آیا تلفظ در آزمون آیلتس نمره دارد

آیا تلفظ pronunciation در آزمون آیلتس نمره دارد؟

در روند آموزش آیلتس بسیاری از داوطلبین آزمون آیلتس این سوال برایشان پیش می آید که تلفظ چقدر مهم است؟ ابتدا به این اشاره کنم که لهجه (accent) و تلفظ pronunciation دو مهارت متفاوت است و می دانید که بخاطر لهجه شما مادامی که کلمات را با تلفظ درست بیان کنید.

مطالب مفید: مهارت اسپیگینگ آیلتس

تلفظ در آیلتس

نمره کسر نمی شود. از طرفی دیگر تلفظ کلمات اهمیت به سزایی در آزمون دارد و یکی از چهار مواردی است که مصاحبه گیرنده به آن نمره می دهد. این چهار موارد  در اسپیکینگ اعم از :

  1. دایره واژگان شما (lexical resource)
  2. دامنه و دقت ساختارهای دستوری (grammatical range and accuracy)
  3. تلفظ (pronunciation)
  4. روان صحبت کردن و انسجام کلام (fluency and coherence)

بنابراین می توان فهمید که این مهارت pronunciation، معادل 25% درصد نمره آزمون اسپیکینگ شما را در بر میگیرد.

اهمیت تلفظ لغات در آیلتس

 

به چه مواردی در بخش تلفظ باید توجه کرد؟

برای بسیاری از داوطلبین این سوال پیش می آید که تلفظ واژگان در آزمون اسپیکینگ باید British باشد یا American؟ بدانید که هیچ تفاوتی ندارد و شما می توانید یکی از این دو نوع تلفظ را انتخاب کنید اما یادتان باشد که تا آخر آزمون با همان نوع تلفظی که انتخاب کرده اید ادامه دهید.

فاکتورهای دیگری نیز وجود دارد که با تقویت آنها می توانید نمره بهتری در آزمون کسب کنید.

  1. Word Stress
  2. Intonation
  3. Chunking

در ادامه به هریک از موارد بالا می پردازیم که آنها چی هستند و در آخر به شما می گویم ک  چه تمرین هایی برای تقویت تلفظ خود می توانید انجام دهید.

موارد مهم در تلفظ آیلتس

  1. استرس (Word Stress) گذاشتن روی کلمه – به این معنی است که باید بدانید هنگام تلفظ هر کلمه، بر کدام سیلاب استرس بیشتری بزارین. توجه کنید کلمه Police استرس بر روی سیلاب دوم آن می باشد.

Police✔  /ˈliːs/ 

Police

به یاد داشته باشید که در دیکشنری ها با بکار بردن این علامت ˈ))   به شما نشان می دهند که تاکید یا استرس بر روی کدام بخش از کلمه باشد.

حتی بعضی اوقات، با تغییر استرس، کاربرد و حتی معنی کلمه در جمله نیز تغییر می کند. به مثال زیر توجه کنید:

——it means reject  (فعل) Refuse à /rɪˈfjuːz/ à verb

 ……….. It means waste material (اسم)refuse à  /ˈrefjuːs/ à noun

  1. لحن (intonation) یکی از ویژگی های تلفظ است که در همه زبان ها مشترک است. از دیگر ویژگی های تلفظ می توان به استرس، ریتم، و لهجه اشاره کرد. لحن بیشتر درباره این است که چگونه چیزی را می گوییم نه اینکه چه چیزی می گوییم. به بیانی دیگر زیر  و بمی صدا می تواند بر معنای آنچه می گوییم تاثیر بگذارد. توجه داشته باشید که در آزمون آسپیکینگ با لحن یکنواخت (Monotonous intonation) صحبت نکنید و سعی کنید این بالا و پایین رفتن صدای خود را حین مکالمه داشته باشید و به این ترتیب با استفاده از intonation مناسب و صحیح می توانید احساس را در آنچه که می گویید نیز انتقال دهیدو در نهایت در برقراری ارتباط موفق تر عمل کنید.

بسیار مهم است که مصاحبه گیرنده به وضوح صدای شما را بشنود بنابراین دقت و وضوح کلام خود را حفظ کنید.

خوب حرف زدن در آیلتس

  1. یکی از بخش‌های ضروری خوب صحبت کردن این است که گفتار خود را به قسمت های کوتاه(Chunking) – معمولاً چند کلمه‌ای – تقسیم کنید و بعد از هر یک مکث کوتاه کنید. به عنوان یک زبان آموز انگلیسی، ممکن است بیش از حد روی دستور زبان یا واژگان خود تمرکز کنید و توقف طبیعی را فراموش کنید. دو اشتباه اصلی وجود دارد که داوطلبین در مورد Chunking مرتکب می شوند.

اولین اشتباه مکث بیش از حد است. اگر بیش از حد مکث کنید، به این معنی است که به اندازه کافی speaking تمرین نکرده اید و حتی این مشکل می تواند در رساندن مفهوم نیز برای شما چالش برانگیز باشد.

اشتباه دیگر، مکث بسیار کم است. اگر خیلی سریع صحبت کنید به این معنی است که به مخاطب خود اهمیت نمی دهید. سریع صحبت کردن بدون chunking دقت و وضوح لازم را از کلام شما می گیرد و برای شنونده فهمیدن را سخت می کند.

هدف این است که جملات خود را به قسمت های چند کلمه ای جدا کنید و بعد از هر قسمت کمی مکث کنید. اما چگونه می توانید اینکار را انجام دهید؟ با گوش کردن به فایل های صوتی زیاد و یا معلم خود، که نحوه صحبت کردن درست را تشخیص دهید. توجه کنید:

جمله بدون chunking: There was a small square table bolted to the floor and two metal chairs one on either side.

جمله با chunking  مناسب: There was a small, square table / bolted to the floor / and two metal chairs, / one on either side.

اگر بتوانید با chunking به اندازه صحبت کنید، درک شما بسیار راحت تر خواهد بود. نمره آزمون اسپیکینگ شما افزایش می یابد و مخاطب از آنچه می گویید لذت بیشتری خواهند برد.

به فایل صوتی زیر که به خوبی chunk  شده است گوش دهید، حتی می توانید با آن همراهی کنید.

 

Does it really matter.

whether people speak with an accent.

as long as they can be easily understood?.

Many people now believe.

that in an increasingly globalised world.

we should accept variations in pronunciation.

that is / accent.

However.

there’s no point in speaking with an accent.

if people can’t understand you.

is there?

چگونه برای تلفظ pronunciation تمرین کنیم؟

حالا با چه تمرین هایی می توانیم این مهارت را تقویت کنیم؟ قبل از اشاره کردن به این موارد خوب است بدانید با انجام دادن تمرین های زیر علاوه بر پیشرفت کردن در مهارت تلفظ، به شما کمک می کند که fluency خوبی نیز داشته باشید.

با استفاده از یک دیکشنری خوب همیشه تلفظ کلمات را چک کنید. اگر دیکشنری های امروز بر روی موبایل یا لپتاپ شما نصب می شوند، همیشه با استفاده از بخش صوتی دیکشنری دقیقاً تلفظ و استرس را تمرین کنید. چندین بار. حتی جمله های مثال را تکرار کنید.

چگونه برای تلفظ تمرین کنیم

SHADOWING

این تمرینی بسیار خوب است اما چه ارتباطی با بهبود تلفظ شما دارد؟؟ این تکنیکی است که در آن شما به صحبت های کسی که به زبان انگلیسی (یا زبانی دیگر) صحبت می کند گوش می دهید و بلافاصله بعد از آن حرف های  او را تکرار می کنید مثل پژواک صدایشان. این تکنیک همچنین می تواند برای تقویت استرس کلمات و لحن گفتارتان ارزشمند باشد.

سعی کنید مطالبی را که مورد علاقه تان هستند برای shadowing  انتخاب کنید مثلا فیلم یا سریال مورد علاقه – یک ویدیو یا پادکست در YouTube – ابتدا متن آن را آماده کنید یا زیرنویس فایل مورد نظر را روشن کنید سپس پس از هر جمله ویدیو را pause کنید و عیناً همان را با لحن و تلفظ یکسان تکرار کنید.

Read aloud

15 دقیقه از وقت خود را صرف خواندن متن های مختلف بکنید اما با صدای بلند. اول اینکه اینکار به شما کمک می کند واژگانی که در تلفظ آنها به مشکل می خورید را شناسایی کنید و همان لحظه آنها را در دیکشنری چک بکنید. دوم اینکه هرچه بیشتر بخوانید، آن حس خجالتی هنگام خواندن کم کم از بین می رود و با اعتماد به نفس بیشتری بخوانید همچنین با کلمات بیشتری آشنا می شوید. می توانید از مجلاتی که در سایت ما وجود دارد نیز استفاده کنید.

Record Yourself (صدایتان را ضبط کنید)

شناسایی اشتباهات تلفظی هنگامی که دارید صحبت می کنید اغلب دشوار است چون که بیشتر دارید بر برقراری ارتباط و اینکه چه چیزی می گویید تمرکز می کنید. بنابراین سعی کنید صدایتان را ضبط کنید سپس مواردی را که باید بهبود ببخشید را یادداشت کنید. می توانید بعد از همان تکنیک shadowing، متنی را که تمرین کرده اید نیز یکبار بخوانید و صدایتان را ضبط کنید.

تمارین بالا از کاربردی ترین تمرین هایی است که می توانید برای بهبود این مهارت استفاده کنید. امیدوارم که در این مقاله توانسته باشم تا حدودی در بخش تلفظ به شما بکنم.

مطلب مفید: خرید دوره آیلتس آفاق

پرسش و پاسخ

به چه مواردی در بخش تلفظ باید توجه کرد؟

برای بسیاری از داوطلبین این سوال پیش می آید که تلفظ واژگان در آزمون اسپیکینگ باید British باشد یا American؟ بدانید که هیچ تفاوتی ندارد.

چگونه برای تلفظ (pronunciation) تمرین کنیم؟

روزانه با استفاده از یک دیکشنری خوب همیشه تلفظ کلمات را چک کنید و تمرین کنید.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *