آموزش آیلتس به نابینایان

نابینایان برای آموزش آیلتس به روش‌های متفاوتی نیاز دارند

شرکت در آزمون زبان آیلتس یک فرایند تخصصی و زمان‌بر است که به برنامه‌ریزی‌ دقیقی نیاز دارد. از سوی دیگر شرط اخذ مدرک آیلتس برای مهاجرت ضرورت شرکت در این آزمون را برای متقاضیان نابینای مهاجرت افزایش داده است. افراد نابینا برای اخذ این مدرک با چالش‌های بیشتری نسبت به دیگر افراد روبه‌رو هستند. زیرا روش‌های آموزشی استانداردی برای آن‌ها وجود ندارد و همین موضوع سرعت یادگیری آن‌ها را کاهش می‌دهد. در این مطلب از وب‌سایت آیلتس آفاق ضرورت آموزش آیلتس به نابینایان را بررسی می‌کنیم.

مطلب مرتبط: شروع یادگیری آیلتس

آیا افراد نابینا می‌توانند در آزمون‌های بین‌المللی زبان شرکت کنند؟

آزمون آیلتس یک تست جامع برای بررسی دانش زبانی افراد است که هیچ محدودیتی برای حضور افراد نابینا در آن وجود ندارد. علاقه‌مندان به شرکت در این آزمون در‌صورتی‌که قدرت بینایی کم‌تری نسبت به دیگران داشته باشند، فرایند متفاوت‌تری را برای اخذ این مدرک پیش روی خود می‌بینند.

آموزش آیلتس به نابینایان

ساختار آزمون آیلتس برای نابینایان متفاوت‌ است

برگزارکنندگان آزمون آیلتس برای شرکت افراد نابینا و کم‌بینا در این آزمون، برخی ساختارها و روش برگزاری امتحان را در مراحل چهارگانه آزمون آیلتس تغییر داده‌اند. بنابراین با به‌‌کارگیری روش‌های مناسب برای آموزش آیلتس به نابینایان می‌توان شرایط حضور آن‌ها در آزمون‌های بین‌المللی زبان را فراهم کرد. البته ساختار آزمون آیلتس برای نابینایان از نظر مفاهیم آموزشی و سطح تست، هیچ تفاوتی با آزمون آیلتس معمولی ندارد. استفاده از بسته‌های آموزشی مرکز آموزش آیلتس آفاق در شروع مسیر یادگیری این افراد می‌تواند تاثیرگذار باشد.

متقاضیانی که مشکل بینایی دارند می‌توانند برای پاسخ به سوالات، 25 درصد از زمان کل آزمون (چیزی حدود 40 دقیقه) را به‌عنوان زمان اضافه درخواست کنند. همچنین زمان استراحت آن‌ها نسبت به دیگران بیشتر است و برای افزایش کیفیت پاسخگویی می‌توانند وسایل کمک آموزشی مانند ذره‌بین را به کار بگیرند.

آموزش آیلتس به نابینایان

مهم‌ترین موانع آموزش آیلتس به نابینایان

مدرسان زبان انگلیسی که در فرایند آموزش به نابینایان فعالیت می‌کنند، انگیزه پایین آن‌ها برای یادگیری و عدم اعتمادبه‌نفس را از مهم‌ترین چالش‌های موجود برای شروع آموزش آن‌ها می‌دانند. نبود روش‌های استاندارد و مدون برای آموزش آیلتس به نابینایان باعث شده است که بسیاری از آن‌ها، ایراد را در خودشان ببینند. این یک باور اشتباه است. یادگیری زبان برای نابینایان به روش‌های متفاوتی نسبت با روش‌های معمول نیاز دارد. مدرسان زبان انگلیسی باید با این روش‌ها آشنایی داشته باشند تا زبان‌آموز نابینا را در یک فرایند اصولی از آموزش آیلتس قرار دهند.

آموزش آیلتس به نابینایان

با استفاده از این روش‌ها افراد نابینا می‌توانند در آزمون آیلتس شرکت کنند

موسسات آموزش زبان و مدرسان انگلیسی باید در آموزش آیلتس به نابینایان مناسب‌ترین روش را در پیش بگیرند. در آموزش نابینایان به دلیل فقدان حس بینایی، باید سایر حواس مانند شنوایی، ادراکی و گفتاری به کار گرفته شده و از ابزارهای آموزشی مناسب برای تقویت این حس‌ها استفاده شود. در ادامه به مهم‌ترین راهکارهایی می‌پردازیم که می‌توان از آن‌ها برای آموزش آیلتس به نابینایان استفاده کرد.

1. نابینایان به آموزشگاه‌های مخصوص نیاز دارند

شیوه تدریس و زمان‌بندی لازم برای رسیدن به نتیجه مطلوب در آموزش نابینایان با افراد دیگر متفاوت است. برنامه‌ریزی آموزشی این افراد باید مانند افراد عادی باشد. برای آموزش آن‌ها باید از همان سرفصل‌های کاربردی آیلتس استفاده شود. از سوی دیگر روش‌های آموزش آیلتس به شیوه رایج، برای نابینایان کارگشا نخواهد بود. در آموزش آن‌ها باید روشی را استفاده کرد که بیشترین تاثیر را در ضمیر ناخودآگاهشان داشته باشد و آن‌ها را در یک فرایند صحیح آموزشی قرار دهد.

آموزش آیلتس به نابینایان

2. استفاده از پادکست‌ها و استوری بوک‌های صوتی با تاثیر بر قدرت شنوایی نابینایان

موثرترین روش برای افزایش کیفیت یادگیری زبان انگلیسی نابینایان، شنیدن مداوم است. مدرسان زبان انگلیسی می‌توانند برای آموزش آیلتس به نابینایان از پادکست‌هایی زبان اصلی و استوری‌بوک‌های صوتی استفاده کنند. این کار علاوه بر افزایش قدرت درک مطلب آن‌ها، مهارت شنیدن (Listening) آن‌ها را نیز بهبود می‌بخشد.

3. آموزش‌های آنلاین برای یادگیری نابینایان

برخی وب‌سایت‌های آموزش زبان انگلیسی مخصوص نابینایان طراحی شده‌اند. این وب‌سایت‌ها متناسب با نیاز و سطح دانش زبانی این افراد، درسنامه‌های سطح‌بندی شده را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند. در این سایت‌ها هر چهار مهارت اصلی با روش مناسب آموزش آیلتس به نابینایان ارائه می‌شود و آن‌ها می‌توانند از این راهکار آموزشی برای ارتقای دانش زبانی خود استفاده کنند.

4. استفاده از متون چاپ درشت

بزرگ کردن متن‌ها برای خوانش بهتر، از مهم‌ترین راهکارهای آموزش زبان به نابینایان است. آموزشگاه‌های تخصصی آیلتس به نابینایان باید منابعی را در اختیار آن‌ها قرار دهند که با استفاده از متون چاپ درشت و به‌صورت بولد نگارش شده باشند. این کار بسیاری از موانع موجود برای دسترسی نابینایان به منابع استاندارد را مرتفع می‌کند.

5. بهترین روش را بر اساس حواس دیگر نابینایان انتخاب کنید

یک روش موثر برای انتخاب بهترین روش آموزش آیلتس به نابینایان، توجه به حواس دیگر آن‌ها و رسیدن به بیشترین بازده آموزشی از این طریق است. بزرگ‌ترین مدرسان آموزش زبان در دنیا، برای شروع مسیر آموزش به افراد نابینا یا کم‌بینا، پیش از شروع آموزش‌ها میزان قوی بودن سایر حواس مانند حواس شنوایی و ادراکی را در این افراد می‌سنجند.

به‌عنوان مثال درصورتی‌که بازده آموزشی نابینایان به استفاده از پادکست‌های آموزشی بیشتر از خواندن مطالب با چاپ درشت باشد، اساتید آموزشی تاکید سرفصل‌های آموزشی را بر روی تحریک قدرت شنوایی و به‌کارگیری این حواس متمرکز می‌کنند.

آموزش آیلتس به نابینایان

6. ارائه جزوه‌های درسی با استانداردهای خط بریل

استفاده از خط بریل همواره یکی از موثرترین روش‌های نابینایان برای آموزش و خواندن و نوشتن بوده است. با توجه به آشنایی نابینایان با اصول خواندن و نوشتن در خط بریل، ارائه سرفصل‌های آموزشی با کمک این جزوات یک پیشنهاد مناسب در این زمینه به‌شمار می‌رود. برگزارکنندگان آزمون آیلتس نیز در دو سطح 1 و 2 برای تشکیل این امتحان، از قابلیت‌های خط بریل کمک می‌گیرند؛ بنابراین استفاده از این روش آموزشی به آماده‌سازی بیشتر داوطلبان کمک فراوانی می‌کند.

برای آموزش آیلتس به نابینایان باید آموزشگاه‌هایی تخصصی دایر شوند

تصور آموزش نابینایان با همان روش‌های آموزش به افراد دیگر، یک باور اشتباه است. این افراد نیازهای آموزشی متفاوتی داشته و برای آموزش آن‌ها نمی‌توان از همان روش‌هایی استفاده کرد که برای افراد دیگر کاربرد دارند. در حال حاضر هیچ آموزشگاهی به‌صورت تخصصی در حوزه آموزش آیلتس به نابینایان فعالیت ندارد؛ اما استفاده از پکیج‌های موسسه آیلتس آفاق و بهره‌مندی از پادکست‌های آموزشی و سرفصل‌های مدون بسته آموزشی ما، می‌تواند به نابینایان برای رسیدن به یک نتیجه مطلوب کمک کند.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *