بررسی مهارت ریدینگ آیلتس

بررسی مهارت ریدینگ آیلتس در چند کلام

بررسی مهارت ریدینگ آیلتس (Reading)، یکی از چهار مهارت اصلی زبان است که در آزمون آیلتس مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. شرکت‌کنندگان در این آزمون باید از توانایی لازم برای خواندن و درک عبارات انگلیسی در یک زمان محدود، برخوردار باشند تا بتوانند امتیاز لازم از این بخش را کسب کنند. اگر قصد شرکت در این آزمون را دارید و می‌خواهید اطلاعات بیشتری از بخش ریدینگ آیلتس به‌دست آورید، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

مطلب مرتبط و مفید: آزمون آیلتس چیست؟

 

ریدینگ آیلتس چیست

مهارت ریدینگ آیلتس چیست؟

ریدینگ آزمون آیلتس، انواع مهارت‌های ریدینگ انگلیسی شما را ارزیابی می‌کند. اگرچه فرمت سوالات برای آیلتس جنرال و آکادمیک یکسان است، اما سبک متن‌ها با یکدیگر فرق می‌کند. برای این بخش حدود ۶۰ دقیقه به شما فرصت داده می‌شود تا با خواندن چند متن مختلف به ۴۰ سوال پاسخ دهید.

تفاوت مهارت ریدینگ در آزمون آیلتس آکادمیک و جنرال چیست؟

همان‌گونه که اشاره کردیم، فرمت ریدینگ این دو نسخه از آزمون آیلتس کاملا مشابه یکدیگر است، اما در سبک متن‌ها تفاوت‌هایی وجود دارد که در ادامه بررسی می‌کنیم.

ریدینگ آزمون آکادمیک شامل سه متن طولانی است که از سبک‌های توصیفی و واقعی تا گفتمانی و تحلیلی را شامل می‌شود. پسیج‌های آزمون آیلتس آکادمیک از کتاب‌ها، مجلات و روزنامه‌ها گرفته شده‌اند و برای شرکت‌کنندگانی که قصد ورود به دانشگاه‌های انگلیسی‌زبان را دارند، مناسب هستند. یکی از بخش‌های ریدینگ آکادمیک ممکن است شامل گراف‌، نمودار، تصاویر یا سایر مطالب غیر‌کلامی باشد. همچنین اگر متنی حاوی واژگان ناشناخته یا خاص باشد، واژه‌نامه در انتهای متن آورده می‌شود.

برای معرفی کامل وارد مطلب شوید:

مهارت خواندن در آیلتس

ریدینگ آزمون جنرال نیز شامل سه بخش می‌شود که هر بخش آن حاوی چند متن است. این متن‌ها گزیده‌هایی از کتاب‌ها، مجلات، روزنامه‌ها، اطلاعیه‌ها، آگهی‌ها، کتاب‌های راهنما و دستورالعمل‌ها هستند که شما معمولا در محیط‌های انگلیسی‌زبان با آن‌ها مواجه می‌شوید. در ادامه بخش‌های ریدینگ آزمون جنرال را بررسی می‌کنیم.

  • بخش اول: دو یا سه متن کوتاه که به موضوعات روزمره، مانند اطلاعیه‌ها، کتابچه‌ها، روزنامه‌ها و تبلیغات می‌پردازد. این بخش ساده‌ترین قسمت ریدینگ است و توانایی شما را در درک رایج‌ترین متن‌ها در یک محیط انگلیسی‌زبان ارزیابی می‌کند.
  • بخش دوم: شامل دو متن در مورد کار است، به‌عنوان مثال شرح شغل، درخواست شغل، قراردادهای کاری، دستمزد و شرایط کار، دوره‌های آموزشی.
  • بخش سوم: یک متن درباره موضوع مورد علاقه عمومی است که می‌تواند از یک کتاب، روزنامه، مجله یا منبع آنلاین باشد.

سوالات در ریدینگ آیلتس

انواع سوالات در ریدینگ آیلتس

در این قسمت با انواع سوالاتی که در بخش ریدینگ آزمون آیلتس آورده می‌شود، آشنا خواهید شد.

1- سوالات چند‌گزینه‌ای ریدینگ آیلتس

برای این نوع سوالات، شما باید از بین چند جواب، یکی را علامت بزنید. همچنین گاهی اوقات از شما خواسته می‌شود که دو یا چند گزینه مناسب را انتخاب کنید.

2- شناسایی اطلاعات

از شما خواسته می‌شود گزینه‌‌ای را علامت بزنید که با متن داده‌شده مطابقت دارد. این سؤالات توانایی شما را در تشخیص نکات خاصی از اطلاعات موجود در متن ارزیابی می‌کند.

3- شناسایی نظرات/ادعاهای نویسنده

در این مورد، در صورتی‌که نظرات نویسنده با اطلاعات داده‌شده مطابقت داشته باشد، شما باید گزینه Yes، No یا Not Given را انتخاب کنید. این سوالات توانایی شما را در تشخیص نظرات یا ایده‌ها می‌سنجد. بنابراین، معمولا برای آن از متن‌ها گفتمانی یا استدلالی استفاده می‌شود.

4- اطلاعات تطبیقی

برای این نوع سوالات ریدینگ آیلتس شما باید اطلاعات خاصی را در متن پیدا کنید و حروف صحیح را در کادرهای پاسخنامه خود بنویسید. این قسمت توانایی شما را برای اسکن اطلاعات حیاتی مشخص می‌کند.

سوالات چند‌گزینه‌ای ریدینگ آیلتس

5- تطبیق عناوین

در این مورد، شما باید عناوین (i)، (ii)، (iii) و … را با پاراگراف‌های داده‌شده مطابقت دهید. در پاسخ‌دهی به این نوع سوالات باید دقت زیادی داشته باشید.

6- تطبیق ویژگی‌ها

برای این سوالات، شما باید مجموعه‌ای از عبارات یا بخش‌هایی از اطلاعات را با فهرستی از گزینه‌ها مطابقت دهید. برای مثال، ممکن است از شما خواسته شود که ویژگی‌های مختلف را با گروه‌های سنی یا رویدادهای تاریخی و غیره مطابقت دهید.

7- تطبیق پایان جملات

بر اساس متن/مطلب، به شما نیمه اول یک جمله داده می‌شود و باید از بین فهرستی از گزینه‌های ممکن، بهترین روش را برای تکمیل آن انتخاب کنید.

8- تکمیل جمله

در این سوالات ریدینگ جنرال یا آکادمیک، شما باید جملات داده‌شده از متن را کامل کنید.

تمریت برای ریدینگ ielts

9- تکمیل خلاصه، یادداشت، جدول و فلوچارت در ریدینگ آیلتس

خلاصه‌ای از یک قسمت از متن به شما داده می‌شود که باید آن را با اطلاعاتی که از متن استخراج می‌شود تکمیل کنید. این نوع سوالات توانایی شما را برای درک جزئیات یا ایده‌های اصلی یک بخش از متن ارزیابی می‌کند.

10- تکمیل برچسب نمودار

برای این سوالات باید اجزای یک نمودار یا طرح را مطابق متن، برچسب‌گذاری کنید.

11- سوال با پاسخ کوتاه

برای این موارد باید به سوالاتی پاسخ دهید که معمولاً به اطلاعات واقعی در مورد جزئیات ارائه‌شده در متن مربوط می‌شود.

 

جمع بندی

در این مقاله در مورد بخش ریدینگ آیلتس سخن گفتیم و فرمت آن را مورد بررسی قرار دادیم. همچنین تفاوت بین ریدینگ آزمون آکادمیک و جنرال را بیان کردیم. همان‌طور که متوجه شدید، انواع مختلفی از سوالات در بخش ریدینگ مطرح می‌شوند. برای همین باید برای پاسخ‌دهی به همه آن‌ها آمادگی کافی داشته باشید تا بتوانید بالاترین امتیاز را کسب کنید.

 

 

سوالات متداول شما درباره مهارت ریدینگ

مهارت ریدینگ آیلتس چیست؟

ریدینگ آزمون آیلتس، انواع مهارت‌های ریدینگ انگلیسی شما را ارزیابی می‌کند.

تفاوت مهارت ریدینگ در آزمون آیلتس آکادمیک و جنرال چیست؟

فرمت ریدینگ این دو نسخه از آزمون آیلتس کاملا مشابه یکدیگر است، اما در سبک متن‌ها تفاوت‌هایی وجود دارد که در ادامه بررسی می‌کنیم.

تفاوت بین رایتینگ آیلتس جنرال و رایتینگ آیلتس آکادمیک چیست؟

در نسخه General Training آیلتس، Task 1 موظف به نوشتن نامه(letter)  هستید. در نسخه آکادمیک آیلتس، Task 1 شما را ملزم به نوشتن یک گزارش در نمودار (report on a diagram) می کند. در هر دو نسخه آزمون، task 2 یکسان است: یک مقاله گفتمانی(a discursive essay).

چرا بازنویسی (paraphrase) سوال اینقدر مهم است؟

اگر سوال را کلمه به کلمه در مقدمه خود تکرار کنید، این کلمات متعلق به شما حساب نمی شود و در نتیجه تعداد کلمات شما کمتر می شود. همیشه باید حداقل چند کلمه را در سوالات تغییر دهید یا آن را به طور کامل بازنویسی (paraphrase) کنید.

آیا باید نظرم را در رایتینگ تسک 2 بگویم؟

ابتدا سوال را با دقت بخوانید. اگر سؤالات صرفاً از شما می‌خواهد موافق یا مخالف باشید، باید موضع خود را به وضوح در مقدمه بیان کنید. اگر سؤالات از شما می خواهند که در مورد هر دو طرف موضوع، بحث کنید، باید نظر خود را برای انتها ذخیره کنید. اگر سوال شامل عبارتی مانند تا چه حد یا چقدر باشد، ممکن است خودتان تصمیم بگیرید که آیا با یک عقیده قوی شروع کنید یا رویکرد متعادل تری را برای شروع و بعداً نظر نهایی خود را بیان کنید. به طور خلاصه می توان گفت اگر در سوال از کلمه you استفاده شده است، حتما نطر خود را بیان کنید اگرنه نیازی به اشاره کردن به نظر خود نیست.

چند کلمه و پاراگراف باید بنویسم؟

برای تسک 1، سه یا چهار پاراگراف که مجموعاً 150 کلمه باشد کافی است، در تسک 2 باید چهار تا شش پاراگراف (بسته به تعداد ایده هایی که دارید) و حداقل 250 کلمه بنویسید.

آیا برای تسک 1 باید پاراگراف نتیجه گیری (conclusion)بنویسم؟

لازم به ذکر است که تسک 1 رایتینگ اکادمیک پاراگراف نتیجه گیری ندارد. خوب است بدانید که در تسک 1 بخشی بنام  Overviewوجود دارد . به زبان ساده، یک نمای کلی از آنچه می بینید است. در Academic Task 1 تصویری را خواهید دید که باید آن را توصیف کنید. ممکن است یک تصویر (یک نمودار) وجود داشته باشد، یا ممکن است بیش از یک تصویر داشته باشید. Overview در پاسخ شما باید آنچه را که در نمودار بصری می بینید خلاصه کند.

آیا برای تسک 2 باید پاراگراف نتیجه گیری (conclusion)بنویسم؟

قطعا بله. نتیجه گیری شما باید موضوع کلی و ایده اصلی شما را مجدداً بیان کند، نکته اصلی هر پاراگراف بدنه را به اختصار خلاصه کند و با نوعی نظر پایان یابد. بدون نتیجه گیری، مقاله شما ممکن است فاقد انسجام باشد و این باعث کاهش نمره شما می شود.

اگر 150 یا 250 کلمه ننویسم چه اتفاقی می افتد؟

اگر در رایتینگ تعداد کلمات خواسته شده را ننویسید از شما حداقل نیم نمره کسر خواهد شد.

اگر بیشتر از 150 یا 250 کلمه بنویسم چه می شود؟

در رایتینگ آیلتس حداکثر تعداد کلمات وجود ندارد. با این حال، اگر تعداد کلمات بیشتر از حد لازم بنویسید، نمره بالاتری کسب نخواهید کرد. به همین دلیل، وقتی به حد مجاز رسیدید و نوشتن خود را کامل کردید، برای اینکه وقت شما هدر نرود، نوشتن را به پایان برسانید.

آیا نیازه تعداد کلماتی که نوشته ام را بشمارم؟

نه. این مسئولیت شما نیست و باعث اتلاف وقت شما خواهد شد. قبل از شرکت در آزمون، باید به اندازه کافی ماژول Writing را تمرین کنید تا بتوانید بدون شمردن کلمات، متوجه شوید که چه زمانی یک پاسخ کافی نوشته اید. در تسک 1، این یک مقدمه کوتاه (introduction) به اضافه دو پاراگراف اصلی (body) و شاید یک نتیجه گیری (conclusion) کوتاه است. در تسک 2، باید برنامه ریزی برای نوشتن مقدمه ای از چندین جمله، دو تا چهار پاراگراف اصلی اساسی و نتیجه گیری از چندین جمله داشته باشید.

نمرات آیلتس رایتینگ چگونه محاسبه می شود؟

ممتحن به چهار معیار اصلی توجه خواهد کرد: (1) به طور کلی چقدر به سؤال پاسخ می دهید  (Task achievement, Task response). (2) چقدر متن شما دارای انسجام و همبستگی می باشد (coherence and cohesion). (3) دامنه واژگانی که استفاده می کنید(lexical resource) . (4) دامنه و دقت ساختارهای دستوری که استفاده می کنید (grammatical range and accuracy).

برای ورود به دانشگاه چه نمره ای از رایتینگ آیلتس لازم است؟

بسته به دانشگاه متفاوت است و بسیاری از دانشگاه ها نمره خاصی را برای هر ماژول مشخص نمی کنند. با این حال، اگر قصد تحصیل در یک دانشگاه انگلیسی زبان را دارید، باید به دنبال کسب حداقل نمره 6 در رایتینگ آیلتس باشید. نمره 5 ممکن است برای برخی از دوره های پایه و دوره های آموزشی انگلیسی نیز کافی باشد.

آیا می توانم کاغذ اضافی برای برنامه ریزی و یادداشت برداری داشته باشم؟

قبل از شروع رایتینگ باید یادداشت بردارید و روی برگه سوال برنامه ریزی کنید. معمولاً برای برنامه ریزی کاغذ اضافی به شما نمی دهند.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *