نحوه تصحیح لیسنینگ آیلتس

آگاهی از نحوه تصحیح لیسنینگ آیلتس برای موفقیت بیشتر ضروری است

سیستم بین‌المللی آزمون زبان انگلیسی (IELTS) دارای چهار بخش ریدینگ، لیسنینگ، رایتینگ و اسپیکینگ می‌باشد. بخش لیسنینگ آیلتس برای ارزیابی توانایی درک گفتار انگلیسی در زمینه‌های تحصیلی و اجتماعی طراحی شده است. یکی از رایج‌ترین سوالاتی که داوطلبان در مورد بخش لیسنینگ آزمون آیلتس دارند، روش نمره‌دهی آن است. درک روش ارزیابی و نمره‌دهی آیلتس می‌تواند به داوطلبان کمک کند تا به شکل موثرتری برای آزمون آماده شوند و نمرات خود را بهبود دهند. در این مطلب با نحوه تصحیح لیسنینگ آیلتس آشنا می‌شویم.

نحوه تصحیح لیسنینگ آیلتس

نمره دهی بخش لیسنینگ آیلتس بر چه اساسی است؟

در بخش لیسنینگ آزمون آیلتس باید به 40 سوال پاسخ دهید و برای هر پاسخ صحیح یک نمره کسب می‌کنید. مجموع پاسخ‌های صحیح، نمره خام شما را مشخص و نمره گروه شما از روی آن محاسبه می‌شود. خیلی مهم است که سعی کنید به هر سوال پاسخ دهید؛ چرا که پاسخ خالی هیچ نمره‌ای ندارد و پاسخ غلط هم نمره منفی نخواهد داشت. در این مطلب قصد داریم به نمره دهی بخش لیسنینگ آیلتس بپردازیم.

بخش لیسنینگ در آزمون آیلتس

لیسنینگ بخش ضروری آزمون انگلیسی آیلتس است. این بخش برای ارزیابی توانایی درک گفتار انگلیسی شما در زمینه‌های مختلف، مانند مکالمات روزمره، بحث‌ها، سخنرانی‌ها و ارائه‌ها طراحی شده است. این بخش از آزمون شامل چهار بخش است که هر بخش شامل یک فایل صوتی ضبط شده و به دنبال آن مجموعه‌ای از سوالات می‌باشد. هدف اصلی بخش لیسنینگ آزمون آیلتس ارزیابی مهارت‌های درک و شناسایی اطلاعات خاص، استنباط نظر یا نگرش گوینده، ایجاد استدلال و درک ایده‌های اصلی و جزئیات است.

نمره بخش شنیداری شما در آزمون آیلتس، سهم بزرگی در نمره کلی‌تان دارد. بخش شنیداری یا لیسنینگ آزمون آیلتس از چهار بخش تشکیل شده و در هر بخش باید به ۱۰ سوال پاسخ دهید. این بخش از آزمون حدود 30 دقیقه طول می‌کشد. سپس در پایان 10 دقیقه فرصت دارید تا تمام پاسخ‌های خود را به برگه پاسخنامه منتقل کنید. شما بخش را تنها یک بار می‌شنوید؛ پس باید آن را با دقت گوش کنید. در واقع، میانگین نمره در بخش لیسنینگ حدود 6.5 است. شما با داشتن این نمره، به عنوان «کاربر ماهر» زبان درنظر گرفته می‌شوید.

انواع سوالات در بخش لیسنینگ آزمون آیلتس

شناخت انواع سوال در بخش لیسنینگ برای درک معیارهای نمره‌دهی و نحوه تصحیح لیسنینگ آیلتس به منظور کسب نمره بالا ضروری است. این آزمون برای ارزیابی توانایی درک گفتار زبان انگلیسی در زمینه‌های مختلف، معیارهای نمره‌دهی نصفانه و دقت در ارزیابی عملکرد شما را تضمین می‌کند.

از جمله انواع سوالات در بخش لیسنینگ آزمون آیلتس عبارت‌اند از:

  • سوالات چند گزینه‌ای: در سوالات چند گزینه‌ای گزینه‌هایی به شما ارائه می‌شود و باید پاسخ صحیح را انتخاب کنید
  • سوالات تطبیقی: در این سوالات از شما خواسته می‌شود که گزینه‌ها را از دو ستون مختلف به هم وصل کنید
  • سوالات پاسخ کوتاه: معمولا از شما خواسته می‌شود که با استفاده از کلمات یا اعداد پاسخ مختصری ارائه دهید
  • سوالات تکمیل جمله: در این سوالات از شما خواسته می‌شود با استفاده از اطلاعاتی که در فایل صوتی به شما داده شد، یک جمله را کامل کنید
  • سوالات تکمیل یادداشت: شامل پر کردن اطلاعات ناقص در قسمتی از متن یا نمودار بر اساس فایل صوت است
  • خلاصه، نمودار، یا تکمیل فلوچارت: این نوع سوالات از شما می‌خواهند که یک خلاصه، نمودار یا فلوچارت را بر اساس اطلاعات ارائه شده در فایل صوتی تکمیل کنید

نحوه تصحیح لیسنینگ آیلتس

نگاهی به سیستم نمره‌دهی لیسنینگ آیلتس

برای درک کامل نحوه تصحیح لیسنینگ آیلتس، بسیار مهم است که با سیستم نمره‌دهی لیسنینگ آیلتس آشنا شوید. آزمون لیسنینگ آیلتس به چهار بخش تقسیم می‌شود که هر بخش دارای ده سوال است که در مجموع ۴۰ سوال دارد. به هر پاسخ صحیح یک نمره تعلق می‌گیرد و امتیاز نهایی از ۴۰ محاسبه می‌شود.

مهم است توجه داشته باشید که نمرات به سادگی بر اساس تعداد پاسخ‌های صحیح نیست. آزمون لیسنینگ آیلتس یک سیستم نمره‌دهی منحصربه‌فرد دارد که هم دقت و هم توانایی داوطلب در درک لهجه‌های مختلف، پیروی از خط سیر مکالمه و درک ایده‌های اصلی را در نظر می‌گیرد.

در این سیستم نمره‌دهی برای پاسخ‌های نادرست یا سوالات بی‌پاسخ جریمه‌ای در نظر گرفته نمی‌شود. به این معنی که شرکت‌کنندگان در آزمون باید سعی کنند حتی اگر از پاسخ صحیح مطمئن نباشند، به همه سوالات پاسخ دهند. همچنین پاسخ ندادن به سوال باعث کسر نمره کلی نمی‌شود.

نمره دهی بخش لیسنینگ آیلتس چطور انجام می‌شود؟

پیش بینی نمره لیسنینگ آیلتس در ابتدا به شکل درصد محاسبه می‌شود. این درصد با تعداد پاسخ‌های صحیحی که در آزمون خود داده‌اید، تعیین می‌شود. تعداد پاسخ‌های صحیح، نمره گروه یا باند شما را تعیین می‌کند. بخش گوش دادن از 40 سوال تشکیل شده است. می‌توانید با استفاده از یکی از آزمون‌های تمرینی آیلتس، امتیاز خود را تخمین بزنید و سپس نتایج را با نمودارهای نمره گروهی در زیر مقایسه کنید. برای آشنایی بیشتر با مهارت لیسنینگ و جزئیات آن در آزمون آیلتس، به مقاله مهارت لیسنینگ در سایت آفاق مراجعه کنید.

در ادامه، جدول امتیاز باند لیسنینگ آیلتس آمده است. در این جدول میانگین میزان نمره مورد نیاز برای رسیدن به یک امتیاز باند خاص دیده می‌شود. توجه داشته باشید که به دلیل تفاوت در سوالات شنیداری در موارد مختلف، نمرات واقعی ممکن است بین آزمون‌ها کمی متفاوت باشد.

تعداد پاسخ های صحیح (امتیاز خام) امتیاز گروه لیسنینگ
۳۹ تا ۴۰ ۹
۳۷ تا ۳۸ ۸.۵
۳۵ تا ۳۶ ۸
۳۲ تا ۳۴ ۷.۵
۳۰ تا ۳۱ ۷
۲۶ تا ۲۹ ۶.۵
۲۳ تا ۲۵ ۶
۱۸ تا ۲۲ ۵.۵
۱۶ تا ۱۷ ۵
۱۳ تا ۱۵ ۴.۵
۱۱ تا ۱۲ ۴

نحوه تصحیح لیسنینگ آیلتس توسط ممتحن چگونه است؟

نحوه تصحیح لیسنینگ آیلتس یک روش دقیق و استاندارد است که انصاف و دقت را در ارزیابی عملکرد داوطلبان تضمین می‌کند. پس از آزمون، تمامی پاسخنامه‌ها جمع‌آوری شده و به‌صورت ایمن به مرکز رسمی نمره‌دهی آیلتس منتقل می‌شوند. در اینجا، ممتحن‌های بسیار آموزش‌دیده و باتجربه، فرآیند تصحیح را بر عهده می‌گیرند. آن‌ها به دقت مشخصات داوطلبان را بررسی می‌کنند و مطمئن می‌شوند که برگه‌های پاسخ به درستی سازماندهی شده‌اند. سپس اقدام به تصحیح پاسخ‌های هر بخش از لیسنینگ می‌کنند.

روش‌های افزایش مهارت شنیداری برای آیلتس

بسیاری از متقاضیان شرکت در آزمون ایلتس بیش از حد بر مهارت‌های این آزمون تمرکز دارند و فراموش می‌کنند که مهارت‌های زبانی همیشه مقدم بر مهارت‌های امتحانی هستند. نکات و ترفندهای زیر در بخش لیسنینگ آیلتس به شما کمک می‌کنند تا در بخش لیسنینگ آیلتس نمره بالایی بگیرید.

  • به تمام سوالات امتحان جواب بدهید؛ پاسخ غلط نمره منفی ندارد. وقت‌تان را برای سوالی که پاسخ‌اش را نمی‌دانید، تلف نکنید. پس حدس بزنید و ادامه دهید
  • مراقب حالت جمع در پاسخ‌ها باشید. اگر سوال پاسخ جمع از شما بخواهد، نباید پاسخ مفرد بدهید
  • پاسخ‌ها به ترتیبی که در صدا شنیده می‌شوند ظاهر می‌شوند ولی به سرعت یا با فواصل زمانی بین آنها می‌آیند
  • آماده باشید پاسخی بشنوید که پاسخ واقعی نیست. این اتفاق زمانی می‌افتد که دو نفر در حال برنامه‌ریزی هستند. آنها ابتدا توافق می‌کنند که در یک زمان خاص با هم ملاقات داشته باشند، اما لحظاتی بعد فرد به یاد می‌آورد که آن زمان برایش مناسب نیست و به همین دلیل در مورد یک زمان دیگر تصمیم می‌گیرند
  • هنگام انتقال پاسخ‌های خود به پاسخنامه مراقب باشید و به محدودیت کلمات پاسخ‌های خود در پاسخنامه توجه کنید!
  • پاسخ‌های چند گزینه‌ای یک حرف (a، b، c، d) را از شما می‌خواهند. فقط کافی است حرف لاتین مربوط به گزینه صحیح را بنویسید نه کل پاسخ را
  • کلمات دارای خط فاصله (مانند part-time) یک کلمه در نظر گرفته می‌شوند
  • تاریخ‌ها (مثل 1990) عدد در نظر گرفته می‌شود
  • عادت کنید بین اطلاعات ضروری و غیر ضروری تمایز قائل شوید. اگر دو نفر در مورد برنامه‌ریزی برای شام صحبت می‌کنند، اطلاعات مهم تاریخ یا زمانی است که در نهایت بر سر آن توافق می‌کنند. تاریخ یا زمان‌های دیگر، نامربوط هستند

موفقیت در لیسنینگ آیلتس را به موسسه آفاق بسپارید

بعد از مطالعه این مطلب می‌دانید که نمره دهی بخش لیسنینگ آیلتس چطور انجام می‌شود. فکر می‌کنید در بخش شنیداری آیلتس چقدر مهارت دارید و نمره لیسنینگ شما چند می‌شود؟ آیا در هنگام لیسنینگ، نکات بالا را رعایت می‌کنید؟ اگر نمره‌ای را که انتظارش را داشتید به دست نیاوردید، نگران نباشید؛ چرا که همچنان زمان زیادی برای تمرین و آماده شدن برای هنگام شرکت در آزمون آیلتس دارید!

درک نحوه تصحیح لیسنینگ آیلتس می‌تواند تا حد زیادی شانس موفقیت شما را در این بخش از آزمون افزایش دهد. آشنایی با معیارهای نمره‌دهی و آگاهی از آنچه که ممتحن به دنبال آن است، کمک می‌کند تا نمره این بخش از آزمون خود را به حداکثر برسانید. در همین زمینه بسته‌های آموزشی آمادگی آیلتس مرکز آموزش آیلتس آفاق بهترین گزینه برای موفقیت در لیسنینگ هستند. همین حالا با ما تماس بگیرید تا پکیج‌های درجه یک ما برای تسلط به بخش لیسنینگ را تهیه کنید.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *