انواع آزمون آیلتس

اگر بخواهیم فقط اشاره کوتاهی به انواع آیلتس داشته باشیم باید بگوییم که چهار نوع آزمون تحت نام IELTS برگزار می‌شود که در این مقاله به هر یک از آنها به صورت جداگانه میپردازیم. پس تا اینجا متوجه شدیم که انواع آیلتس 4 نوع است.

مطلب مرتبط و مفید: آزمون آیلتس چیست؟

 

معرفی انواع آزمون آیلتس

آیلتس آکادمیک چیست؟

  1. آزمون آیلتس آکادمیک Academic module

آزمون آیلتس آکادمیک (Academic test) پر طرفدارترین آزمون در بین انواع آزمون های آیلتس می باشد و همه ساله داوطلبان  زیادی از سراسر دنیا در آزمون آکادمیک آیلتس شرکت میکنند.

این آزمون برای سنجش زبان عمومی برای مقاصد آکادمیک میباشد و معمولا افرادی که قصد مهاجرت تحصیلی در مقاطع مختلف (کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری و …) در کشورهای انگلیسی زبان یا در دانشگاه های انگلیسی زبان در کشورهای مختلف را دارند باید در این آزمون شرکت کنند.

این آزمون شامل چهار مهارت رایتینگ (Writing)، ریدینگ (Reading)، اسپیکینگ (Speaking)  و لیسنینگ (Listening)  است. نمره دهی هر مهارت (Skill)  این آزمون از 0 تا 9 است که نیم نمره هم در آن وجود دارد.

در نهایت هر چهار نمره شما جمع شده و از آنها میانگین گرفته میشود که به آن نمره Overall گفته میشود. برای درک بهتر به این مثال توجه نمایید:

فردی نمرات زیر را در چهار مهارت کسب کرده است:

Speaking: 7

Listening: 6.5

Reading: 6.5

Writing: 6

مجموع این نمرات برابر است با:

7+6.5+6.5+6=26

این عدد تقسیم بر چهار میشود تا میانگین نمرات بدست بیاید. بنا بر این نمره Overall این فرد 6.5 می باشد.

 بیشتر دانشگاه های دنیا تنها نمره Overall شما را نیاز دارند ولی در برخی موارد ممکن است از شما نمره خاصی برای تک مهارت ها هم درخواست شود. مثلا دانشگاهی ممکن است نمره میانگین 7 را تقاضا کند و در ادامه شرایط ذکر کند که نمره هیچ یک از مهارت ها نیز نباید پایین تر از 6.5 باشد.

تعداد برگزاری این آزمون در هر ماه متغیر است ولی تقریبا میتوان گفت که شما هر ماه از سال را که انتخاب نمایید میتوانید در این آزمون شرکت کنید. در ایران در حال حاضر چهار مرکز مسئول برگزاری این آزمون بین المللی هستند که هر چهار مرکز آزمون تحت نظر سازمان IDP استرالیا که یکی از سه برگزار کننده اصلی آزمون آیلتس است فعالیت میکنند.

برای معرفی جامع کلیک کنید: آیلتس آکادمیک چیست؟

 

آیلتس جنرال چیست

  1. آزمون آیلتس جنرال General Training Module

این آزمون شباهت بسیار زیادی به آزمون آکادمیک دارد. از این جهت که هر چهار مهارت در این آزمون نیز سنجیده میشود. نمره دهی و میانگین نمرات یا Overall نیز در این دو نوع آزمون شبیه به هم هستند، در عین حال تفاوت هایی نیز در این دو نوع آزمون وجود دارد.

مهمترین تفاوت بین این دو مورد در هدف مهاجرتی یا سفر داوطلب است. داوطلبانی که برای کار یا اهداف تجاری قصد مهاجرت به کشورهای انگلیسی زبان دارند، میتوانند در این آزمون شرکت کنند.

برای معرفی جامع کلیک کنید: آیلتس جنرال چیست؟

 

  1. آیلتس یوکی وی آر UKVI IELTS

این آزمون از نظر مفاد مورد سنجش کاملا شبیه به آزمون های آکادمیک و یا جنرال می باشد. تنها تفاوت این آزمون این است که برخی از مراکز آموزشی در بریتانیا، که شامل کشور های انگلستان، ایرلند، اسکاتلند و ولز می شود، فقط نتییجه این آزمون را قبول دارند.

برای اینکه شما بدانید در کدامیک از آزمون ها شرکت نمایید، کافی است این سوال را در قالب ایمیل به مرکز مورد نظر که برای پروسه ویزا از طریق آن اقدام کرده اید، بپرسید و یا این مورد را در وب سایت دانشگاه یا موسسه ای که در آن قصد ادامه تحصیل، کار یا سرمایه گذاری دارید بررسی نمایید.

تعداد دفعات برگزاری این آزمون نسبت به آزمون های Non-UKVI کمتر است و با توجه به این مورد، حتما توجه داشته باشید که برای ثبت نام و شرکت در این آزمون نیاز به برنامه ریزی دقیق تری دارید.

آیلتس لایف اسکیلز چیست

  1. آیلتس لایف اسکیلز  IELTS Life Skill

این آزمون صرفا برای افرادی است که دلیل مهاجرت آنها اعضای فامیل درجه یک باشد. مثلا فردی که همسرش دارای پاسپورت و تبعیت انگلستان باشد، برای اثبات توانایی زبانی خود باید در این آزمون شرکت کند.

این آزمون تنها در دو مهارت برگزار میشود و شامل لیسنینگ و اسپیکینگ است. در ضمن تفاوت این آزمون با سه مورد بالا در این است که در این آزمون تنها به شما اعلام می شود که قبول شده اید یا مردود؛ یعنی نمره ای به شما داده نمیشود. در ضمن از نظر سطح نیز این آزمون تنها در سه سطح برگزار میشود.

A1: این پایین ترین سطح آزمون است. این آزمون کوتاه تر است و بین 16 تا 18 دقیقه طول میکشد و برای دریافت ویزا در زمینه خانواده مورد نیاز است.

A2: این آزمون تنها در خود بریتانیا و برای تمدید ویزا برگزار میشود.

B1: این بالاترین سطح آزمون است. این آزمون 22 دقیقه طول میکشد و برای اقامت و در صورت داشتن ویزا مورد استفاده است. این آزمون تقریبا در دو مهارت مورد بررسی در سطح نمره 4 آزمون میباشد چرا که نمره 4 معادل CEFR در سطح B1 می باشد.

 

برای معرفی جامع کلیک کنید: آیلتس لایف اسکیلز چیست؟

 

محمد جواد ظریف کار اصلی

مدرس زبان انگلیسی با بیش از 20 سال سابقه تدریس

مدرس و اگزمینر آیلتس با بیش از 13 سال سابقه تدریس آیلتس

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *