چهار تکنیک مهم لیسنینگ را یاد بگیر

بسیاری از زبان آموزانی که درحال مطالعه و آماده سازی خود برای آزمون آیلتس هستند، در بخش لیسنینگ با سختی هایی مواجه میشوند. مثلا میگویند “نمیدونم کی منتظر پاسخ در فایل صوتی باشم” یا “ناگهان وارد موضوع بعدی می شود و پاسخ را از دست می‌دهم” یا “در شنیدن اعداد مشکل دارم” حالا به شما زبان آموزان و داوطلبین آیلتس میگم که با یادگیری و تمرین چهار تکنیک که در ادامه درباره آن صحبت می‌کنیم، میتونید مهارت شنیداری خود را بهبود ببخشید و به همین ترتیب نمره بهتری در آزمون آیلتس بدست بیارید.

برای کسب اطلاعات کامل درباره مهارت لیسنینگ بهتر است مطلب ” مهارت شنیداری آیلتس ” را نگاهی بندازید.

چهار تقویت لیسنینگ آیلتس

در این مطلب از آیلتس آفاق می خوانیم:

1. مهارت Anticipation
2. مهارت Active targeted listening
3. مهارت Thinking \ Preparing
4. مهارت Noticing

معرفی کامل چهار تکنیک لیسنینگ

تکنیک مرحله 1 لیسنینگ مهارت پیشبینی Anticipation

در زندگی واقعی معمولا وقتی که داریم به یک فایل صوتی گوش میدیم، میدونیم چه اطلاعاتی برایمان مهم است و چه چیزهایی را نیاز داریم. انتقال همین توانایی به لیسنینگ آیلتس ضروریه.

مهارت پیش بینی Anticipation

در آزمون Listening آیلتس، شرکت کنندگان در آزمون تقریباً 30 ثانیه فرصت دارند تا قبل از شروع فایل صوتی، به سوالات نگاهی بندازند. همانطور که میدونید کمی زمان قبل از شروع بخش لیسنینگ نیز به شرکت کنندگان داده میشه.

پیشبینی موضوع – یک فایل صوتی پارت یک لیسنینگ آیلتس رو انتخاب کنید. چندثانیه اول را گوش کنید تا ببینید سناریو این فایل صوتی درباره چیست. قبل از گوش دادن به ادامه فایل، موضوعات احتمالی که در این سناریو ممکن است در فایل صوتی بشنوید رو بنویسید.

مثال: سناریو درباره یک مصاحبه شغلی (a job interview)

موضوعات احتمالی من: (pay – hours – breaks – responsibilities – pension – qualifications)

حالا ادامه فایل صوتی را گوش بدید و موضوعات احتمالی که درباره آن در فایل صوتی به آن اشاره میشه رو تیک بزنید. این تمرین باعث تقویت درک کلی مطلب می شود تا در ادامه بتونید به جزییات بیشتری بپردازید.

پیشبینی اطلاعات جای خالی – پس از خواندن سوالات و پیدا کردن key words، به قبل و بعد جای خالی نگاهی بندازید و سعی کنید حدس بزنید که چه واژه ای نیاز دارید (اسم – عدد – تاریخ – فعل – صفت یا … غیره).

به مثال زیر توجه کنید:

Question: Complete the following using no more than ONE word and/or a number
“And of course, you get ___________ weeks of paid annual leave in your first year.”

اگر نگاهی به این سوال بندازید، متوجه میشید که پاسخ مورد نیاز شما یک عدده. این تمرین باعث راحت تر پیدا کردن پاسخ در فایل صوتی میشه.

1. Nearest station is (1) ________________

در این سوال نیز متوجه خواهید شد که به یک اسم ایستگاه نیاز دارید.

2. An aeroplane which was carrying a group of __________was forced to land just _________minutes after take-off.

با خواندن این سوال میفهمیم که برای جای خالی اول نیاز به یک اسم (noun) داریم و در جای خالی دوم بدلیل کلمه minutes بعد آن، به یک عدد نیاز داریم.

مهارت گوش دادن هدفمند فعالActive targeted listening

تکنیک مرحله 2 لیسنینگ مهارت گوش دادن Active targeted listening

سناریو یک فرودگاه را در نظر بگیرید که بسیار شلوغه. در این شلوغی شما باید حواستون به شماره پروازی که گفته میشه باشه. پس جزییات در اعداد بسیار اهمیت دارند.

مهارت گوش دادن هدفمند فعال Active targeted listening

بسیاری از سوالات پارت یک و دو لیسنینگ آیلتس به اطلاعاتی در قالب اعداد، زمان، تاریخ، تلفن یا کدپستی نیاز دارند.

یک تمرین بسیار عالی اینه که که چندفایل صوتی پارت یک و دو را انتخاب کنید. بعد هنگام گوش دادن به آن، فقط اعداد و تاریخ گفته شده در فایل صوتی را بنویسید و آنها را تمرین کنید. تفاوت اعدادی مانند 13 – 30 (thirty & thirteen) بسیار حائز اهمیت می‌باشد.

آزمون آیلتس این مهارت شما را در تمییز اعداد بررسی میکنه. تفاوت این اعداد در گذاشتن استرس می‌باشد. اعدادی که آخر آنها به teen ختم می شود(thirteen / fifteen / nineteen) استرس روی سیلاب دوم کلمه ینی teen می باشد. اعداد دهگانی که به y ختم می شود، استرس روی سیلاب اول می‌باشد.

توجه کنید:

ThirTEEN / EighTEEN / fourTEEN
THIRty / EIGHty / FORty

 

تکنیک مرحله 3 لیسنینگ مهارت فکر کردن Thinking \ preparing

در جلسات یا سمینارها اشخاصی از جمله اساتید، دانشجویان یا محققان ممکن است صحبت بکنند. در هنگام جلسه میتونیم حدس بزنیم که هرکس درباره چه موضوعی می‌خواهد صحبت کند و میتوانیم تشخیص بدهیم که هر بحث مرتبط به حوزه فعالیت کدام شخصه.

مهارت فکر کردن \ آماده شدن Thinking \ Preparing

در پارت 3 آزمون لیسنینگ آیلتس، دیالوگی بین 2 تا 4 نفر در زمینه آموزشی می باشد. به عنوان مثال، دو دانش آموز درحال بحث در مورد یک پروژه یا یک استاد و دانشجو درحال بحث بر روی یک پروژه. در چنین سناریو هایی، افراد مختلف بسته به نقش خود، سوالات و اطلاعات متفاوتی برای پرسیدن و ارائه دادن خواهند داشت. در این قسمت، شما باید ابتدا متن سوال لیسنینگ رو بخونید تا ببینید چه کسانی صحبت خواهند کرد. سپس، سوالات را بخوانید و حدس بزنید که پاسخ این سوال توسط کدامیک گفته خواهد شد. این کار به شما کمک میکنه تا راحت تر به سوال برسید.

به مثال زیر توجه کنید:

مثال: دیالوگ بین یک دانش آموز و معلم خصوصی.

حال داوطلبین سوالات را می خوانند و تصمیم می‌گیرند که برای دریافت پاسخ به چه کسی باید به دقت گوش کنند، دانش آموز یا معلم.

Q1: How are you getting along with the project? (Tutor)
Q2: What do you suggest I look at next? (Student)

به عنوان تمرین، چند فایل صوتی پارت سوم لیسنینگ را داشته باشید و این مراحل را انجام بدید تا تاثیر آن را هنگام پاسخ دادن به سوالات ببینید. البته که یادتان نرود تکنیک‌های دیگری از جمله پیدا کردن key words نیز وجود دارد. با پیروی از تکنیک‌هایی که یاد گرفته اید می‌تونید نمره بهتری در لیسنینگ آزمون آیلتس دریافت کنید.

مهارت متوجه شدن Noticing

تکنیک مرحله 4 لیسنینگ مهارت متوجه شدن Noticing

در مکالمه بین خود و دوستانتون شنیده اید که وقتی دوستتون میگه ” اوه، اتفاقاً ….” میدونیم که می خوان اطلاعات جدیدی اضافه کنند. در انگلیسی نیز مانند “Oh, by the way ….” می‌باشد یا مثلا عبارت “Now, let’s turn to …” میدونیم که نشانه تغییر موضوع می‌باشد.

در ادامه به شما کمک می کنیم با تمرین و شناختن بهتر این مهارت‌ها در آزمون لیسنینگ آیلتس، بتونید مهارت شنیداری تون رو تقویت کنید.

مهارت متوجه شدن Noticing

این تکنیک مناسب پارت چهارم آزمون لیسنینگ می‌باشد. پارت چهارم لیسنینگ شامل یک مونولوگ دانشگاهی مانند یک سخنرانی است. در این بخش اطلاعات زیادی رد و بدل می‌شود. بنابراین ضروری است که داوطلبین به دقت به فرد درحال صحبت کردن گوش کنند.

در این مونولوگ cohesive devices های بسیاری استفاده می شود. داوطلبین باید جریان مونولوگ را با آنالیز کردن این عبارات بدست بیاورند تا بفهمند الان درباره کدام بخش می‌خواهد صحبت کند، به کدام سوال پاسخ داده است یا می‌خواهد درباره کدام سوال اطلاعات بدهد.

در بعضی مواقع سخنران صحبت‌های خود را نقض می‌کند و پاسخ دیگری می‌دهد یا جمله خود را تصحیح می‌کند. مواقعی دیگر موضوع را عوض می‌کند. به عبارات زیر توجه کنید:

On the contrary
On the other hand
Whereas
Actually
Let’s turn to_______
Now looking at___________

یک تمرین مناسب که به شما پیشنهاد می‌کنیم این است که چند فایل صوتی پارت چهارم آزمون لیسنینگ آیلتس را انتخاب کنید. کلمات و عباراتی که برای تغییر موضوع، مخالفت، مقایسه کردن،…غیره بکار می رود را یادداشت کنید و هر کدام را آنالیز کنید و جملات جدید با آنها بنویسید.

هنگام گوش دادن به فایل‌های صوتی، مراقب عباراتی که ممکن است شما را گول بزند باشید. یعنی اینکه گوینده ممکن است یک چیز بگوید اما بعد جوابش رو عوض کنه یا مثلا تمامی گزینه ها را با تفاوت هایی جزئی بگه. بنابراین باید بسیار حواستون باشه.

یک مزیتی که آزمون آیلتس دارد این است که برای پاسخ دادن به سوالات نیازی به بالا و پایین کردن برگه سوال ندارید چرا که سوالات همه به ترتیب هستند.
در پایان آزمون لیسنینگ، ده دقیقه وقت اضافی برای انتقال پاسخهایتان به برگه پاسخنامه دارید. مراقب املای واژگان باشید چرا که ممکن است با تعدد غلط های املایی از شما نمره کسر شود. همچنین می توانید تمامی پاسخ ها را با حروف بزرگ بنویسید اما اگر اینکار را نکنید باید حواستان باشد در جاهایی که حرف بزرگ نیاز است، آن را رعایت کنید. در آخر نگاهی به پاسخهایتان بندازید تا مطمئن شوید از نظر گرامری نیز درست هستند و تمام دستور العمل ها را رعایت کرده اید؛ مخصوصاً در قسمت هایی که سوال از شما می خواهد مثلاً بیشتر از 2 کلمه یا 3 کلمه ننویسید. حتما این بخش را چک کنید.

به یاد داشته باشید، برای انتقال پاسخ‌های خود برای آزمون کامپیوتری، که باید در حین آزمون پاسخ‌های خود را تایپ کنید، زمان اضافی به شما داده نمی‌شود.

امیر دادفر | بیش از 5 سال سابقه تدریس زبان انگلیسی

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *