آزمون تافل چیست

تافل یک آزمون استاندارد برای سنجش مهارت‌های زبان است

آزمون تافل یکی از معتبرترین تست‌های زبان انگلیسی است که توانایی شما در درک و استفاده از زبان انگلیسی برای کار، تحصیل و مهاجرت را می‌سنجد. هر ساله میلیون‌ها نفر در سراسر جهان با شرکت در این آزمون استاندارد سطح مهارت‌های زبان انگلیسی خود را اندازه‌گیری می‌کنند. شما با دریافت مدرک تافل می‌توانید راحت‌تر در دانشگاه‌ها ثبت‌نام کنید، اشتغال در شرکت‌های بین‌المللی برای شما آسان‌تر خواهد بود و پروسه مهاجرت شما به کشورهای خارجی سریع‌تر پیش می‌رود. در این مطلب خواهید دید که آزمون تافل چیست و چه ویژگی‌هایی دارد.

آزمون تافل چیست

چرا باید در آزمون تافل شرکت کنید؟

تافل یکی از اصلی‌ترین آزمون‌های بین‌المللی زبان انگلیسی برای اندازه‌گیری سطح مهارت‌های زبانی افراد است. این تست توسط سازمان خدمات آزمون آزمایشی (ETS) برگزار می‌شود که گزارش‌های رسمی ارزیابی را طراحی، مدیریت و صادر می‌کند. این آزمون به زبان انگلیسی آمریکایی برگزار می‌شود که در کشورهای آمریکا و کانادا رایج است و قدری با انگلیسی بریتانیایی تفاوت دارد. البته باید توجه داشت که نمره این آزمون همانند آزمون زبان آیلتس در تمامی کشورهای انگلیسی‌زبان مانند بریتانیا، ایرلند، نیوزلند، استرالیا و … کاملا معتبر است.

شما برای ادامه تحصیل در دانشگاه‌ها یا کالج‌های خارج از کشور به نمره آزمون تافل نیاز دارید. نمره آزمون تافل را می‌توان به بیش از 11,000 دانشگاه در 150 کشور دنیا ارائه کرد. همچنین داشتن مدرک تافل برای ثبت درخواست شغل در شرکت‌ها لازم خواهد بود. علاوه بر این‌ها ارائه مدرک تافل برای دریافت ویزای تحصیلی یا کاری بسیار مهم است.

ساختار آزمون تافل

ساختار آزمون تافل چیست

آزمون تافل به طور کلی به دو صورت اینترنتی و کاغذی برگزاری می‌شود. در دوران پاندمی کرونا محبوبیت تافل اینترنتی یا TOEFL iBT بیشتر شد. این آزمون همان ساختار کلی تافل را دارد، با این تفاوت که می‌توانید از خانه در آن شرکت کنید. آزمون تافل دارای چهار بخش خواندن، نوشتن، شنیدن و صحبت کردن است. در پروسه سه ساعته آزمون تافل تمام این مهارت‌ها به دقت سنجیده می‌شود. در ادامه به طور خلاصه با هرکدام از این بخش‌های بیشتر آشنا می‌شویم.

بخش خواندن آزمون تافل

در این بخش باید سه تا چهار متن آکادمیک را مطالعه کنید و به ده پرسش هرکدام از آن‌ها پاسخ دهید. در آزمون TOEFL iBT شاید بخش پر کردن جدول یا تکمیل خلاصه متن نیز داشته باشید. برای موفقیت در این بخش باید تکنیک‌های لازم را با شرکت در کلاس‌های موسسه آفاق کسب کنید.

بخش نوشتن آزمون تافل

در بخش نوشتن باید در مدت زمان کوتاه دو انشاء بنویسید. یکی از متن‌ها براساس ایده‌های اصلی که از یک محتوای نوشتاری یا صوتی بدست آورده‌اید نوشته می‌شود. در متن دوم نیز باید استدلال خود را در مورد یک موضوع معین بر روی کاغذ بنویسید.

بخش شنیدن آزمون تافل چیست

در این قسمت چندین سخنرانی و مکالمه آکادمیک گوش می‌کنید و سپس به تعدادی پرسش پاسخ خواهید داد. شما می‌توانید هنگام شنیدن یادداشت‌بردری کنید و هنگام جواب دادن به پرسش‌ها از آن‌ها استفاده کنید. داشتن تمرکز بالا برای موفقیت در این بخش بسیار حیاتی است.

بخش صحبت کردن تافل

شما در بخش گفتاری آزمون تافل درباره یک موضوع مشخص صحبت می‌کنید. در ادامه به یک گفت‌گوی آکادمیک گوش می‌کنید و به صورت کوتاه و آکادمیک بحث را ادامه خواهید داد. این قسمت در آزمون کاغذی چند روز پس از امتحان برگزار می‌شود، اما در TOEFL iBT باید همراه با دیگر قسمت‌ها گذرانده شود.

ساختار آزمون تافل

نمرات آزمون تافل چگونه محاسبه می‌شوند؟

هیچکس در آزمون تافل رد نمی‌شود و شما با توجه به سطح مهارت‌های خود یک نمره مشخص دریافت خواهید کرد. بنابراین حتی اگر آزمون بد داشته باشید گواهینامه تافل را دریافت می‌کنید. دانشگاه‌ها، شرکت‌ها و آژانس‌های دولتی همگی یک حداقل نمره قابل قبول دارند که باید در آزمون کسب کنید. به طور کلی هرچقدر نمره شما بالاتر باشد بهتر است. بیشترین امتیاز هر بخش آزمون 30 می‌باشد و بالاترین نمره ممکن آزمون تافل 120 است.

در زیر با این سیستم نمره‌دهی بیشتر آشنا می‌شویم:

  • نمره 100 تا 120: به معنای آن است که شما از مهارت پیشرفته (سطح C1-C2) برخوردار هستید. کسانی که این نمره را دریافت می‌کنند سطح زبان مشابه با افراد بومی دارند و می‌توانند در تمام دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی تحصیل کنند
  • نمره 75 تا 95: در این حالت سطح زبان شما متوسط به بالا (سطح B2) است. دریافت این نمره برای قبولی در بیشتر دانشگاه‌های خارجی کافی است. همچنین با این نمره می‌توانید به راحتی در یک شرکت استخدام شوید
  • نمره 60 تا 70: این نمره متوسط و معادل سطح B1 است. با این نمره می‌توانید در دوره‌های آمادگی دانشگاه‌ها شرکت کنید و امکان تحصیل در برخی از کالج‌های حرفه‌ای را خواهید داشت
  • نمره کمتر از 60: در این حالت سطح شما مقدماتی تا نسبتا متوسط است و نمی‌توانید از مدرک تافل چندان استفاده کنید

بد نیست در رابطه با تفاوت آزمون تافل و آیلتس اطلاعات دقیقی کسب کنید.

آزمون تافل چیست

نکته‌های مهم برای موفقیت در آزمون تافل

برای موفقیت در آزمون تافل باید علاوه بر شرکت در کلاس‌های آمادگی، به صورت مستمر و بدون وقفه زبان انگلیسی بخوانید. این پروسه باید با استفاده از تمام مهارت‌های چهارگانه انجام شود و در خانه، محل کار، دانشگاه و زندگی روزمره آن را دنبال کنید. تا جای ممکن سخنرانی‌های گوناگون با موضوعات مختلف را گوش کنید تا اطلاعات کلی درباره موضوعات بدست آورید. داشتن دایره واژگان مناسب برای موفقیت در آزمون تافل بسیار مهم است. شما می‌توانید سخنرانی‌های دانشگاهی را در یوتیوب و دیگر شبکه‌های اجتماعی پیدا کنید.

انجام تست‌های گذشته و پاسخ به سوالات آزمون‌های مختلف اهمیت بسیار زیادی دارد. به این ترتیب با محتوای کلی و نحوه تنظیم پرسش‌ها آشنا می‌شوید و آمادگی خود را افزایش می‌دهید. یک نکته مهم که باید همیشه به یاد داشته باشید یادداشت‌برداری است. حتما سرعت نوشتن یادداشت هنگام شنیدن سخنرانی را بالا ببرید تا هنگام آزمون از آن استفاده کنید. بالا بردن دایره واژگان نیز یک ضرورت به شما ر می‌رود. حتما علاوه بر یادگیری معنای واژگان دیگر کلمات مترادف و متضاد را نیز شناسایی کنید.

هزینه آزمون تافل چقدر است؟

در حال حاضر هزینه ثبت‌نام آزمون تافل اینترنتی 265 دلار آمریکا است. البته در صورتی که یک هفته پیش از تاریخ آزمون قصد ثبت‌نام داشته باشید این هزینه 40 دلار دیگر هم افزایش پیدا می‌کند. با در نظر گرفتن ارزش دلار در برابر ریال باید حدود 14 میلیون تومان برای شرکت در آزمون تافل پرداخت کنید.

نمره آزمون تافل موفقیت تحصیلی و شغلی شما را تضمین می‌کند

شرکت در آزمون تافل یک فرایند نسبتا دشوار و پرچالش است. شما برای این آزمون باید هزینه‌ بالایی را پرداخت کنید و موفقیت تحصیلی و شغلی شما به نمره آن بستگی دارد. با این وجود شما می‌توانید با رعایت نکات گوناگون و مطالعه منابع موجود خود را برای شرکت در آزمون کاملا آماده کنید. مجموعه مرکز آیلتس آفاق انواع منابع یادگیری زبان انگلیسی را در اختیار شما قرار می‌دهد. با مراجعه به وبسایت ما می‌توانید از خدمات متنوع و مشاوره کارشناسان ما بهره‌مند شوید.

سوالات متداول

آیا آزمون تافل از آزمون آیلتس آسان‌تر است؟

به طور کلی بخش خواندنی آزمون آیلتس در مقایسه با تافل بسیار آسان‌تر است. متن این بخش در آزمون تافل 50 کلمه بیشتر است و برای موفقیت در آن باید بیشتر آماده شوید. اما اگر مهارت زبان بسیار خوب دارید در هر دو آزمون می‌توانید موفق شوید.

آیا می‌توانم به صورت آنلاین در آزمون تافل شرکت کنم؟

بله، شما می‌توانید با ثبت‌نام آزمون TOEFL iBT از خانه و به صورت آنلاین شرکت کنید.

نمره خوب در آزمون تافل چیست؟

معمولا نمره 100 تا 110 در آزمون تافل خوب است و مهارت زبان شما را تضمین می‌کند.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *