تحصیل در چه کشورهایی رایگان است؟

اگر مایل به تحصیل در اروپا هستید، باید بدانید که دانشگاه های رایگان عالی در اروپا برای دانشجویان داخلی وخارجی وجود دارد. برای تحصیل در این دانشگاه ها شما فقط  باید چند صد یورو هزینه های اداری بپردازید. ممکن است اخذ پذیرش از این دانشگاه ها مقرون به صرفه ترین راه برای دریافت مدرک از بهترین موسسات آموزشی جهان باشد. در این مطلب از سایت ” خانه آیلتس آفاق ” فهرستی از کشورهای اروپایی که دانشگاه های رایگان یا هزینه های بسیار کم برای تحصیل در اختیار شما قرار می دهند به شما معرفی خواهم کرد.

تحصیل در چه کشورهایی رایگان است؟

 معرفی 5 کشور برای تحصیل رایگان

کشورهای اروپای شمالی که به دلیل کیفیت بالای زندگی، طبیعت خیره کننده و سیاست لیبرال خود شناخته می شوند، همچنین دارای برخی از قوی ترین سیستم های آموزش عالی در جهان هستند. کشورهای شمال اروپا، دانمارک، فنلاند، ایسلند، نروژ و سوئد همگی فرصت‌هایی را برای تحصیل رایگان یا با هزینه کم ارائه می‌دهند:

دانمارک، سوئد و اخیراً فنلاند امتیازات آموزش عالی رایگان خود را فقط به دانشجویانی از اتحادیه اروپا / EEA و سوئیس تعمیم می دهند، به این معنی که دانشجویان خارج از این مناطق باید برای برنامه های کارشناسی و کارشناسی ارشد شهریه پرداخت کنند. با این حال، دوره های دکترا در این کشورها به طور کامل تامین می شود و به داوطلبان استثنایی دکترا این شانس را می دهد که مدرک خود را بدون پرداخت هزینه دریافت کنند و حقوق دریافت کنند. دانشجویان غیر اتحادیه اروپا(non-EU)  که شامل ایرانیان می شود و منطقه اقتصادی اروپا(EEA) نیز در صورت تحصیل به زبان سوئدی یا فنلاندی همچنان می توانند در فنلاند به صورت رایگان تحصیل کنند.

تحصیل در آلمان

تحصیل در آلمان

پآلمان به دلیل کیفیت بالای سیستم آموزشی خود شناخته شده است. تحصیل در آلمان مزایای زیادی برای دانشجویان ایرانی دارد اما منحصر به فردترین مزیت آن، دوره های رایگان در مقطع کارشناسی یا بالاتر در دانشگاه های دولتی است. ایرانیان زیادی در آلمان زندگی می کنند و شما می توانید در دوران تحصیل با جامعه ایرانی ارتباط برقرار کنید و دوستان ایرانی پیدا کنید. تقریباً در همه شهرهای آلمان می توانید رستوران ها و خواربار فروشی های ایرانی پیدا کنید. برای تحصیل در آلمان باید زبان آلمانی را بیاموزید زیرا اکثر دوره ها در مقطع کارشناسی یا بالاتر به زبان آلمانی تدریس می‌شوند.

نکات کلیدی:

  • رایگان برای همه (به جز دانشگاه های ایالت بادن-وورتمبرگ)
  • هزینه های جانبی و اداری: بین 50 تا 250 یورو در هر ترم
  • شرایط: دانشگاه های دولتی در 15 ایالت از 16 ایالت آلمان، بدون در نظر گرفتن ملیت، شهریه ای دریافت نمی کنند البته در ایالت بادن-وورتمبرگ از دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا 1500 یورو در هر ترم دریافت می کنند.

لازم به ذکر است که باید در هر ترم هزینه های اداری و مدیریت را بپردازید. مبلغ این هزینه با توجه به دانشگاه مورد نظر متفاوت است، اما معمولاً بین 50 تا 250 یورو خواهد بود. این هزینه شامل ثبت نام شما به همراه عضویت در انجمن دانشجویی و همچنین تخصیص کارت حمل و نقل مخصوص دانشجویان می شود.

هزینه های زندگی در آلمان حدود 750 تا 1100 یورو در ماه است، اما در شهرهای بزرگتر مانند فرانکفورت یا مونیخ می تواند بالاتر باشد.

تحصیل در نروژ

تحصیل در نروژ

نروژ کشوری کوچک با منابع بزرگ است. حفظ و توسعه یک سیستم آموزشی با کیفیت بالا که برای همه آزاد است، صرف نظر از پیشینه اجتماعی و اقتصادی دانش‌آموز، اولویت مقامات نروژی است.

این اهمیت برای دانشجویان بین المللی نیز صدق می کند. با این حال، مراقب باشید که نروژ یک کشور پرهزینه است و به عنوان یک دانشجوی بین المللی باید بتوانید هزینه های زندگی خود در نروژ را در طول تحصیل خود پرداخت کنید.

نروژ کشوری است که تحصیلات عالی را به یک سطح بین المللی منحصر به فرد می رساند. اکثر دانشگاه های دولتی نروژ هیچ شهریه ای دریافت نمی کنند. این امر در مورد تمامی دانشجویان خارجی صرف نظر از کشور مبدأ آنها صدق می کند. تحصیل در  نروژ یک تجربه چالش برانگیز اما ارزشمند خواهد بود.

دانشجویان فقط باید 30 تا 60 یورو هزینه عضویت در انجمن دانشجویی را در هر ترم بپردازند. با عضویت در  انجمن دانشجویی شما امکان استفاده از خدمات بهداشتی و مشاوره ای، فعالیت های ورزشی و فرهنگی که همگی در محوطه دانشگاه برگزار می شوند را دریافت خواهید کرد.

زندگی در نروژ ماهانه بین 700 تا 1400 یورو برای شما هزینه دارد. این مبلغ در اسلو(Oslo)  به حدود 2000 یورو نیز می رسد.

 

تحصیل در ایسلند

تحصیل در ایسلند

ایسلند پذیرای دانشجویان خارجی از تمام نقاط جهان است. دانشجویان خارجی حدود 5 درصد از کل دانشجویان ایسلند را تشکیل می دهند.

میزان باسوادی در ایسلند بالاست. ایسلند به عنوان یکی از امن ترین کشورها برای اقامت در نظر گرفته می شود. دلایل اصلی انتخاب ایسلند به عنوان مقصد تحصیلی خارج از کشور عبارتند از:

  • شما می توانید بسیاری از موسسات آموزش عالی قابل توجه را در ایسلند بیابید.
  • طبیعت در ایسلند به طرز غیرقابل توصیفی خیره کننده و منحصر به فرد است.
  • شهروندان ایسلندی خونگرم، تحصیل کرده و خوش برخورد هستند.
  • دانشجویان خارجی فرصت های عالی برای خودسازی، رشد و یادگیری در ایسلند خواهند داشت.
  • دانشگاه های دولتی ایسلند، صرف نظر از اینکه اهل کجا هستید، هیچ شهریه ای دریافت نمی کنند. با این حال، شما باید سالانه حدود 500 یورو هزینه ثبت نام بپردازید.
  • ایسلند امکانات تحقیقاتی منحصر به فردی دارد. فرصت‌های بی‌نظیری برای تحقیق در زمینه‌های علمی مانند فعالیت‌های آتشفشانی، انرژی زمین گرمایی، یخچال‌های طبیعی و غیره در اختیار شما خواهد بود.
  • انگلیسی در ایسلند به طور گسترده صحبت می شود، بنابراین شما می توانید با این محیط جدید سازگار شوید. برای پذیرش در دانشگاه های ایسلند نیازی به تسلط به زبان ایسلندی ندارید. در دانشگاه های ایسلند می توانید دوره های آموزشی که به زبان انگلیسی تدریس می شوند را بیابید.

تحصییل در فرانسه

تحصیل در فرانسه

فرانسه ممکن است به اندازه آلمان برای تحصیلات عالی مقرون به صرفه نباشد، اما دانشجویان خارجی ممکن است از شنیدن اینکه می توانند بدون در نظر گرفتن ملیت خود به صورت رایگان (یا با هزینه بسیار کم) در فرانسه نیز تحصیل کنند، متعجب شوند.

برای بسیاری از دانشجویان، حضور در یکی از دانشگاه های فرانسه یک رویا است. این کشور مشهور اروپایی با فرهنگ، تاریخ و غذاهای غنی خود، در فهرست مقصد بسیاری از دانشجویان مشتاق  در خارج از کشور قرار دارد.

با این حال، بر کسی پوشیده نیست که زندگی در فرانسه گران است. پاریس به عنوان گران‌ترین شهر اتحادیه اروپا معرفی شده است. هزینه های زندگی نیز از همه جنبه ها در حال افزایش است و قیمت خواربار و حمل و نقل را بالا می برد.

این گرانی ممکن است مسیر  زندگی دانشجویی را دو چندان دشوار کند. دانش‌ جویان در حال حاضر هزینه‌های بی‌شماری را برای مدیریت زندگی خود دارند، مانند شهریه و اجاره که به دلیل تورم تحصیلی روز به روز در حال افزایش است.

شما می توانید وارد دانشگاه های بدون شهریه یا با تخفیف در فرانسه شوید. این دانشگاه ها مؤسساتی هستند که از دانشجویان خود شهریه پایینی می گیرند یا اصلاً شهریه ای دریافت نمی کنند.  این موضوع به دانشجویان خارجی نیز تعمیم می یابد.

در اینجا برخی از دانشگاه های مقرون به صرفه و بدون شهریه فرانسه که دانشجویان خارجی می توانند برای ادامۀ تحصیل آنها را انتخاب کنند لیست کرده ایم:

  1. Sorbonne University
  2. Le Mans University
  3. National Institute of Oriental Languages ​​and Civilizations
  4. University of Clermont Auvergne
  5. University of Orléans
  6. University of Franche-Comté
  7. Jean Monnet University
  8. Paris Cité University
  9. University of Burgundy
  10. Paul Valéry University Montpellier 3
  11. École Normale Supérieure

 

تحصیل در جمهوری چک

تحصیل در جمهوری چک

در جمهوری چک، آموزش عالی در موسسات دولتی برای همه دانشجویان تا زمانی که به زبان چک تحصیل کنند رایگان است. برای تحصیل به زبان دیگر، هزینه ها از 0 تا 22350 دلار در سال متغیر است، اگرچه مقدار دقیق آن به موسسه و برنامه شما بستگی دارد. خوبی تحصیل در جمهوری چک این است که هزینه زندگی نسبتا پایین است و از 350 تا 750 دلار در ماه متغیر است. به عنوان یک امتیاز اضافی، این کشور در قلب اروپا واقع شده است و امکان سفر آسان به کشورها و مکان های اطراف را فراهم می کند.

رایگان برای همه: همه (اگر به زبان چک تحصیل می کنید!)

هزینه‌های مدیریت: اگر بیش از حد انتظار طول بکشد تا مدرک خود را دریافت کنید، ممکن است از شما شهریه دریافت شود.

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در جمهوری چک برای همه رایگان است. کارشناسی ارشد در زبان های دیگر از قبیل انگلیسی، فرانسوی، آلمانی و روسی نسبتاً رایج هستند و تحصیل به این زبان ها معمولا (اما نه همیشه) هزینه هایی را خواهد داشت.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه گرفتن بورسیه تحصیلی برای تحصیل در کشور های دیگر به شما پیشنهاد میدهیم از صفحه ” بررسی بورسیه تحصیلی کشورهای مختلف “دیدن نمایید.

 

 

در آخر این را به شما عزیزان بگویم که اگر بخواهیم ترتیبی از کشورهایی که تحصیل رایگان برای دانشجویان خارجی را در نظر می گیرند بگوییم، اول از همه می رسیم به آلمان که بهترین کشور نه تنها فقط برای تحصیل بلکه زندگی نیز می باشد. فرانسه و کشورهای شمال اروپا ( فنلاند، دانمارک، نروژ،…غیره) که دانشگاه های دولتی آنها تحصیل رایگان یا با هزینه بسیار کم را فراهم میکنند در رتبه های بعدی قرار میگیرند. یکسری از دانشگاه ها نیز فقط در مقطعی خاص، مثلا دوره های دکتری تحصیل رایگان به دانشجویان خارجی ارائه می دهند.

داشتن مدرک آیلتس یکی از فاکتورهای لازم و ضروری برای افرادی که نیت مهاجرت، کار و یا تحصیل در کشورهای دیگر را دارند، محسوب می شود که با ” خرید پکیج خودآموز آیلتس ” نیز میتوان به آن دست یافت. همچنین برای آشنایی بیشتر با دوره های آموزشی ما میتوانید به بخش ” معرفی دوره های آموزش آیلتس آفاقمراجعه فرمایید.

  • امیر دادفر
  • مدرس زبان انگلیسی با بیش از 5 سال تجربه

پرسش و پاسخ

  1. آیا می توانم تحصیل رایگان در اروپا داشته باشم؟

بله، در برخی از کشورهای اروپایی مانند آلمان، نروژ، و فرانسه، تحصیل برای دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا (Non-EU) رایگان است.

  1. یاد گرفتن زبان آلمانی برای مهاجرت به آلمان نیاز است؟

از نظر ضرورت و نیاز، شما می بایست در کشوری که قصد تحصیل در دانشگاه های آن را دارید، زبان آن کشور را نیز بلد باشید.

1 Comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *