چهار مهارت اصلی آزمون آیلتس

چهار مهارت اصلی آزمون آیلتس و تاثیر آن‌ها بر کسب نمره کامل

شرکت در هر آزمونی به شناخت کامل ساختار، زمان‌بندی، تیپ سوالات و تکنیک‌های کاربردی برای رسیدن به پاسخ مناسب نیاز دارد. طراحان آزمون آیلتس به‌عنوان معتبرترین تست سنجش دانش زبانی داوطلبان در سراسر دنیا، معیارهای مختلفی را برای طراحی این آزمون در نظر می‌گیرند. با این آزمون دانش زبانی داوطلبان در چهار مهارت‌ اصلی سنجیده می‌شود. بر همین اساس در این مطلب به معرفی چهار مهارت اصلی آزمون آیلتس می‌پردازیم و چگونگی ارزیابی این مهارت‌ها را بررسی می‌کنیم.

چهار مهارت اصلی آزمون آیلتس چه مهارت‌هایی هستند؟

آزمون آیلتس در دو نوع جنرال و آکادمیک برگزار می‌شود که آزمون آکادمیک مخصوص داوطلبان مهاجرت تحصیلی است. در هر کدام از این آزمون‌ها، زبان‌آموزان با یک ساختار کلی و استاندارد برای سنجش مهارت‌های گفتاری، شنیداری، خواندن و نوشتاری روبه‌رو هستند. روش برگزاری آزمون، زمان اختصاص‌ داده شده و منابع مورد مطالعه برای هر دو آزمون یکسان است. در ادامه به معرفی کامل چهار مهارت اصلی آزمون آیلتس می‌پردازیم.

بخش شنیداری آیلتس

1. بخش شنیداری (Listening)

بخش لیسنینگ آزمون آیلتس به سنجش مهارت درک مطلب و دریافت مفهوم سخنان مخاطب مربوط می‌شود. مدت‌زمان برگزاری این آزمون 30 دقیقه است و طراحان تعداد 40 سوال را در چهار بخش مجزا برای این پارت طراحی کرده‌اند. داوطلبان برای پاسخ به سوالات بخش مهارت شنیداری آزمون آیلتس Listening فقط یک‌بار می‌توانند فایل‌های صوتی را گوش کنند.

بخش‌های مختلف آزمون Listening عبارت‌اند از:

  • بخش اول و دوم: سوالات این بخش درباره موضوعات اجتماعی است
  • بخش سوم و چهارم: طیف سوالات این پارت درباره موضوعات دانشگاهی است

چهار مهارت اصلی آزمون آیلتس

2. مهارت  و ماژول مکالمه آیلتس (Speaking)

تفاوتی در روش برگزاری پارت گفتاری آزمون آیلتس در انواع آزمون‌های جنرال و آکادمیک وجود ندارد. در این بخش اگزمینر به‌صورت رو در رو با زبان‌آموزان مصاحبه می‌کند. پارت مهارت مکالمه آزمون آیلتس Speaking حداکثر در 14 دقیقه برگزار می‌شود و دارای سه بخش مختلف است.

سه بخش آزمون گفتاری آیلتس عبارت‌اند از:

  • بخش اول: سوالاتی درباره زادگاه، محل کار، وضعیت تحصیل و موضوعاتی تصادفی مانند آب‌وهوا، مسافرت، تعطیلات، بازدید از موزه و … از شما پرسیده می‌شوند
  • بخش دوم: در این بخش زبان‌آموزان باید درباره موضوع انتخاب‌شده توسط اگزمینر صحبت کنند. داوطلبان باید ایده‌های خود را ظرف مدت یک دقیقه بر روی کاغذ بنویسند و متناسب با نقشه‌راه تعیین‌شده حرف‌های خود را ادامه دهند
  • بخش سوم: این بخش پیچیده‌ترین قسمت ماژول گفتاری آزمون آیلتس است که باید درباره موضوع بخش دوم، به‌صورت گفت‌وگو با اگزمینر صحبت کنید

چهار مهارت اصلی آزمون آیلتس

3. در میان چهار مهارت اصلی آزمون آیلتس، بخش Reading اهمیت بالایی دارد

پارت خواندن و درک مطلب آزمون آیلتس در مدت‌زمان 60 دقیقه برای 40 سوال برگزار می‌شود. زبان‌آموزان در این بخش باید به سوالات سه متن پاسخ دهند که در مجموع بین 2000 تا 2700 کلمه دارند. بر خلاف پارت Listening داوطلبان زمانی اضافه برای انتقال پاسخ‌ها به پاسخ‌نامه را در اختیار ندارند. تیپ سوالات این بخش بیشتر از مقالات، مجلات و کتاب‌ها انتخاب شده‌اند. پارت خواندنی آیلتس در سه بخش مجزا برگزار می‌شود. در بخش دوم و سوم آزمون آکادمیک موضوعاتی علمی مطرح می‌شوند که زبان‌آموز باید به این سوالات تخصصی پاسخ دهد.

سه بخش اصلی آزمون جنرال و آکادمیک آیلتس در بخش مهارت خواندن آزمون آیلتس reading عبارت‌اند از:

  • بخش اول: شامل موضوعاتی درباره فعالیت‌های روزمره اجتماعی است
  • بخش دوم: شامل موضوعاتی درباره جزوات آموزشی و نیازهای رفاهی است
  • بخش سوم: این قسمت یک متن بلند با موضوعاتی عمومی دارد

چهار مهارت اصلی آزمون آیلتس

4. پارت نوشتاری (Writting)؛ دشوارترین قسمت آزمون در بین مهارت‌های اصلی آزمون آیلتس

برای تسلط به چهار مهارت اصلی آزمون آیلتس، مهارت نوشتاری به زمان بیشتری نیاز دارد. این بخش در آزمون آیلتس برای آیلتس جنرال و آکادمیک متفاوت بوده و تیپ سوالات یکسان نیست. پارت نوشتاری آزمون آیلتس در دو تسک مجزا برگزار می‌شود که Task 2 آزمون آکادمیک با آزمون جنرال تفاوت دارد. مدت‌زمان پاسخ‌گویی به سوالات نیز در هر دو آزمون یک ساعت است.

انواع تسک‌های مهارت مهارت نوشتاری آزمون آیلتس در آزمون آیلتس عبارت‌اند از:

  • بخش اول (Task 1): باید درباره موضوع خواسته‌شده نامه‌ای بنویسید که حداقل 150 کلمه داشته باشد
  • بخش دوم (Task 2): در آزمون جنرال شما باید نظر مخالف یا موافق خود را درباره موضوعی حداقل در 250 کلمه بیان کنید. درصورتی‌که در آزمون آکادمیک باید نظریات و تحلیل‌هایی درباره نمودارهای داده شده ارائه داد

برنامه‌ریزی؛ شاه‌کلید تسلط به چهار مهارت اصلی آزمون آیلتس

آزمون آیلتس یک فرایند پیچیده و تخصصی است که برای موفقیت و کسب بالاترین نمره در این آزمون، باید زمان زیادی را به مطالعه اختصاص داد. داشتن یک برنامه‌ریزی مدون، مطالعه منابع معتبر، انتخاب هدف اصلی برای شرکت در آزمون آیلتس، پایبندی به برنامه‌ها و تلاش مستمر اصلی‌ترین عوامل برای موفقیت در این آزمون به‌شمار می‌آیند. بدون تلاش و برنامه‌ریزی شانسی برای موفقیت در این آزمون وجود ندارد. ما در مرکز آموزش آیلتس آفاق از برنامه‌ریزی اولیه تا موفقیت نهایی در این آزمون در کنار شما هستیم.

پرسش و پاسخ

آیا مهارت‌های اصلی برای شرکت در آزمون جنرال یا آکادمیک با یکدیگر تفاوت دارند؟

خیر. تمام انواع آزمون‌های آیلتس، چهار مهارت اصلی زبان‌آموزان را ارزیابی می‌کنند.

در میان چهار مهارت اصلی آزمون آیلتس اهمیت کدام مهارت بیشتر است؟

برای کسب نمره بالا باید در تمام مهارت‌های آزمون آیلتس تسلط کاملی داشته باشید.

آیا زمان لازم برای مهارت‌های اصلی آزمون آیلتس در انواع این آزمون متفاوت است؟

خیر. تمام فرایند آزمون آیلتس در 2 ساعت و 45 دقیقه برگزار می‌شود که چهار مهارت اصلی آزمون آیلتس در هر دو آزمون، زمان‌بندی یکسانی دارند.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *