GRA در رایتینگ تسک 2 آزمون آیلتس چیست

معیار GRA در رایتینگ تسک 2 آیلتس

رایتینگ تسک 2 آیلتس از شما می خواهد تا یک essay درباره یک موضوع داده شده بنویسید. مهارت رایتینگ آیلتس بر اساس 4 معیار توسط ممتحنین ارزیابی می شود و همه ی آنها 25% از کل نمرات شما را تشکیل می دهند. این چهار معیار شامل موارد زیر می شود:

  1. Task Response
  2. Coherence and Cohesion
  3. Lexical Resource
  4. Grammatical Range and Accuracy

ما می خواهیم درباره مورد آخر یعنی Grammatical Range and Accuracy صحبت کنیم. اما قبل از آن نگاهی به یک نمونه سوال تسک 2 بیندازیم.

 

GRA در رایتینگ تسک

دو بخش مهم معیار GRA (GR و GA)

معیار GRA به دو بخش Grammatical Accuracy و Grammatical Range تقسیم می شود که در ادامه به هرکدام جدا می پردازیم.

 

بخش اول GA (Grammatical Accuracy)

Grammatical Accuracy: توانایی استفاده از ساختارهای گرامری به صورت صحیح و دقیق

یادتان باشد اشتباهاتی که ارتباط را تحت تاثیر قرار دهد و باعث شود منظور شما به سختی منتقل شود، اشتباهات بزرگتری هستند.

برای بهتر موجه شدن GA به دو جمله زیر نگاه کنید و سعی کنید حدس بزنید که اشتباه آن کجاست.

  1. “Finally, when children studies outside the classroom, they learn through playing.”
  2. “I would like to give the IELTS exam. Can you tell me how?”

نکته: بسیاری از زبان آموزان فکر می کنند عبارت “امتحان دادن” در انگلیسی ❌“Give an exam” ❌ است، در صورتی که عبارت درست در انگلیسی ✔ “Take an exam”✔ است.

پس در نظر داشته باشید، موسسه یا شخصی که امتحان می گیرد می گوییم: “Conduct an exam”

کسی که می خواهد امتحان بدهد می گوییم: “Take an exam”

بنابراین جملات صحیح به شکل زیر خواهد بود:

  1. “Finally, when children studies (study) outside the classroom, they learn through playing.”
  2. “I would like to give (take) the IELTS exam. Can you tell me how?”

یکی دیگر از مواردی که در GA بسیار حائز اهمیت می باشد، علائم نگارشی است و عدم رعایت آن می تواند از نمره این بخش کسر کند. برخی از علائم نگارشی شامل استفاده صحیح از ویرگول (,)، نقطه ( . ) یا آپاستروف ( ) است. بیایید نگاهی دقیق تر به جمله ای بیندازیم که علائم نگارشی اصلا در آن رعایت نشده است.

Looking at the former argument first of all one advantage of free public transport is it can reduce the amount of traffic on the roads meaning that the air quality especially in cities can be improved

هرچند که ممکن است پیام و ایده جمله را متوجه شوید، اما در رایتینگ ممکن است بدلیل عدم رعایت علائم نگارشی، از نمره GRA شما کسر شود.

حال همین جمله را با علائم نگارشی ببینید و خودتان متوجه خواهید شد که خواندن آن بسیار راحت تر می باشد.

Looking at the former argument first of all, one advantage of free public transport is it can reduce the amount of traffic on the roads, meaning that the air quality, especially in cities, can be improved.

یکی از اشتباهات رایج داوطلبین استفاده از ویرگول (comma) به جای نقطه (full stop) است. بنابراین حواستان باشد که هرکدام از این علائم را در جای درست خود استفاده کنید.

گرامر رنج در رایتینگ تسک

بخش دوم GR (Grammatical Range)

Grammar Range:  این بخش توانایی شما در استفاده از محدوده و گستردگی ساختارهای گرامری را می سنجد. اینکه چقدر می توانید از ساختارهای گرامری مختلف استفاده کنید، در این بخش قرار می گیرد.

نمره این بخش وابسته به گستردگی گرامر شما است، یعنی آیا تمام جملاتتان به صورت ساده نوشته می شود یا از جملات ترکیبی (compound sentences) و جملات پیچیده (complex sentences) نیز استفاده می کنید. بسیاری بر این باورند که اگر جملات را در رایتینگ خود کوتاه و واضح بنویسند بهتر است. در نظر داشته باشید که با انجام اینکار، آن هم در صورت درست بودن جملات، فقط نمره Grammatical Accuracy را دریافت می کنید اما از طرف دیگر رایتینگ شما دارای گستردگی ساختارهای گرامری (Grammatical Range) نمی باشد و نمره کلی این بخش شما در نتیجه پایین می آید. پس این روش برای کسانی که می خواهند نمره خوبی در رایتینگ تسک 2 آزمون آیلتس دریافت کنند، خیلی مناسب نیست.

معیار های نمره دهی رایتینگ تسک 2 آزمون آیلتس (نمره 4 تا 9)

نمره Grammatical Accuracy (دقت ساختارهای گرامری)

(Frequency of Errors)

Range of Structures (گستردگی ساختارهای گرامری)
4 خطا ها و اشتباهات در رایتینگ غالب  هستند و خطاهای علائم نگارشی نیز زیاد دیده می شود. استفاده از ساختارهای گرامری حتی subordinate clausesها بسیار محدود است.
5 اشتباهات گرامری و علائم نگارشی ممکن است برای خواننده مشکل ایجاد کند. طیف محدودی از ساختارها را در رایتینگ می بینیم. داوطلب سعی می کند از جملات پیچیده استفاده کند اما جملات او نسبت به جملات ساده صحت و دقت کمتری دارد.
6 برخی اشتباهات گرامری و نگراشی وجود دارد اما به ندرت باعث کاهش ارتباط و مفهوم می شود. جملات ساده و پیچیده در رایتینگ دیده می شود.
7 جملات معمولا بدون خطا هستند. از جملات پیچیده گوناگون استفاده شده است.
8 اکثر  جملات بدون خطا هستند. طیف وسیعی از ساختارها در رایتینگ استفاده شده است.
9 در اینجا اشتباهات درواقع به صورت سوتی یا سهوی هستند. ساختارهای گرامری به صورت گسترده با دقت و صحت کامل استفاده می شود.

 

نمره گرامر در رایتینگ

چگونه نمره GRA خود را بهبود ببخشیم؟

این رو میدونید که برای بهتر کردن دقت و صحت ساختارهای گرامری خود (Grammatical Accuracy) باید برای ساختاری که یاد می گیرید، به اندازه تمرین کافی انجام داده باشید و در آخر خودتان شروع به تولید جملات جدید با همان ساختار گرامری بکنید. همینطور چک کنید که آیا جمله ها را صحیح می نویسید یا خیر. اینکار باید به صورت مکرر انجام شود تا در نتیجه بتوانید هر جمله ای با هر ساختاری گرامری ای که می خواهید، به صورت صحیح بنویسید.

برای تمرین ها نیز می توانید به معلم خود، کتاب درسی یا اینترنت مراجعه کنید.

اگر قصد گرفتن نمره بالاتر را دارید و می خواهید خوب نوشتن را یاد بگیرید، مطالبی است که باید آن را به ذهن بسپارید تمرین و کنید.

این سه نوع جمله را در نظر بگیرید.

  1. Simple Sentence
  2. Compound Sentence
  3. Complex Sentence

جمله ساده (simple): یک جمله ساده فقط یک بند (clause) دارد.

جمله مرکب (compound): یک جمله مرکب بیش از یک بند اصلی (main clause)  دارد.

جمله پیچیده (complex): یک جمله پیچیده دارای یک بند اصلی و یک یا چند جمله (وابسته) است.

اگر به جدول معیار نمره دهی رایتینگ آیلتس که بالاتر دیدید توجه کنید، متوجه می شوید که داوطلب  تا نمره 6 فقط از ساختار های ساده به صورت درست می تواند استفاده کند. البته که سعی می کنند از ساختار های پیچیده نیز استفاده کنند اما از صحت و دقت کافی برخوردار نیست. بنابراین اگر دنبال نمره بالاتر هستید، استفاده کردن از ساختارهای مرکب و پیچیده می تواند تا حدی به شما کمک کند تا نمره بهتری کسب کنید.

به پاراگراف زیر توجه کنید:

There are many historical sites in my country. (Simple sentence) These sites can help people learn so much about the past. (Simple sentence) These days, elders are less enthusiastic about the past. (Simple sentence)  Youths also don’t care enough to visit these sites. (Simple sentence)

پاراگراف بالا از آنجایی که گستردگی ساختارهای گرامری ندارد و مکرراً در آن از جملات ساده استفاده شده است، نمره Grammatical Range خوبی نمی گیرد.

حال به پاراگراف زیر توجه کنید:

There are many museums and historical sites in my country, so people can learn so much about the past.  (Compound sentence)  These days, neither elders nor youths are enthusiastic about visiting these places. (Compound sentence) 

 همانطور که در پاراگراف بالا مشاهده می کنین، با استفاده از یکسری کلمات co-ordinating conjunction مانند and, so, nor جملات ساده ای که در پاراگراف اول نوشته بودیم را به جملات مرکب (compound sentence) تبدیل کردیم.

حالا در یک پاراگراف دیگر می خواهیم از جملات پیچیده (complex sentence)  استفاده کنیم.

There are many museums and historical sites in my country in which people can learn so much about the past. (Complex sentence) Although these sites may come very useful, these days neither elders nor youths are enthusiastic about visiting such sites.

 

همانطور که دیدید با استفاده از کلماتی مانند which(relative pronoun) – although، جملات رو با ساختار پیچیده(complex sentence)  نوشته ایم.

حالا از شما میخواهم که پاراگراف زیر را که به صورت ساده نوشته است را به یک پاراگراف به جملات تیرکیبی و پیچیده تبدیل کنید و در بخش کامنت ها بنویسید. پس از کامنت شما، پاسخ را برایتان ارسال می کنیم تا ببینید به چه صورت میتوان اینکار را انجام داد.

Peter is a famous baseball player. He lives in a beautiful house in Miami. He often flies around the United States to play away games. Both fans and coaches love his excellent pitching abilities. Every week he plays home games in Glover Stadium which is usually sold out. Glover Stadium is an old stadium without enough seats for all the fans. Fans wait in line to buy the tickets which often cost more than $60. Even though the fans are unhappy about ticket prices, they love Peter.

 

پس به یاد داشته باشید که استفاده از جملات مرکب و پیچیده می تواند به تقویت نمره تان در بخش GRA کمک کند.

امیدوارم این مقاله به شما کمک کند تا بتوانید رایتینگ بهتری در آزمون آیلتس ارائه دهید.

ما اطلاعات جامعی در زمینه حزئیات این آزمون بین المللی در اختیار شما قرار داده ایم، با مراجعه به مرکز آیلتس آفاق از آن بهره من دشوید.

امیر دادفر | 5 سال سابقه تدریس زبان انگلیسی

2 Comments

  • Peter is well known as baseball player.He lives in a beautiful house which is located in Miami.He
    flies around the country oftenly to play baseball.Because of his brilliant pitching ability both fans and coaches love him very much.Every week he plays home games in Glover Stadium which is usually sold out. Glover Stadium which is known as an old stadium without enough seats for all the fans. Fans wait in line to buy the tickets which often cost more than $60. Even though the fans are unhappy about ticket prices, they love Peter.

    • درود پارسای عزیز. ممنونم تا حدی تونستی از subordinating conjuctionها استفاده کنی.
      پاراگراف پیشنهادی من بهت اینه. میتونه بهتر کمکت کنه.
      Peter, a renowned baseball player, resides in a beautiful house in Miami, and he often travels across the United States for away games, demonstrating his exceptional pitching abilities, which are beloved by both fans and coaches. Every week, he plays at Glover Stadium, where the limited seating capacity often leads to long lines and ticket prices exceeding $60; however, despite this, fans remain devoted to Peter.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *