شرکت در آزمون آیلتس برای معلولان

شرکت در آزمون آیلتس برای معلولان شرایط متفاوتی دارد

بسیاری از افراد نابینا، ناشنوا و افراد فاقد توانایی برای تکلم، برای مهاجرت نیازمند مدرک آیلتس هستند. آن‌ها می‌توانند مانند سایر افراد در این آزمون شرکت کنند و میزان دانش زبان خود را بسنجند. طراحان آزمون آیلتس برای ارائه خدمات بهتر به افراد دارای معلولیت، شرایط ویژه‌ای را در زمان برگزاری آزمون برای آن‌ها در نظر می‌گیرند که شرکت در آزمون آیلتس را برای معلولان ساده‌تر می‌کنند. بر همین اساس در این مطلب از سایت آیلتس آفاق به امکاناتی اشاره می‌کنیم که آن‌ها در زمان آزمون از آن‌ها استفاده می‌کنند.

شرکت در آزمون آیلتس برای معلولان

معلولان می‌توانند بدون محدودیت در آزمون آیلتس شرکت کنند

هیچ محدودیتی برای شرکت در آزمون آیلتس وجود ندارد. نکته مهم در این آزمون میزان توانایی شما در دانش زبان انگلیسی است؛ بنابراین وضعیت جسمانی یا معلول بودن شما هیچ تاثیر مثبت یا منفی در نتیجه آزمون ندارد. اگر دارای معلولیت جسمی هستید بدون فکر کردن به حواشی، بهترین کار آماده‌سازی خود به بهترین نحو ممکن و شرکت با اعتمادبه‌نفس کامل در آزمون آیلتس است.

ساختار آزمون آیلتس برای معلولان چگونه است؟

ضعف جسمانی داوطلبان شرکت در آزمون آیلتس باعث نشده است تا سوالات و ساختاری متفاوت برای این افراد در نظر گرفته شوند. طراحان آزمون آیلتس هیچ تفاوتی برای آزمون آیلتس افراد معمولی با افراد داری نقص‌های جسمانی قائل نمی‌شوند. البته طراحان برای رعایت عدالت و بهره‌مندی یکسان افراد شرکت‌کننده از امکانات موجود، شرایط ویژه و امکانات بیشتری را برای معلولان در نظر گرفته‌اند.

شرکت در آزمون آیلتس برای معلولان نیازمند یک برنامه‌ریزی مناسب و دقیق‌تر است و برای آموزش این افراد باید از راهکارهایی استفاده کرد تا بتوان با تقویت حواس قوی‌تر، ضعف جسمانی را پوشش داد. همچنین معلولانی که در این آزمون شرکت می‌کنند باید همان سرفصل‌ها و موضوعاتی را مطالعه کنند که افراد فاقد نقص جسمانی از آن‌ها برای شرکت در آزمون آیلتس کمک می‌گیرند. بسته‌های آموزش آیلتس آفاق یک برنامه‌ریزی مدون 120 روزه را در اختیار این افراد قرار می‌دهد.

شرکت در آزمون آیلتس برای معلولان

یکسان بودن مراحل ثبت نام در آزمون آیلتس برای معلولان و دیگر افراد

مراحل ثبت نام برای شرکت در آزمون آیلتس برای معمولان هیچ تفاوتی با دیگر افراد ندارد. معمولان برای حضور در این آزمون باید با مراجعه به سایت ثبت نام آزمون آیلتس یک پروفایل کاربری برای خود بسازند و با وارد کردن مشخصات کامل، نزدیک‌ترین مرکز و بهترین زمان آزمون را متناسب با برنامه‌ آموزشی خود انتخاب کنند.

شرکت در آزمون آیلتس برای معلولان

شرایط ویژه آزمون آیلتس برای افراد معلول چیست؟

طراحان آیلتس برای جبران موانع موجود در مسیر امتحان افراد معلول، شرایط ویژه‌ای را برای شرکت در آزمون آیلتس برای معلولان در نظر می‌گیرند. این افراد پس از ارائه مدارک پزشکی به مرکز مورد نظر مراجعه می‌کنند و بر اساس نیازهای خود، امکانات آن مرکز را به کار می‌گیرند. در ادامه به مهم‌ترین شرایطی می‌پردازیم که برای افراد معلول در آزمون آیلتس وجود دارند.

1.تمهیدات ویژه برای افراد نابینا و یا دارای ضعف بینایی

افراد نابینا برای خواندن سوالات با مشکل روبه‌رو هستند. طراحان آیلتس برای افزایش سرعت خوانش سوالات توسط آن‌ها و رفع این مانع، مدت‌زمان بیشتری از آزمون را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند. در برخی مراکز تا 40 دقیقه و در بعضی مراکز تا 80 دقیقه زمان بیشتر به آن‌ها اختصاص داده می‌شود. همچنین زمان استراحت‌های آن‌ها نیز بیشتر است. از سوی دیگر فرد نابینا یا کم‌بینا برای پاسخ به‌ سوالات می‌تواند از انواع تجهیزات کمکی استفاده کند.

این تجهیزات عبارت‌اند از:

  • صفحه کلید بریل الکتریکی که به چاپگر متصل می‌شود
  • نرم‌افزار بزرگ‌نمایی صفحه نمایش
  • نمایشگرهای بریل قابل بازخوانی
  • صفحه کلید بریل مکزیکی
  • کامپیوتر و نرم‌افزار ورد
  • نرم‌افزار خواننده متن
  • ذره‌بین دستی

همچنین افراد دارای ضعف بینایی یا نابینایان بسیاری از سوالات بخش شنیداری را نمی‌توانند بنویسند. اگزمینرهای آزمون آیلتس در چنین شرایطی، اختیار دارند تا با استفاده از یکی از راهکاری زیر شرایط شرکت در آزمون آیلتس برای معلولان بینایی را فراهم کنند.

این راهکارها عبارت‌اند از:

  • متوقف کردن هر قسمت فایل صوتی برای فرصت‌دادن به متقضایان به‌منظور خواندن سوالات
  • متوقف کردن CD در بخش‌های مشخصی که به وقت بیشتری برای پاسخ‌گویی نیاز دارند
  • متوقف کردن فایل صوتی برای متقاضیان برای بررسی پاسخ‌ها در زمان کافی

شرکت در آزمون آیلتس برای معلولان

2. به‌کارگیری تقویت‌کننده‌های صوتی مانند سمعک و هدفون برای افراد ناشنوا و کم‌شنوا

بسیاری از افراد معلولی که در آزمون آیلتس شرکت می‌کنند، مشکلات شنوایی دارند. مراکز آزمون آیلتس شرایط مناسبی را برای این افراد در نظر می‌گیرند. افراد ناشنوا یا کم‌شنوا ابتدا سوالات را در برگه‌های چاپ شده می‌خوانند و سپس با استفاده از گوش دادن به فایل‌های صوتی، جواب سوالات را در برگه‌هایی متفاوت یادداشت می‌کنند. این افراد می‌توانند سمعک را برای افزایش قدرت شنوایی خود مورد استفاده قرار دهند.

شرکت در آزمون آیلتس برای معلولان شنوایی دارای شرایط متفاوتی است که عبارت‌اند از:

  • در نظر گرفتن اتاقی مجزا برای استفاده از دستگاه‌های مخصوص تقویت صدا
  • اخذ تاییدیه از مرکز برگزاری آزمون برای استفاده از دستگاه‌های بی‌سیم دو هفته قبل از زمان آزمون
  • قادر بودن سرپرست آزمون برای شنیدن و کنترل فایل‌های صوتی

شرکت در آزمون آیلتس برای معلولان

3. امکان استفاده از زبان اشاره برای افراد دارای ضعف گفتاری در بخش Speaking وجود ندارد

افراد دارای ضعف‌های گفتاری یا افرادی که به زمان بیشتری برای پاسخگویی به سوالات نیاز دارند، می‌توانند از اگزمینرهای امتحان درخواست زمان بیشتری داشته باشند. با توجه به عدم تسلط ممتحنین به زبان اشاره، افراد ناشنوا یا فاقد توانایی گفتاری نمی‌توانند از زبان اشاره برای آزمون آیلتس استفاده کنند.

شرکت در آزمون آیلتس برای معلولان

شرکت در آزمون آیلتس برای معلولان؛ یک فرایند تخصصی و پیچیده

نمی‌توان برای آمادگی معلولان در آزمون آیلتس از همان روش‌ها و راهکارهایی استفاده کرد که برای افراد دیگر موثر هستند. این افراد برای افزایش راندمان آموزشی به روش‌های متفاوتی نیاز دارند. استفاده از پادکست‌های آموزشی، به‌کارگیری جزواتی با خط بریل یا فونت درشت، استفاده از ویدئوهای آموزشی با زبان اشاره و … از راهکارهای موثر در این زمینه به‌شمار می‌روند. اگر دچار ضعف‌های جسمانی هستید، پکیج آموزشی آیلتس آفاق بهترین پیشنهاد برای شما است. بسته آموزشی مجموعه ما با شناخت کامل نیازهای زبان‌آموزان، منطبق با آخرین تغییرات آزمون آیلتس تدوین شده است و شما می‌توانید این بسته را از طریق سایت ما سفارش دهید.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *