بررسی مهارت اسپیکینگ آیلتس

بررسی مهارت اسپیکینگ آیلتس در چند کلام

مهارت اسپیکینگ آیلتس، یکی از چهار مهارتی است که شرکت‌کنندگان در آزمون آیلتس برای آن مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. افرادی که در آزمون آیلتس شرکت می‌کنند، معمولا برای بخش اسپیکینگ، استرس زیادی دارند. زیرا باید در یک مصاحبه حضوری با ممتحن شرکت کنند و بتوانند امتیاز قابل قبولی از این مصاحبه به‌دست آورند. در این مقاله قصد داریم مهارت اسپیکینگ آیلتس را مورد بررسی قرار دهیم. پس تا انتها همراه ما باشید.

مطلب مرتبط و مفید: آزمون آیلتس چیست؟

مهارت اسپیکینگ آیلتس

مهارت اسپیکینگ آیلتس (IELTS Speaking) چیست؟

در بخش IELTS Speaking مهارت‌های ارتباطی شرکت‌کنندگان به‌صورت یک مصاحبه رودررو با ممتحن، سنجیده می‌شود. این بخش از سه قسمت تشکیل شده است که همه آن‌ها ضبط می‌شوند و بعدا توسط متخصصین واجد شرابط، مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. سه قسمت مهارت اسپیکینگ، شامل موارد زیر است:

  • قسمت اول: معرفی و مصاحبه
  • قسمت دوم: صحبت فردی طولانی‌مدت
  • قسمت سوم: گفت‌وگوی دوطرفه

شما می‌توانید با توجه به راحتی خود و در دسترس‌بودن ممتحن، یک هفته قبل یا بعد از آزمون آیلتس، در جلسه ارزیابی مهارت اسپیکینگ شرکت کنید. مدت‌زمان این بخش بین ۱۱ تا ۱۴ دقیقه است و امتیاز آن از صفر تا ۹ لحاظ می‌شود.

موفقیت در اسپیکینگ آیلتس

روش برگزاری بخش اسپیکینگ آیلتس

همان‌گونه که در بخش قبل اشاره کردیم، بخش اسپیکینگ آیلتس شامل سه قسمت است که در ادامه هرکدام از این قسمت‌ها را بررسی می‌کنیم.

قسمت اول: معرفی و مصاحبه (Introduction and interview)

در این قسمت، ممتحن پس از معرفی خود، از شما می‌خواهد خودتان را معرفی کنید و بر اساس یک روتین معمول با شما گفتگو می‌کند. در این گفتگو سوالاتی در مورد موضوعات روزانه مانند خانواده، کار، دوستان، تجربه‌های اخیر و موارد مشابه از شما پرسیده می‌شود. مدت زمانی که برای این بخش در نظر گرفته شده است، بین ۴ تا ۵ دقیقه است.

تمرکز اصلی این قسمت بر استفاده منظم و درست شرکت‌کننده از واژگان، سبک و سهولت گفتگو است.

قسمت دوم: صحبت فردی طولانی‌مدت (Long turn)

در این قسمت ممتحن به شما کارتی می‌دهد که بر روی یک موضوع مشخص شده است. شما باید در مورد آن موضوع صحبت کنید و پس از این‌که صحبت خود را به پایان رساندید، ممتحن ممکن است، چند سوال در مورد همین موضوع از شما بپرسد. این قسمت بین ۳ تا ۴ دقیقه طول می‌کشد.

در این مدت، شما یک دقیقه فرصت دارید تا خود را برای سخنرانی آماده کنید. همچنین از شما انتظار می‌رود که صحبت خود را در دو دقیقه انجام دهید. بر روی کارت موضوع، نکاتی که لازم است به آن‌ها اشاره کنید، مشخص شده‌اند. همچنین برای یادداشت‌برداری کاغذ و مداد نیز در اختیار شما قرار می‌گیرد.

تمرکز این قسمت بر ظرافت شرکت‌کننده در صحبت‌های طولانی است. همچنین نحوه سازماندهی او برای انسجام افکار و بیان موثر آن‌ها سنجیده می‌شود.

قسمت سوم: گفت‌وگوی دوطرفه (Discussion)

در قسمت سوم، ممتحن به‌صورتی عمیق‌تر به موضوعی که در قسمت دوم درباره آن صحبت کردید، می‌پردازد. در این قسمت مسائل به تفصیل مورد بحث قرار می‌گیرند و نظرات جمع‌بندی می‌شوند. شما بین ۴ تا ۵ دقیقه در این گفتگوی دوطرفه درگیر خواهید شد. تمرکز بر روی توانایی شرکت‌کننده در استدلال و ارزیابی موضوعات است که نشان می‌دهد چگونه نظرات، حدس و گمان و درک خود را بیان می‌کند.

برای مشاهده ساختار دقیق در یک مطلب مجزا به آن پرداخته ایم. میتوانید وارد مطلب ” فرمت و ساختار اسپیکینگ آیلتس ” شوید و کامل آشنا شوید.

مهارت Speaking در آزمون آیلتس آکادمیک و جنرال

تفاوت مهارت Speaking در آزمون آیلتس آکادمیک و جنرال چیست؟

ساختار آزمون اسپیکینگ آکادمیک و جنرال، هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند و از نظر فرمت یکسان هستند.

نمونه مباحث مهارت اسپیکینگ آیلتس

برای این‌که برای این بخش از آزمون آیلتس آماده شوید، باید به‌طور منظم، مکالمه انگلیسی داشته‌باشید. همچنین می‌توانید نمونه موضوعات اسپیکینگ آیلتس را که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم، تمرین کنید، تا آمادگی بیشتری برای این بخش به‌دست آورید.

موضوعات رایج قسمت معرفی و مصاحبه

از موضوعات مهم که برای این قسمت رایج است، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ?Let’s talk about your hometown. Where is your hometown
  • ?What do you like about your hometown
  • ?Where do you live in your country
  • ?Is your country an interesting place to live
  • ?Do you enjoy your job

مباحث مهم مهارت اسپیکینگ آیلتس

مباحث نمونه برای قسمت صحبت فردی طولانی‌مدت

چند موضوع نمونه برای این قسمت، شامل موارد زیر هستند:

1)

.Describe an advertisement that persuaded you to buy a product

  • .Explain why you think that advertisement made the product seem attractive

مباحث نمونه برای قسمت گفتگوی دوطرفه

از نمونه موضوعاتی که ممکن است در این قسمت مطرح می‌شود، می‌توان موارد زیر را نام برد:

?What are popular types of advertising in today’s world

?What type of media advertising do you like most

?How do people in your country feel about art

?Do people in your country prefer music over art

 

اولترا انگلیش

بخش نمره دهی در مهارت اسپیکینگ

مصاحبه گیرنده 4 معیار را برای ارزیابی شما در نظر می گیرد. مبحث نمره دهی بصورت مفصل در صفحه ” نمره‌دهی اسپیکینگ ” توضیح داده شده است.

1. Fluency and Coherence (روان بودن و ارتباط):

این معیار به اندازه ای که شما بدون توقف و مکث یا تکرار، به صورت روان و متناسب پاسخ می‌دهید، توجه می‌کند. همچنین، ارتباط بین ایده‌ها و جملات نیز ارزیابی می‌شود.

2. Lexical Resource (واژگان):

این معیار به دامنه و تنوع واژگانی که شما در زمان پاسخ دادن استفاده می‌کنید، توجه می‌کند. همچنین، از شما انتظار می‌رود که واژگان مناسبی را برای بیان ایده‌ها، توصیفات، و نظراتتان انتخاب کنید.

3. Grammatical Range and Accuracy (دستور زبانی):

در این معیار، دامنه و تنوع ساختارهای دستوری و دقت در استفاده از آن‌ها ارزیابی می‌شود. شما باید قادر باشید ساختارهای گرامری مختلف را به درستی استفاده کنید و از اشتباهات گرامری کمتری در پاسخ‌های خود داشته باشید.

4. Pronunciation (تلفظ):

این معیار به صورت درست و مناسب تلفظ کلمات و اجزای مختلف صداها توجه می‌کند. تلفظ صحیح کلمات و جملات اهمیت زیادی دارد تا شنوندگان بتوانند شما را به راحتی درک کنند.

 

جمع بندی

بخش اسپیکینگ آیلتس یکی از بخش‌های حساس این آزمون زبان است که بسیاری از شرکت‌کنندگان، استرس زیادی برای آن دارند. برای این‌که بتوانید در این بخش عملکرد مناسبی داشته‌باشید و امتیاز قابل قبولی کسب کنید، حتما مطالب و نکات گفته‌شده در این مقاله را مد نظر قرار دهید. همچنین استفاده از منابعی که برای تقویت مهارت اسپیکینگ، تالیف شده‌اند، می‌توانند در موفقیت شما موثر باشند.

نحوه آزمون اسپیکینگ آیلتس

سوالات متداول شما درباره مهارت اسپیکینگ آیلتس

مهارت اسپیکینگ آیلتس (IELTS Speaking) چیست؟

این بخش از سه قسمت تشکیل شده است که همه آن‌ها ضبط می‌شوند و بعدا توسط متخصصین واجد شرابط، مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

تفاوت مهارت Speaking در آزمون آیلتس آکادمیک و جنرال چیست؟

ساختار آزمون اسپیکینگ آکادمیک و جنرال، هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند و از نظر فرمت یکسان هستند.

آزمون اسپیکینگ به چه صورت خواهد بود؟ آیا جدا از بخش های دیگر آزمون است؟

  • اگر در آزمون کامپیوتری شرکت می کنید، آزمون اسپیکینگ در همان روز انجام می شود. شما می توانید زمان مورد نظر خود را که می تواند قبل یا بعد از سه ماژول دیگر باشد، انتخاب کنید.
  • در مورد آزمون کاغذی، می تواند در همان روز یا قبل و بعد تاریخ آزمون باشد. مرکز آزمون شما زمانی را برای شما تعیین می کند.

ساختار تست Speaking چگونه است؟ وقتی برای اولین بار وارد اتاق می شوم چه اتفاقی می افتد؟

– در ابتدا، مصاحبه گیرنده برخی از اطلاعات را می خواند و شناسه شما را بررسی می کند.

بخش 1 شامل سوالاتی در مورد موضوعات شخصی است و بین 4 تا 5 دقیقه طول می کشد.

بخش 2 یک گفتگوی کوتاه است. قبل از صحبت کردن 1 دقیقه فرصت دارید تا آماده شوید. سپس ممتحن برای اتمام این بخش از آزمون یک یا دو سوال در مورد همان موضوع می پرسد.

قسمت 3 بحثی است که بر اساس مبحث قسمت 2 است. این قسمت از آزمون بین 4 تا 5 دقیقه طول می کشد.

اگر یک مصاحبه گیرنده در حین آزمون Speaking حرف من را قطع کند به چه معناست؟

قطع کردن حرف شما توسط مصاحبه گیرنده تاثیری در نمره آزمون شما نخواهد داشت و صرفا تصمیم مصاحبه گیرنده برای رفتن به سوال بعدی و یا تغییر موضوع می باشد.

آیا می توانم با مصاحبه گیرنده اسپیکینگ آیلتس گفتگو کنم و نظر او را نیز بپرسم؟

خیر !! در این آزمون قرار است توانایی شما ارزیابی شود نه گپ و گفتگویی بین دو نفر.

استفاده از زبان بدن چه تاثیری بر آزمون اسپیکینگ آیلتس دارد؟

مصاحبه گیرنده بیشتر می خواهد حرف زدن شما را بشنود و این گفتگو قرار است به برقراری ارتباط منجر بشود. استفاده از زبان بدن معیاری برای ارزیابی این بخش امتحان شما نمی باشد اما نمی توان منکر تاثیر مثبت آن شد. می توان گفت که بخشی از آزمون تحت تاثیر قرار دادن مصاحبه گیرنده است اما به شرط اینکه درست انجام بشود و نمایشی نباشد.

در پارت یک اسپیکینگ آیلتس، چه مدت باید باید صحبت کنم؟

هیچ محدودیتی وجود ندارد، اما مصابه گیرنده معمولا فقط یک قسمتی از اطلاعات را می خواهد. بنابراین بهتر است این اطلاعات را داده و یک یا دو جمله دیگر به آن اضافه کنید.

در پارت 2، آیا وقتی دو دقیقه تمام می شود، باید به صحبت کردن ادامه دهم؟

نه. به چند دلیل ممکن است بهتر باشد در عرض دو دقیقه تمام شود. اول، شما واقعاً نمی خواهید صحبت شما توسط مصاحبه گیرنده قطع شود. دوم، پاسخ شما منسجم تر خواهد بود اگر با یک جمله پایانی محکم مانند “So, that’s why…” (موضوع سوال را دوباره بیان کنید). ثالثاً، اگر به صحبت کردن فراتر از آنچه برنامه ریزی کرده اید ادامه دهید، احتمالاً اشتباه می کنید. داوطلبی که در عرض 90 ثانیه به سؤال پاسخ کامل می دهد، می تواند به راحتی نمره بالاتری نسبت به کسی که دو دقیقه کامل صحبت می کند و در ادامه توسط مصاحبه گیرنده متوقف می شود، دریافت کند.

اگر سوال را متوجه نشدم باید چه کار کنم؟

بستگی دارد در کدام بخش آزمون این اتفاق بیفتد. اگر در پارت اول، سوال را متوجه نشدید و از مصاحبه گیرنده درخواست کردید سوال را دوباره تکرار کند، او بدون تغییر، همان سوال را دوباره برای شما تکرار می کند.

در بخش 2 و 3 آزمون ، مصاحبه گیرنده  می تواند سوال را برای شما paraphrase  کند.(با تغییر چند کلمه ).

بهتر است به جای استفاده کردن از جملاتی مانند: Do you mean….?”” از چنین عباراتی استفاده کنید: sorry,

 I don’t understand” or “sorry, I couldn’t catch that”, and…”

در بخش 2 نیز سعی کنین در آن یک دقیقه ای که به شما وقت داده می شود، از مصاحبه گیرنده اگر سوالی دارین بپرسین و نزارید هنگام صحبت کردن چنین اتفاقی بیفتد.

اگر در قسمت 3 ایده ای نداشته باشم، چه کاری باید انجام دهم؟

نکته مهمی که باید به خاطر داشته باشید این است که شما در حال آزمایش توانایی خود در انتقال ایده ها هستید، نه کیفیت آن ایده ها. حتی اگر ایده‌های شما ابتدایی یا قابل پیش‌بینی به نظر برسند، اگر زبانی که برای بیان آن‌ها استفاده می‌کنید برای بحث آکادمیک مناسب باشد، باز هم نمره خوبی کسب خواهید کرد. نکته دیگری که باید به خاطر بسپارید این است که می توانید از ایده های دیگران و همچنین ایده های خود استفاده کنید. اگر نظری در مورد موضوعی ندارید، سعی کنید تصور کنید که دیگران در مورد این موضوع چه می گویند و در عوض در مورد آن صحبت کنید. در نهایت، همیشه ایده خوبی است که چند عبارت مفید را یاد بگیرید تا زمانی که نمی توانید چیزی برای گفتن پیدا کنید، از آنها استفاده کنید. حتی اگر نتوانید پاسخ قانع کننده ای به سؤال بدهید، مصاحبه گیرنده ممکن است روان صحبت کردن و دقت شما را ارزیابی کند. یک مثال خوب این است:

I’m afraid I’ve never really thought about this issue before.

آیا می توان جملاتی را از قبل حفظ کرد تا هنگام مصاحبه از آنها استفاده کنیم برای کسب نمره بیشتر؟

بله می توان جملاتی را یاد گرفت و در ذهن خود آماده داشته باشید اما به یاد داشته باشید که استفاده از این عبارات و جملات به دو چیز بستگی دارد. یک اینکه بقیه صحبت های شما باید از نظر واژگانی و ساختاری کیفیت جمله حفظ شده را داشته باشد یا به بیانی دیگر در تمام طول مصاحبه از نظر سطح گرامر و لغت، یکنواخت (consistent) باشید. نکته دوم، مادامی که بتوانید (Intonation) و تلفظ باقی کلمات و جملات خود را به اندازه کیفیت جمله حفظ شده، نگه دارید، مشکلی پیش نمی آید. لازم به ذکر است که مصاحبه گیرنده با توجه به تجربه ای که دارد، به راحتی تشخیص می دهد که کدام جملات شما حفظ شده می باشد و اگر دو نکته بالا رو رعایت نکنید، ممکن است باعث کسر نمره شما بشود.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *