چطور گرامر زبان انگلیسی را کاربردی یاد بگیریم

چطور گرامر زبان انگلیسی را کاربردی یاد بگیریم؟

یکی از بزرگترین چالش هایی که اکثر زبان آموزان با آن روبرو هستند این است که چطور ساختار ها و گرامرهای زبان هدف مثلا زبان انگلیسی را یاد بگیرند. تقریبا همه ی زبان آموزان از یادگیری ساختار ها فرار می کنند و به عبارت دیگر از گرامر متنفرند. به جرات می توانم بگویم یکی از رایج ترین سوالاتی که زبان آموزان خودم قبل از تعیین سطح می پرسند این است: “آیا می توانیم بدون یادگیری گرامر و ساختار ها، زبان انگلیسی را صحیح و روان به کار ببریم؟” پاسخ به این سوال قطعا منفی است.

افراد برای نوشتن و یا صحبت کردن زبان انگلیسی و یا هر زبان دیگری در دنیا نیازمند یادگیری یک سری قوانین و الگوهای مختص آن زبان هستند که به برقراری ارتباط موثر با دیگران کمک می کنند. این قوانین دستوری و الگوهای زبانی، گرامر نامیده می شود.

آموزش گرامر زبان انگلیسی

یادگیری گرامر یک فرآیند زمانبر و گاها خسته کننده است و اینطور نیست در مدت زمان کوتاهی ساختار ها را یاد بگیرید و مثل زبان مادریتان بکار ببرید. بنابراین باید زمان کافی و مناسب برای یادگیری در نظر بگیرید. اما دلیلی وجود ندارد که از یادگیری گرامر ها و ساختارهای زبان انگلیسی لذت نبرید. روش های گوناگونی در این مسیر وجود دارد که در ادامه به تعدادی از آنها اشاره خواهم کرد.

1- تا جایی که می توانید لغت یاد بگیرید.

عنصر اساسی هر زبان کلمات آن زبان هستند و برای یادگیری آسان گرامر زبان انگلیسی باید ابتدا تعدادی کلمه بلد باشید. از هر کلمه جدیدی که یاد می گیرید تا جایی که می توانید استفاده کنید تا آن را به خاطر بسپارید. نگران دستور زبان نباشید و سعی کنید کلمات را در جمله به خاطر بسپارید. مثال زیر را بخوانید و ببینید که چطور می توانید کلمه ی “dad” را یاد بگیرید و در جمله بکار ببرید:

My dad is a fireman.

Can you give me $20, Dad?

My dad was furious when he saw the phone bill.

برای این کار میتوانید از دوره آموزش زبان آفاق استفاده کنید.

گرامر در زبان انگلیسی

2- ویدئوهای آموزشی تماشا و پادکست گوش کنید.

یکی از کارآمدترین روش ها برای یادگیری گرامر، تماشای فیلم و برنامه های تلویزیونی و گوش کردن به پادکست های  متنوع به زبان هدف می باشد. فیلم ها و ویدئوهای انگلیسی به زبان اصلی تماشا کنید و نکته برداری کنید. روی قسمت‌هایی که نشان می‌دهد چگونه گرامر انگلیسی در موقعیت‌های مختلف استفاده شده، تمرکز کرده و آنها را تکرار کنید تا ساختارها در ذهنتان شکل بگیرند.

برای درک آسان، مطالب را تجزیه و تحلیل کرده و مشکلات گرامری خود را رفع کنید. فراموش نکنید که به یک معلم حرفه ای و باتجربه یا یک پکیج خودآموز مناسب نیاز دارید تا اشتباهات خود را تصحیح کنید. ویدئو های متنوعی در سایت آیلتس آفاق afaqielts.com و کانال یوتیوب Afaq IELTS در دسترس همه زبان آموزان قرار دارد که می توانید از آنها بهره بگیرید.

مشاهده بخش ” ویدیو رایگان آموزش زبان آفاق

 

3- نقش کلمات (Parts of Speech) را یاد بگیرید.

یکی از مهمترین فاکتور های یادگیری گرامر، درک نقش کلمات است که به شما کمک می‌کند کاربرد کلمات یا اصطلاحات را در جمله درک کنید. هشت بخش اصلی گفتار شامل اسم، ضمیر، فعل، قید، حرف اضافه، حرف ربط و فعل است. به مثال های زیر توجه کنید:

در جمله ی زیر appear فعل می باشد و در جایگاه فعل بکار رفته است.

She appears briefly in the new Bond film.

در جمله ی زیر appearance اسم می باشد و در جایگاه اسم بکار رفته است.

Top footballers make regular appearances on TV.

در جمله ی زیر apparent صفت می باشد و در جایگاه صفت بکار رفته است.

Her unhappiness was apparent to everyone.

در جمله ی زیر apparently قید می باشد و در جایگاه قید بکار رفته است.

Apparently, he’s had enough of England and is going back to Australia.

تمرین گرامر در زبان انگلیسی

4- قالب جملات و الگوهای ساختارهای گرامری را به ذهن خود بسپارید.

الگوهای گرامری و جملات متنوعی در گرامر زبان انگلیسی وجود دارد. برای مثال به الگوی زیر که مربوط به زمان حال استمراری (Present Continuous) می باشد توجه کنید:

Subject فاعل + Verb فعل + Object مفعول

My mother is making lunch.

Emily is riding a bike.

این جمله یکی از ساده ترین الگوهای گرامری است. شما باید بتوانید الگوها و ساختارها را بدون استفاده از یادداشت های گرامری خود استفاده کنید. در این صورت است که گرامر و ساختارها با تکرار و حل تمرین و استفاده در مکالمه های روزمره، ملکه ی ذهنتان می شوند. در نهایت متوجه خواهید شد که تلاش هایتان تا چه اندازه نتیجه بخش بوده و حتی کلمات را بهتر یاد می گیرید و به یاد می آورید.

5- از اشتباه کردن نترسید و حتما از یک مدرس حرفه ای برای یادگیری گرامر و رفع اشکال کمک بگیرید.

اگر بخواهید ساختارها و گرامر را به صورت خود خوان یاد بگیرید کار بسیار دشواری است و اغلب باید زمان زیادی برای یادگیری صرف کنید. البته بالاخره نیاز به یک فرد مسلط به زبان انگلیسی دارید تا اشتباهات شما را تصحیح کند و مسیر درست را به شما نشان دهد. پس از یک مدرس حرفه ای و با تجربه کمک بگیرید.

اکثر زبان آموزان دوست ندارند که اشتباهات شان به آنها گفته شود، زیرا ممکن است به قیمت از دست دادن اعتماد به نفس شان تمام شود و به کل یادگیری زبان را کنار بگذارند. یا اینکه دوستان و همکلاسی هایشان آنها را تصحیح نمی کنند زیرا ممکن است باعث آزرده خاطر شدن شان شوند.

این تفکری کاملا اشتباه است و به ضرر هر زبان آموزی است که شروع به یادگیری زبان کرده است. از افرادی که سطح دانش و تسلط خوبی دارند بخواهید در صورت نیاز شما را تصحیح کنند و از اشتباهات خود درس بگیرید که موجب پیشرفت شما خواهد شد. وقتی مطلب ویرایش و تصحیح شده ای دارید، آن را با ورژن اصلی خود بررسی کنید تا ببینید کجا اشتباه کرده اید. در یک کلام: تا اشتباه نکنید، یاد نمی گیرید! پس از اشتباه کردن نترسید.

تمرین گرامر برای آیلتس

6- حتما از یک کتاب مناسب و کاربردی برای یادگیری استفاده کنید.

داشتن یک کتاب گرامر مناسب و کاربردی اهمیت بسیاری برای موفقیت شما در مسیر یادگیری دارد. کتاب های زیادی در زمینه ی گرامر در بازار موجود است که شما می توانید از آنها بهره بگیرد. کتاب های Grammar in Use در سطوح مختلف از سطح پایه تا پیشرفته و یا کتاب های Macmillan English Grammar in Context بسیار خوب، ساده و کاربردی هستند که پیشنهاد می کنم از آنها بهره بگیرید.

مشاهده بخش ” کتاب های آموزش زبان آفاق

مشاهده بخش ” مجله های آموزش زبان آفاق

 

7- از نرم افزار ها و سایت های معتبر برای یادگیری و تمرین گرامر استفاده کنید.

نکته دیگری که باید اشاره کنم این است که برای سهولت یادگیری گرامر می توانید از سایت ها و نرم افزار های در دسترس بر روی تلفن همراه یا لپ تاپ تان، استفاده کنید. برای مثال سایت https://wordwall.net شامل تمرین های خیلی خوب و کاربردی است که کمک بسیاری در استفاده درست از ساختارها به شما می کند. همچنین با نصب نرم افزار های آنلاین و آفلاین دیکشنری می توانید مثال های کلمات را مطالعه کنید. با جستجو در سایت ها، مطمئنا به انتخاب های بهتری نیز دست می یابید.

راه های دیگری نیز در ارتباط با یادگیری گرامر و ساختارهای زبان انگلیسی وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید. در پایان توصیه می کنم حتما با افرادی که زبان انگلیسی شان از شما بهتر است هم کلام شوید. داشتن پارتنر در یادگیری کاربردی زبان انگلیسی یا هر زبان دیگری بسیار موثر است.

فراموش نکنید که شما زبان را در محیط فرا نمی گیرید و حتی اگر هم در محیط قرار داشته باشید، بدلیل سن بالا دیگر روند فراگیری زبان به صورت اکتسابی اتفاق نمی افتد و حتی باید با تمرین و ممارست به یادگیری بپردازید. دستور زبان یکی از اجزای بسیار مهم در یادگیری درست زبان است. در یادگیری دستور زبان بیشتر توجه خود را به این مورد بدهید که ساختارها چگونه بکار می روند و در چه موقعیت هایی کاربرد دارند. یادگیری فرمول ها مهم نیست، چرا که با چندبار اشتباه کردن و تصحیح شدن به نتیجه ی مطلوب خواهید رسید.

پرسش و پاسخ

نقش لغات در گرامر چیست؟

عنصر اساسی هر زبان کلمات آن زبان هستند و برای یادگیری آسان گرامر زبان انگلیسی باید ابتدا تعدادی کلمه بلد باشید.

تاثیر ویدئوهای آموزشی در یادگیری گرامر زبان چقدر است؟

یکی از کارآمدترین روش ها برای یادگیری گرامر، تماشای فیلم و برنامه های تلویزیونی و گوش کردن به پادکست های  متنوع به زبان هدف می باشد.

2 Comments

  • بسیاز زیاد تشکر از راهنمایی جامع تان اما من فکر میگنم که بدون یاد گرفتن گرامر هم میشه زبان آموخت مثلا کسانی که به کشوری مهاجر می شوند بدون آموختن گرامر زبان در محیط زبان را یاد می گیرن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *