نمره دهی بخش لیسنینگ آیلتس

نمره دهی بخش لیسنینگ آیلتس بر چه اساسی است؟

نحوه امتیازدهی در بخش گوش کردن چگونه است؟

در بخش لیسنینگ آزمون آیلتس باید به 40 سوال پاسخ دهید و برای هر پاسخ صحیح یک نمره کسب می‌کنید. مجموع پاسخ‌های صحیح، نمره خام شما را مشخص و نمره گروه شما از روی آن محاسبه می‌شود. خیلی مهم است که سعی کنید به هر سوال پاسخ دهید؛ چرا که پاسخ خالی هیچ نمره‌ای ندارد و پاسخ غلط هم نمره منفی نخواهد داشت. در این مطلب قصد داریم به نمره دهی بخش لیسنینگ آیلتس Listening Ielts بپردازیم.

برای شناخت بیشتر مهارت خواندن، می‌توانید سری به مقاله “لیسنینگ آیلتس” بزنید.

نمره دهی بخش لیسنینگ آیلتس

لیسنینگ آزمون آیلتس از چه بخش‌هایی تشکیل شده است؟

نمره بخش شنیداری شما در آزمون آیلتس، سهم بزرگی در نمره کلی‌تان دارد. بخش شنیداری یا لیسنینگ آزمون آیلتس از چهار بخش تشکیل شده و در هر بخش باید به ۱۰ سوال پاسخ دهید. این بخش از آزمون حدود 30 دقیقه طول می‌کشد. سپس در پایان 10 دقیقه فرصت دارید تا تمام پاسخ‌های خود را به برگه پاسخنامه منتقل کنید. شما هر بخش را تنها یک بار می‌شنوید؛ پس باید آن را با دقت گوش کنید. در واقع، میانگین نمره در بخش لیسنینگ حدود 6.5 است. شما با داشتن این نمره، به عنوان «کاربر ماهر» زبان درنظر گرفته می‌شوید.

برای اطلاعات بیشتر درمورد آزمون آیلتس و معرفی آن میتوانید به مطلب ” آزمون آیلتس چیست؟ ” مراجعه کنید.

نمره دهی بخش لیسنینگ آیلتس

نمره دهی بخش لیسنینگ آیلتس چطور انجام می‌شود؟

پیش بینی نمره لیسنینگ آیلتس در ابتدا به شکل درصد محاسبه می‌شود. این درصد با تعداد پاسخ‌های صحیحی که در آزمون خود داده‌اید، تعیین می‌شود. تعداد پاسخ‌های صحیح، نمره گروه یا باند شما را تعیین می‌کند. بخش گوش دادن از 40 سوال تشکیل شده است. می‌توانید با استفاده از یکی از آزمون‌های تمرینی آیلتس، امتیاز خود را تخمین بزنید و سپس نتایج را با نمودارهای نمره گروهی در زیر مقایسه کنید. برای آشنایی بیشتر با مهارت لیسنینگ و جزئیات آن در آزمون آیلتس، به مقاله مهارت لیسنینگ در بخش “مقالات آیلتس” از سایت مرکز آموزش آیلتس آفاق مراجعه کنید.

در ادامه، جدول امتیاز باند لیسنینگ آیلتس آمده است. در این جدول میانگین میزان نمره مورد نیاز برای رسیدن به یک امتیاز باند خاص دیده می‌شود. توجه داشته باشید که به دلیل تفاوت در سوالات شنیداری در موارد مختلف، نمرات واقعی ممکن است بین آزمون‌ها کمی متفاوت باشد.

تعداد پاسخ های صحیح (امتیاز خام) امتیاز گروه لیسنینگ
۳۹ تا ۴۰ ۹
۳۷ تا ۳۸ ۸.۵
۳۵ تا ۳۶ ۸
۳۲ تا ۳۴ ۷.۵
۳۰ تا ۳۱ ۷
۲۶ تا ۲۹ ۶.۵
۲۳ تا ۲۵ ۶
۱۸ تا ۲۲ ۵.۵
۱۶ تا ۱۷ ۵
۱۳ تا ۱۵ ۴.۵
۱۱ تا ۱۲ ۴

نمره دهی بخش لیسنینگ آیلتس

روش‌های افزایش مهارت شنیداری برای آیلتس

بسیاری از متقاضیان شرکت در آزمون ایلتس بیش از حد بر مهارت‌های این آزمون تمرکز دارند و فراموش می‌کنند که مهارت‌های زبانی همیشه مقدم بر مهارت‌های امتحانی هستند. نکات و ترفندهای زیر در بخش لیسنینگ آیلتس به شما کمک می‌کنند تا در بخش لیسنینگ آیلتس نمره بالایی بگیرید.

  • به تمام سوالات امتحان جواب بدهید؛ پاسخ غلط نمره منفی ندارد. وقت‌تان را برای سوالی که پاسخ‌اش را نمی‌دانید، تلف نکنید. پس حدس بزنید و ادامه دهید
  • مراقب حالت جمع در پاسخ‌ها باشید. اگر سوال پاسخ جمع از شما بخواهد، نباید پاسخ مفرد بدهید
  • پاسخ‌ها به ترتیبی که در صدا شنیده می‌شوند ظاهر می‌شوند ولی به سرعت یا با فواصل زمانی بین آنها می‌آیند
  • آماده باشید پاسخی بشنوید که پاسخ واقعی نیست. این اتفاق زمانی می‌افتد که دو نفر در حال برنامه‌ریزی هستند. آنها ابتدا توافق می‌کنند که در یک زمان خاص با هم ملاقات داشته باشند، اما لحظاتی بعد فرد به یاد می‌آورد که آن زمان برایش مناسب نیست و به همین دلیل در مورد یک زمان دیگر تصمیم می‌گیرند
  • هنگام انتقال پاسخ‌های خود به پاسخنامه مراقب باشید و به محدودیت کلمات پاسخ‌های خود در پاسخنامه توجه کنید!
  • پاسخ‌های چند گزینه‌ای یک حرف (a، b، c، d) را از شما می‌خواهند. فقط کافی است حرف لاتین مربوط به گزینه صحیح را بنویسید نه کل پاسخ را
  • کلمات دارای خط فاصله (مانند part-time) یک کلمه در نظر گرفته می‌شوند
  • تاریخ‌ها (مثل 1990) عدد در نظر گرفته می‌شود
  • عادت کنید بین اطلاعات ضروری و غیر ضروری تمایز قائل شوید. اگر دو نفر در مورد برنامه‌ریزی برای شام صحبت می‌کنند، اطلاعات مهم تاریخ یا زمانی است که در نهایت بر سر آن توافق می‌کنند. تاریخ یا زمان‌های دیگر، نامربوط هستند

خود را برای گرفتن نمره بالا در بخش لیسنینگ آماده کنید

بعد از مطالعه این مطلب می‌دانید که نمره دهی بخش لیسنینگ آیلتس چطور انجام می‌شود. فکر می‌کنید در بخش شنیداری آیلتس چقدر مهارت دارید و نمره لیسنینگ شما چند می‌شود؟ آیا در هنگام لیسنینگ، نکات بالا را رعایت می‌کنید؟ اگر نمره‌ای را که انتظارش را داشتید به دست نیاوردید، نگران نباشید؛ چرا که همچنان زمان زیادی برای تمرین و آماده شدن برای هنگام شرکت در آزمون آیلتس دارید!

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *