آزمون پی تی ای

آزمون PTE؛ یک آزمون زبان با اعتبار جهانی

آزمون PTE یا Pearson Test of English یکی از معتبرترین آزمون‌‌های کامپیوتری بین‌المللی برای “سنجش سطح اولیه” زبان انگلیسی کسانی است که قصد دارند در خارج از کشور ادامه تحصیل دهند یا مهاجرت کنند. این آزمون درست مانند آزمون آیلتس به دو شکل و آکادمیک برگزار می‌شود و چهار مهارت اصلی صحبت کردن، گوش کردن، خواندن و نوشتن را می‌سنجد. در این مطلب قصد داریم به معرفی آزمون PTE بپردازیم.

آزمون پی تی ای

آزمون PTE چیست؟

آزمون PTE یا Pearson Test of English یک آزمون جامع زبان انگلیسی است که همچون آزمون انگلیسی آیلتس در سطح بین‌الملل از اعتبار زیادی برخوردار است. نمرات این آزمون مورد پذیرش بسیاری از دانشگاه‌ها، کالج‌ها و مقاصد مهاجرتی است. این آزمون مبتنی بر کامپیوتر برگزار می‌شود و مهارت زبان افرادی که انگلیسی زبان مادری‌شان نیست را می‌سنجد.

هدف آزمون PTE ارزیابی دانش عمیق افراد در زمینه زبان انگلیسی نیست؛ بلکه توانایی اولیه آنها برای درک زبان انگلیسی را مورد سنجش قرار می‌دهد.

مزایایی آزمون پی تی ای

مزایای آزمون PTE

آزمون PTE مزایای منحصر به فردی دارد که آن را از سایر آزمون‌های بین‌المللی زبان متمایز می‌کنند. یکی از این مزایا، اعلام نتیجه فوری آزمون است. در واقع پس از آزمون کارنامه شما در ظرف یک یا حداکثر پنج روز صادر می‌شود. سایر مزایای این آزمون عبارتند از:

  • دریافت پذیرش دانشگاه: این آزمون مورد تایید شمار زیادی از دانشگاه‌های معتبر در سراسر جهان است
  • نتایج واقع‌گرایانه: این آزمون طوری طراحی شده است که بتوان در هر مرکز برگزاری، منصفانه‌ترین نتیجه ممکن کسب کرد
  • تکرر آزمون‌ها: این آزمون در 365 روز سال برگزار می‌شود
  • تاکید بر مهارت‌های روزمره زبان انگلیسی: مبنای طراحی آزمون PTE سنجش مهارت‌های آکادمیک زبان انگلیسی است. افرادی که بتوانند در این آزمون نمره مطلوبی بگیرند، می‌توانند به راحتی در کشورهای انگلیسی‌زبان به ادامه تحصیل و زندگی بپردازند
  • نتایج قابل اعتماد: آزمون PTE به صورت آنلاین و کامپیوتری برگزار می‌شود و از این رو داوطلبان با دقت و به صورت بی‌طرفانه مورد سنجش قرار می‌گیرند. تمامی پاسخ‌های داوطلبان به صورت دیجیتالی بررسی و نمره‌دهی می‌شود. در این آزمون ضمن درخواست اثر انگشت و امضا دیجیتالی داوطلبان، از آنها سوالات تصادفی نیز پرسیده می‌شود
  • تعداد زیاد مراکز برگزاری آزمون: بیش از 50 کشور دارای مراکزی برای برگزاری این آزمون هستند
  • عدم محدودیت در ارسال کارنامه به تعداد دانشگاه‌ها: در آزمون PTE می‌توانید بدون پرداخت هزینه اضافی، نمرات خود را به هر تعداد دانشگاه که مد نظر دارید ارسال کنید
  • امکان دریافت ویزا: شما می‌توانید با داشتن مدرک آزمون PTE در استرالیا و نیوزیلند درخواست خود برای اخذ ویزای اقامت و دانشجویی را ارائه دهید

اعتبار آزمون پی تی ای

آزمون PTE تا چه حد معتبر است؟

نتیجه آزمون PTE مورد پذیرش بسیاری از مراکز در سراسر جهان از جمله استرالیا، کانادا، نیوزیلند، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا است. برای نمونه، مدتی است که دانشگاه‌های معتبری مانند هاروارد و ییل نیز شروع به پذیرش نمرات این آزمون کرده‌اند.

این مدرک زبان انگلیسی مورد قبول وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و کارفرمایان در 117 کشور جهان نیز می‌باشد. لازم به ذکر است که پس از آزمون PTE آکادمیک، کارنامه شما دو سال اعتبار خواهد داشت، در حالی که نمرات آزمون جنرال برای همیشه معتبر خواهند بود. در طول این مدت شما می‌توانید مدرک خود را به هر تعداد موسسه و بدون پرداخت هیچ‌گونه هزینه اضافی ارسال کنید.

آزمون پی تی ای

ساختار آزمون PTE

آزمون PTE به‌گونه‌ای طراحی شده است که مهارت‌های زبان انگلیسی را در موقعیت‌های واقعی می‌سنجد. این مهارت‌ها همان حوزه‌های معمول گوش دادن، نوشتن، صحبت کردن و خواندن را شامل می‌شوند. اما تفاوت ساختار این آزمون با دیگر آزمون‌های زبان این است که بخش صحبت کردن و نوشتن همزمان انجام می‌شوند. در ادامه به توضیح هر یک از بخش‌های آزمون PTE می‌پردازیم.

تفاوت آزمون PTE  و آیلتس بحث جداگانه و مفصلی دارد که قبلا به آن پرداخته ایم.

بخش اول آزمون پی‌تی‌ای: صحبت کردن و نوشتن

بخش اول از آزمون PTE توانایی‌های نوشتاری و گفتاری داوطلبان را ارزیابی می‌کند. در این بخش از داوطلبان خواسته می‌شود تا با صدای بلند بخوانند، جملات را تکرار کنند، به پرسش‌ها پاسخ دهند، یک سخنرانی را بازگویی کنند، یک متن کوتاه بنویسند و همچنین پاراگراف‌های داده‌شده را بازنویسی یا خلاصه کنند. انواع دیگری از سوالات همچون تکرار یک جمله یا توصیف یک تصویر نیز به داوطلبان ارائه می‌شوند.

لازم به ذکر است که بخش صحبت کردن آزمون PTE دشوارتر از بخش اسپیکینگ آزمون آیلتس است؛ زیرا در ساختار اسپیکینگ آزمون پی‌تی‌ای صدا ضبط می‌شود و خطاها قابل رفع نخواهند بود. علاوه بر این، اضطراب نیز می‌تواند بر نتیجه نهایی تاثیرگذار باشد. این در حالی است که این موارد با حضور یک ممتحن در آزمون اسپیکینگ آیلتس قابل مقایسه نیست.

بخش دوم آزمون پی‌تی‌ای: خواندن مطلب

در بخش دوم از آزمون PTE مهارت داوطلبان در زمینه خواندن متون مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. شما در ظرف نیم ساعات باید به سوالات گوناگونی پاسخ بدهید. برای مثال، در بخش Multiple-Choice, Choose Single Answer، باید بعد از خواندن یک متن به سوالاتی چندگزینه‌ای جواب دهید. همچنین بخش دیگری با نام Multiple-Choice, Choose Multiple Answers وجود دارد که باید بعد از خواندن یک متن به سوالاتی چندگزینه‌ای جواب دهید که هر کدام از آنها بیش از یک پاسخ درست دارد.

در بخش دیگر با نام Re-order Paragraphs از شما خواسته می‌شود تا چند پاراگراف را با ترتیب درست سر جای خود قرار دهید تا یک متن کامل به دست بیاید. در قسمت بعدی که Fill in the Blanks نام دارد، جملاتی به شما داده می‌شوند که باید آنها را با واژه مناسب کامل کنید. قسمت پایانی نیز Reading and Writing: Fill in the Blanks نام دارد و در آن باید یک متن ناقص که در اختیار شما قرار داده شده است را با جملات مناسب کامل کنید. این جملات به شکل چند گزینه به شما نمایش داده می‌شوند و لازم است شما گزینه درست را از میان آنها را انتخاب کنید.

بخش سوم آزمون پی‌تی‌ای: گوش دادن

در بخش سوم آزمون PTE مهارت شنیداری داوطلبان سنجیده می‌شود. در طی این بخش، چند فایل صوتی و تصویری پخش می‌شوند و سوالاتی بر اساس آنها از شما پرسیده می‌شوند. گفتنی است شما فقط یک بار فرصت شنیدن دارید و پس از آن باید به سوالات پاسخ بدهید. البته شما در مدت زمان پخش فایل‌ها اجازه یادداشت‌برداری نیز خواهید داشت.

آزمون پی تی ای

مدت زمان آزمون پی‌تی‌ای

شرکت در آزمون PTE دو ساعت و 15 دقیقه طول می‌کشد. هر سه بخش این آزمون در یک روز و به طور متوالی مورد سنجش قرار می‌گیرند. بخش اول این آزمون یعنی صحبت‌کردن و نوشتن 54 تا 67 دقیقه، بخش دوم یعنی خواندن 29 تا 30 دقیقه و بخش سوم یا گوش دادن نیز 30 تا 43 دقیقه به طول می‌انجامد.

آزمون پی‌تی‌ای می‌تواند دروازه ورود شما به یک زندگی جدید باشد

آزمون پی‌تی‌ای برای ارزیابی سطح تسلط داوطلبان به زبان انگلیسی طراحی شده است. این آزمون نیز مانند آزمون آیلتس و تافل از اعتبار جهانی برخوردار است و در میان افرادی که قصد دارند در کشورهای انگلیسی‌زبان به تحصیل یا کار بپردازند، محبوبیت دارد.

مرکز زبان آیلتس آفاق از اولین موسسات برای آماده‌سازی داوطلبان در آزمون‌های بین‌المللی در ایران به شمار می‌رود. ما در آفاق به شما کمک می‌کنیم تا بتوانید با بهره‌گیری از برترین اساتید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن در آزمون مد نظرتان خود نمره مطلوب خود را کسب کنید.

سوالات متداول

هزینه آزمون پی‌تی‌ای چقدر است؟

هزینه آزمون پی‌تی‌ای 160 دلار است.

نتیجه آزمون PTE تا چه مدت اعتبار دارد؟

مدرک آزمون پی‌تی‌ای آکادمیک به مدت 2 سال معتبر است. اما مدرک آزمون PTE جنرال به صورت مادام‌العمر معتبر است.

آزمون پی‌تی‌ای در چه تاریخ‌هایی برگزار می‌شود؟

آزمون پی‌تی‌ای در تمام طول سال برگزار می‌شود.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *