بررسی مهارت لیسنینگ آیلتس

بررسی مهارت لیسنینگ آیلتس در چند کلام

شنونده خوب بودن، یکی از مهارت‌هایی است که در آزمون آیلتس به آن نیاز خواهید داشت. بخش لیسنینگ این آزمون، یک بخش چالش‌برانگیز است که در آن از شما انتظار می‌رود به هر کلمه با دقت گوش کنید و سپس به سوالات پاسخ دهید. دلیل مهم‌بودن این بخش از آزمون آیلتس این است که شرکت‌‌های بزرگ در سراسر جهان، گوش‌دادن فعال را به‌عنوان یک مهارت می‌شناسند.

بنابراین شرکت‌کنندگان در این آزمون، باید خود را با این طرز تفکر وفق دهند. پس گوش‌دادن فعال را جدی بگیرید و برای دستیابی به نمره مطلوب در لیسنینگ آیلتس هدف‌گذاری کنید. با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در این مورد به شما ارائه کنیم.

 

مهارت لیسنینگ آیلتس

مهارت لیسنینگ آیلتس چیست؟

بخش جنرال و آکادمیک IELTS Listening، توانایی داوطلب را در درک و دنبال‌کردن توسعه ایده‌ها، درک جزئیات اطلاعات و رویارویی با نظرات یا نگرش‌های مختلف سخنرانان ارزیابی می‌کند.

برای داوطلبی که زبان مادری‌اش انگلیسی نیست و مهارت شنیداری ندارد، درک لهجه بریتانیایی می‌تواند دشوار باشد. با این‌حال، آن‌هایی که با زبان انگلیسی آشنا هستند و مهارت‌های گوش‌دادن و درک انگلیسی را به‌خوبی یاد گرفته‌اند، می‌توانند این بخش آیلتس را با موفقیت پشت‌سر بگذارند.

بخش لیسنینگ آیلتس شامل ۴۰ سوال است که شرکت‌کنندگان در مدت ۳۰ دقیقه باید به آن‌ها پاسخ دهند. البته ۱۰ دقیقه نیز برای انتقال جواب‌ها به پاسخ‌نامه فرصت دارند که در مجموع ۴۰ دقیقه می‌شود.

مهارت لیسنینگ آیلتس چیست

تفاوت مهارت لیسنینگ در آزمون آیلتس آکادمیک و جنرال چیست؟

بخش لیسنینگ برای آیلتس آکادمیک و جنرال یکسان است. در این بخش داوطلب به چهار صدای ضبط‌شده از افراد انگلیسی‌ زبان محلی گوش می‌دهد و سپس به یک‌سری سوال پاسخ می‌دهد. صدای ضبط‌شده شامل مکالمات زیر است:

  • فایل صوتی اول: مکالمه بین دو نفر در یک زمینه اجتماعی و گپ روزانه. این ساده‌ترین قسمت بخش لیسنینگ است. گوینده کاملا آهسته صحبت می‌کند و به اندازه کافی مکث دارد. همچنین اطلاعات کلیدی معمولاً تکرار می‌شود.
  • فایل صوتی دوم: یک مونولوگ در یک زمینه اجتماعی روزمره، مانند سخنرانی در مورد امکانات محلی و غیره است. گوینده کاملا آهسته و شمرده صحبت می‌کند، اما نسبت به بخش قبل، مکث کمتری دارد.
  • فایل صوتی سوم: مکالمه بین حداکثر چهار نفر و در زمینه آموزشی است، مانند گفتگوی یک استاد دانشگاه با یک دانشجو در مورد امتحان میان‌ترم. این قسمت از دو قسمت قبلی سخت‌تر است، سخنرانان موضوعات را با سرعت بیشتری مورد بحث قرار می‌دهند و گاهی اوقات از واژگان پیچیده‌تری استفاده می‌کنند.
  • فایل صوتی چهارم: یک مونولوگ در مورد یک موضوع دانشگاهی، به‌عنوان مثال، یک سخنرانی دانشگاهی. این قسمت از قسمت‌های قبلی سخت‌تر است. هیچ وقفه‌ای در آن وجود ندارد، گوینده خیلی سریع صحبت می‌کند و طیف وسیعی از واژگان را به‌کار می‌برد.

ارزیابان این بخش، به‌دنبال توانایی شما در گوش‌دادن و درک اطلاعات هستند. بخش لیسنینگ آیلتس شامل چهار قسمت است که هر قسمت ۱۰ سوال دارد. شرکت‌کننده باید به‌همان ترتیبی که فایل‌های صوتی پخش می‌شوند، به سوالات پاسخ دهد.

 

سوالات در لیسنینگ آیلتس

انواع سوالات در لیسنینگ آیلتس

بیایید با شش نوع سوال مهم لیسنینگ آزمون آیلتس، آشنا شویم.

1- سوالات چند گزینه ای (Multiple choice)

در این نوع سوالات، داوطلبان سه گزینه برای انتخاب در اختیار دارند. گاهی نیز از آن‌ها خواسته می‌شود که دو یا چند پاسخ درست را انتخاب کنند. همچنین ممکن است از داوطلب آزمون آیلتس درخواست شود که درک دقیق خود را از نکات خاص یا درک کلی از نکات مهم متن شنیداری را بنویسد.

2- تطابق

تطابق یکی از انواع سوالات Listening IELTS است. در این نوع سوالات، توانایی شرکت‌کننده در درک زبان و ایجاد روابط و ارتباطات با طرح سوالات منطبق، مورد آزمایش قرار می‌گیرد.

3- برچسب‌گذاری دیاگرام (Labelling a diagram)، نقشه و پلان

این سوالات بر تفکر بصری و درک فضایی شرکت‌کنندگان متمرکز هستند.

موفقیت در لیسنینگ آیلتس

 

4- فرم، یادداشت، جدول، فلوچارت، تکمیل خلاصه

داوطلبان باید جای خالی سوالات پرسیده‌شده را پر کنند. فرآیندها، نام‌ها یا رویدادها ممکن است از طریق نمودارها، جداول و غیره برای شما مطرح شوند. مطمئن شوید که دقیقاً به تعداد کلمه‌ای که از شما خواسته می‌شود، پایبند باشید. اگر از حد مجاز کلمات، بیشتر بنویسید، امتیاز از دست خواهید داد.

5- تکمیل جمله

شرکت‌کنندگان در آزمون ملزم به خواندن مجموعه‌ای از جملات هستند که اطلاعات کلیدی را از متن کامل شنیداری یا از طریق بخشی از آن خلاصه می‌کند. سپس آن‌ها باید با استفاده از اطلاعاتی که در فایل صوتی می‌شنوند، جای خالی را در هر جمله پر کنند.

6- سوالات با پاسخ کوتاه

داوطلبان باید به صحبت‌های سخنران در فایل صوتی خوب گوش دهند و با استفاده از همان اطلاعات، یک پاسخ کوتاه بنویسند. این امر توانایی فرد را در انتخاب حقایق ملموس می‌سنجد.

برای اطلاعات بیشتر درباره ساختار لیسنینگ میتوانید وارد مطلب ویژه آن شوید.

جمع بندی

در این مقاله در مورد بخش لیسنینگ آیلتس صحبت کردیم و فرمت آن را مورد بررسی قرار دادیم. همان‌طور که اشاره کردیم، بخش لیسنینگ در آزمون جنرال و آکادمیک آیلتس مشابه است. برای این‌که بتوانید از این بخش امتیاز مناسبی به‌دست آورید، باید خوب گوش‌دادن را یاد بگیرید. اگر از منابع معتبر استفاده کنید و به اندازه کافی تمرین داشته‌باشید، به‌طور حتم این بخش را با موفقیت پشت‌سر می‌گذارید.

 

سوالات متداول شما درباره مهارت لیسنینگ آیلتس

مهارت لیسنینگ آیلتس چیست؟

بخش جنرال و آکادمیک IELTS Listening، توانایی داوطلب را در درک و دنبال‌کردن توسعه ایده‌ها، درک جزئیات اطلاعات و رویارویی با نظرات یا نگرش‌های مختلف سخنرانان ارزیابی می‌کند.

تفاوت مهارت لیسنینگ در آزمون آیلتس آکادمیک و جنرال چیست؟

بخش لیسنینگ برای آیلتس آکادمیک و جنرال یکسان است. در این بخش داوطلب به چهار صدای ضبط‌شده از افراد انگلیسی‌ زبان محلی گوش می‌دهد

مهارت لیسنینگ چقدر طول می کشد ؟

مدت زمان کل آزمون 40 دقیقه می باشد. 30 دقیقه زمان فایل صوتی و 10 دقیقه زمان انتقال پاسخ ها به پاسخنامه می باشد.

تست لیسنینگ از چند قسمت تشکیل شده است؟

این مهارت دارای 4 بخش می باشد که به شرح زیر است:

مکالمات بین دو نفر درباره یک موضوع جنرال – سخنرانی یک نفر درباره موضوعی جنرال – دیالوگ درباره یک موضوع آکادمیک – مونولوگ درباره یک موضوع آکادمیک.

برای اطلاعات کامل تر درباره این بخش کلیک کنین.

زمان تست لیسنینگ در آیلتس کامپیوتری چقدر می باشد؟

در این نوع از آزمون کل بازه زمانی شما 30 دقیقه می باشد که زمان اضافی شما برای انتقال پاسخ ها تنها 2 دقیقه می باشد.

آیا غلط املایی در این مهارت از آزمون تاثیر زیادی دارد؟

بله – در صورتی که پاسخی را با املای اشتباه بنویسید، به عنوان پاسخ اشتباه برای شما ثبت می شود. بنابراین تمرین املای کلمات را در برنامه مطالعه خود قرار دهید.

مهارت لیسنینگ آیلتس کامپیوتری چیست؟

اگر تایپیست خوبی هستید، این آزمون می تواند برای شما راحت تر باشد. نکته دیگر اینکه نتایج آزمون در زمان کمتری به اطلاع شما می رسد. – همچنین دیگر آن جمعیت زیاد در اتاق آزمون را نخواهید دید.

فایل صوتی آزمون لیسنینگ چندبار پخش می شود؟

لازم است بدانید که فقط یکبار فایل صوتی هر بخش برای شما پخش می شود.

آیا انواع مختلف لهجه در لیسنینگ وجود دارد؟

این تست شمال 4 بخش می باشد که هر بخش ممکن است از انواع مختلف لهجه ها استفاده کنند. (بریتانیایی – استرالیایی –امریکایی – کانادایی)

پاسخ های این تست را باید به عدد بنویسم یا به حروف؟

شما می توانید به هر دو شکل پاسخ خودتان را بنویسید. – مثلا 7 یا seven. هر دو پاسخ صحیح هستند.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *