تفاوت آیلتس آکادمیک و جنرال

خلاصه تفاوت آیلتس آکادمیک و جنرال در چند کلام

آیلتس که به‌عنوان یکی از معتبرترین آزمون‌های بین‌المللی ارزیابی مهارت زبان انگلیسی شناخته می‌شود، از دو آزمون اصلی به‌نام آیلتس جنرال و آکادمیک تشکیل شده است. این دو آزمون از برخی جهات شبیه به هم هستند، اما تفاوت‌هایی نیز با یکدیگر دارند. بسیاری از افرادی که می‌خواهند در آزمون آیلتس شرکت کنند، در مورد تفاوت آیلتس آکادمیک و جنرال دچار سردرگمی می‌شوند. برای همین در این مقاله قصد داریم درباره این موضوع صحبت کنیم. پس همراه ما باشید تا تفاوت‌های آن‌ها را به زبان ساده برای شما شرح دهیم.مهم ترین تفاوت آیلتس آکادمیک و جنرال

آزمون آیلتس آکادمیک چیست؟

اگر قصد دارید در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد یا دکترا در کالج یا دانشگاهی در یک کشور انگلیسی‌زبان ثبت‌نام کنید، باید در آزمون آیلتس آکادمیک شرکت کنید. این آزمون، مهارت انگلیسی شما را در سطح آکادمیک و در چهار بخش اسپیکینگ، لیسنینگ، رایتینگ و ریدینگ مورد ارزیابی قرار می‌دهد. نمره‌ای که برای Academic IELTS به شما تعلق می‌گیرد، عددی بین صفر تا ۹ است.

آزمون جنرال آیلتس چیست؟

در این آزمون، مهارت زبان انگلیسی شما در امور روزمره سنجیده می‌شود. اگر قصد دارید به یک کشور انگلیسی‌زبان برای زندگی یا کار مهاجرت کنید یا حتی اگر می‌خواهید برای شهروندی کشورهایی مانند کانادا و نیوزلند درخواست دهید، باید در آزمون جنرال آیلتس شرکت کنید. در این آزمون هم مانند آزمون آکادمیک، چهار مهارت Listening, Speaking, Writing و Reading مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. نمره General Training IELTS نیز بین صفر تا ۹ است.

تفاوت آیلتس آکادمیک و جنرال چیست

تفاوت آیلتس آکادمیک و جنرال چیست؟

در آیلتس آکادمیک و جنرال دو بخش لیسنینگ و اسپیکینگ مشابه هستند. اما بخش‌های ریدینگ و رایتینگ آن‌ها با یکدیگر تفاوت دارند. از این‌رو داوطلبان شرکت در این آزمون باید تفاوت آیلتس جنرال و آکادمیک را به‌خوبی درک کنند. در ادامه در مورد تفاوت فرمت این دو آزمون در بخش‌های Reading و Writing صحبت می‌کنیم.

۱- تفاوت آیلتس آکادمیک و جنرال در بخش Reading

داوطلبان آیلتس جنرال و آکادمیک، ۶۰ دقیقه فرصت دارند تا به ۴۰ سوال بخش ریدینگ پاسخ دهند. این سوالات توانایی آن‌ها را در خواندن، مرور متن، درک انگلیسی نوشتاری و درک استدلال منطقی ارزیابی می‌کند.

ریدینگ آیلتس آکادمیک

این بخش از آزمون Academic IELTS، دارای سه پسیج طولانی است که دانش واقعی، توصیفی و تحلیلی داوطلب را ارزیابی می‌کند. سوالات این بخش شامل تطبیق سرفصل‌ها و اطلاعات، شکل‌دهی و تکمیل جمله، خلاصه‌کردن، تکمیل جدول و فلوچارت، برچسب‌زنی فلوچارت‌، پاسخ به سوالات کوتاه و … است. پسیج‌های بخش ریدینگ آیلتس آکادمیک، تخصصی یا عمیق نیستند، بلکه عمومی هستند. هر پسیج از ژورنال‌ها، مقالات، مجلات و رسانه‌های خبری انتخاب شده است تا توانایی داوطلب برای تحصیل به زبان انگلیسی را ارزیابی کند. به هر پاسخ صحیح، یک نمره تعلق می‌گیرد و اشتباهات املایی و گرامری جریمه دارد. برای درک تفاوت آیلتس آکادمیک و جنرال در بخش ریدینگ باید از نحوه ارزیابی این مهارت در آیلتس جنرال نیز مطلع شوید که در ادامه توضیح می‌دهیم.

تفاوت آیلتس آکادمیک و جنرال در Reading

ریدینگ آیلتس جنرال

برخلاف Reading آیلتس آکادمیک، ریدینگ آیلتس جنرال دارای متن‌های کوتاه متعدد است که به‌همراه یک پسیج طولانی به سه سکشن تقسیم می‌شوند. در سکشن اول، تسک‌ها مشابه با آزمون آکادمیک هستند. اما در سکشن دوم، سوالات در زمینه شغل و کار تنظیم شده‌اند. بنابراین باید آماده پاسخ‌گویی به سوالاتی در زمینه شرح وظایف شغلی، اخلاق محیط کار، مواد آموزشی کارکنان و غیره باشید. در سکشن سوم به پسیج طولانی می‌رسید که در مقایسه با آزمون آکادمیک، کمی پیچیده خواهد بود و مهارت‌های تفکر انتقادی، تحلیلی و یاددهنده شما را ارزیابی می‌کند. هر سوال یک نمره دارد و برای اشتباهات املایی و دستوری جریمه در نظر گرفته می‌شود.

۲- تفاوت آیلتس آکادمیک و جنرال در بخش Writing

تفاوت دیگر آیلتس آکادمیک و جنرال در بخش رایتینگ است. برای این بخش در هر دو آزمون آکادمیک و جنرال، ۶۰ دقیقه وقت در نظر گرفته شده است و هرکدام دو تسک دارد.

رایتینگ آیلتس آکادمیک

از شما خواسته می‌شود که داده‌های ارائه‌شده در یک جدول، چارت، دیاگرام یا گراف را در ۱۵۰ کلمه توضیح دهید یا خلاصه کنید. علاوه‌براین، ممکن است از شما بخواهند که داده‌های خاصی را توضیح دهید، اطلاعات را پردازش کنید یا یک فلوچارت برای رسیدن به یک نتیجه منطقی ترسیم کنید. زمان در نظر گرفته‌شده برای اولین تسک ۲۰ دقیقه است. تسک بعدی، پاسخ کتبی به یک استدلال است که باید کمتر از ۲۵۰ کلمه باشد و زمان اختصاص‌داده‌شده به آن ۴۰ دقیقه است. نکته مهمی که باید به خاطر داشته‌باشید این است که پاسخ شما نباید به‌صورت بالتی یا پوینتری بیان شود، بلکه باید با دقت روی برگه پاسخ نوشته شود. علاوه‌براین، تسک دوم دارای نمره بیشتری نسبت به تسک اول است.

تفاوت آیلتس آکادمیک و جنرال در Writing

رایتینگ آیلتس جنرال

در اولین تسک، شما باید یک ایمیل رسمی یا غیررسمی ۱۵۰ کلمه‌ای بنویسید که در آن درخواست اطلاعات یا توضیح یک موقعیت را می‌دهید. در تسک دوم، شما باید در ۲۵۰ کلمه یک انشا برای پاسخ به یک استدلال یا مشکل بنویسید. همچنین از شما خواسته می‌شود که به یک مقام خاص توضیح دهید، چیزی درخواست کنید یا از موضع خود دفاع کنید. مثال‌های مرتبط باید از ایده‌ها و دیدگاه‌های بیان‌شده در نوشته شما حمایت کنند و سبک نوشتن باید شخصی یا رسمی و بر اساس متن باشد.

سخن پایانی

در این مقاله در مورد تفاوت آیلتس آکادمیک و جنرال صحبت کردیم. این دو آزمون در بخش‌های لیسنینگ و اسپیکینگ، مشابه یکدیگرند اما بخش ریدینگ و رایتینگ آن‌ها با هم فرق می‌کند. در حالت کلی می‌توان گفت که آزمون جنرال نسبت به آکادمیک، پیچیدگی کمتری دارد. اما در هر صورت این‌که در کدام آزمون شرکت می‌کنید کاملا به هدف شما وابسته است. اگر قصد تحصیل در یک دانشگاه انگلیسی‌زبان را دارید، باید خود را برای آزمون آیلتس آکادمیک آماده کنید. اما اگر می‌خواهید برای زندگی یا کار در یک کشور انگلیسی‌زبان مهاجرت کنید، باید به فکر شرکت در آزمون آیلتس جنرال باشید.

پرسش و پاسخ

آزمون جنرال آیلتس چیست؟

در این آزمون، مهارت زبان انگلیسی شما در امور روزمره سنجیده می‌شود.

تفاوت آیلتس آکادمیک و جنرال در بخش Writing چیست؟

تفاوت آیلتس آکادمیک و جنرال در بخش رایتینگ است. برای این بخش در هر دو آزمون آکادمیک و جنرال، ۶۰ دقیقه وقت در نظر گرفته شده است و هرکدام دو تسک دارد.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *