) را باهم یادبگیرید. (apple, orange, watermelon, banana, peach (…. ویا کلمات مربوط به آب و هوا (weather) مثل: (snowy, windy, rainy, stormy …). این کار به شما کمک می کند لغات زیادی مربوط به یک موضوع خاص را یاد بگیرید و به خاطر بسپارید.

  • از دیکشنری ها و کتاب های تصویری کمک بگیرید:

حافظه ی تصویری انسان می تواند کمک شایانی در یادگیری تمام موضوعات به خصوص یادگیری واژگان کند. زمانی که شما تصویر لغت و یا عبارتی را می بینید، مطمئنا آن را یاد می گیرید و به راحتی فراموش نخواهید کرد. دیکشنری تصویری آکسفورد Oxford Picture Dictionary (OPD) یکی از بهترین منابع تصویری حال حاضر است که می توانید از آن بهرمند شوید.

  • برنامه های تلویزیونی، فیلم ها و ویدئوهای آموزشی را با زیرنویس تماشا کنید:

این کار باعث می شود کلمات را در موقعیت های واقعی و ملموس یاد بگیرید. هنگام تماشای فیلم به قصد یادگیری لغات، عبارات و اصطلاحات موجود در آن، حتما از یک دیکشنری مناسب مثل کیمبریج، لاگمن و یا آکسفورد برای چک کردن لغات استفاده کنید. البته فراموش نکنید که واژگانی جدید را در دفتر و یا قسمت Note تلفن همراهتان یادداشت کرده و برای مرور از آنها استفاده نمایید.

  • با واژگانی که یاد می گیرید جمله بسازید و یا در مورد موضوعی صحبت کنید و صدایتان را ضبط کنید:

وقتی که شما لغتی را در جمله بکار می برید به این معناست که مراحل متعدد یادگیری واژه اتفاق افتاده و شما می توانید در موقعیت مناسب و در جای درست از آن کلمات در گفتگو و یا به هنگام نوشتن یک مطلب استفاده کنید. از صدای ضبط شده خود نیز می توانید برای مرور لغات استفاده کنید. توجه داشته باشید که تلفظ لغات صحیح باشد.

افزایش تمرکز برای یادگیری لغات

برای موفقیت در آزمون آیلتس (IELTS Exam) چه کلماتی را بیاموزیم؟

برای موفقیت در آزمون آیلتس و کسب نمره ی بالا دانستن طیف گسترده ای از واژگان زبان انگلیسی واقعا ضروری است. درصد قابل توجهی از نمره ی آزمون آیلتس را دامنه ی واژگان تشکیل می دهند. برای افزایش دانش لغوی باید از منابع متنوعی بهره بگیرید تا به هدف خود دست یابید. خواندن کتاب ها و مجلات روز دنیا مثل Reader’s Digest و همچنین دنبال کردن برنامه های رادیویی و تلویزیونی مثل برنامه Dr. Phil, Opera و یا تماشای ویدئوهای کوتاه آموزشی در یوتیوب بسیار موثر می باشد.

خواندن متن های ریدینگ و متن لیسنینگ موجود در آزمون های آیلتس در ادوار گذشته هم در افزایش دانش لغوی داوطلبان بی تاثیر نیست. از منابع آموزشی و کتاب های لغت بخش آیلتس پلاس در سایت آیلتس آفاق afaqielts.com نیز می توانید استفاده نمایید.

پرسش و پاسخ

آیا همه کلمات (Passive Words) باید تبدیل به کلمات (Active Words) شوند؟

احتمال تبدیل تمام لغات منفعل به کلمات فعال تقریبا صفر است.

برای موفقیت در آزمون آیلتس (IELTS Exam) چه کلماتی را بیاموزیم؟

برای موفقیت در آزمون آیلتس و کسب نمره ی بالا دانستن طیف گسترده ای از واژگان زبان انگلیسی واقعا ضروری است.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *