پاسخ به Matching Headings ریدینگ آیلتس

چگونه به سوالات Matching Headings ریدینگ آیلتس پاسخ دهیم؟

یکی از انواع سوالاتی که شرکت کنندگان آزمون آیلتس اغلب در آن مشکل دارند، Matching Headingsها در بخش آزمون ریدینگ (Reading) آیلتس می باشد. در کل در این بخش 14 نوع سوال وجود دارد که داوطلبین باید برای آمادگی خود در آزمون آیلتس آن ها را تمرین کنند. این نوع سوال از داوطلبین می خواهد که عنوان های (Headings) مختلف در بخش سوال را با پاراگراف صحیح که درباره آن عنوان توضیح می دهد، تطبیق دهند. معمولا بین 5 تا 7 Headings در سوال می بینید. همیشه یک یا دو عنوان در سوال اضافی است و با هیچکدام از پاراگراف ها مطابقت ندارند. همچنین ممکن است حتی برخی از پاراگراف ها با عناوین مطابقت نداشته باشند. در واقع این نوع سوال، توانایی شما در تشخیص ایده اصلی پاراگراف و دیگر توضیحات مربوط به آن ایده را می سنجد. عنوان هایی (Headings) که در سوال می بینید، جملات کوتاهی هستند که اطلاعات و توضیحات یک پاراگراف را خلاصه می کنند. حالا برای هر پاراگراف داوطلبین باید یکی از عنوان هایی که به بهترین نحو اطلاعات آن پاراگراف را خلاصه می کند، انتخاب کنند.

در مطلب از پیش منتشر شده ای مطالب مفیدی در زمینه نحوه نمره دهی ریدینگ آیلتس ارائه داده ایم.

مشکلات داوطلبین در ریدینگ آیلتس

مشکلاتی که معمولا داوطلبین دارند.

در اینجا مشکلات رایجی که اکثر داوطلبین با آنها سر و کار دارند را با شما در میان می گذاریم و در بخش بعد، به نکاتی برای غلبه بر این مشکلات و راهکاری برای پاسخ دادن به این نوع سوالات خواهیم پرداخت.

  • پاراگراف ها بسیار طولانی و اطلاعاتی زیادی برای خواندن است، بنابراین وقت کم میاریم.
  • تلاش زیاد برای تطبیق کلمات در سوال با یک کلمه در متن
  • برخی از عناوین (heading) به نظر معنای مشابهی دارند.
  • برخی از داوطلبین فکر می کنند فقط با خواندن جمله اول می توانند ایده اصلی را بدست بیارند در صورتی که برخی از پاراگراف ها کمی پیچیده تر از اینهاست و topic sentence پاراگراف ممکن است در جمله اول نباشد.
  • مدت زمان زیادی را صرف خواندن متن یا عنوان ها می کنند.
  • اشتباهاتی که از به ترتیب نبودن پاسخ ها در متن ناشی می شود.

نکات مهم درباره مچینگ تست آیلتس

نکات مهم درباره این نوع سوال

1. این رو بدونید که نیازی به خوندن کل متن و پاراگراف ها نیست.

حتی اگر کلمات جدیدی در متن می بینید، استرس نگیرید و خودتون رو درگیر آن کلمات نکنید. می تونید فقط با خوندن قسمت هایی از پاراگراف که باعث می شود ایده اصلی آن را درک کنید به جواب برسید.

2. بسیاری از داوطلبین پس از خوندن عنوان ها و پیدا کردن کلمات کلیدی (key words) می خواهند عیناً آن کلمات را در متن پیدا کنند؛

در صورتی که چنین نیست و باید حواستان به کلمات هم معنی (synonyms) نیز باشد. مثلاً ممکن است در سوال یکی از کلمات کلیدی شما “beautiful” باشد. با این حال کلمه ای که به دنبال آن هستید می تواند مترادف های مختلف این لغت مانند “attractive” , “pretty” , “stunning” or “lovely” باشد.

3. اگر یکی دو تا از headingها شبیه هم هستند و نمی دونید کدامیک را انتخاب کنید.

سعی کنید آنها را کنار پاراگراف بنویسید و تفاوت های آنها را با توجه به key words آنها پیدا کنید. کدامیک با پاراگراف بهتر مطابقت دارد؟ ممکن است یکسری کلمات معنا را کاملا تغییر دهند.

4. اگر هنوز نتونستید تصمیم بگیرید که کدام عنوان برای پاراگراف مناسب است، آن را رها کنید و به قسمت بعد بروید.

معمولا پس از انجام بقیه ریدینگ، پاسخ واستون مشخص میشه و راحت تر آن را پیدا می کنید.

5. بسیاری پیشنهاد می کنند که در skim کردن متن، خیلی باید سریع بخونید.

پیشنهاد من به شما این است که سرعت skim کردن شما باید در حدی باشد که متن یا جمله ای که می خونید را درک کنید و مفهوم آن را متوجه شوید. بنابراین اگر سریع بخونید اما متوجه متن نشید، فایده ای نداره.

6. دوباره نیز بسیاری می گویند در این نوع سوال ابتدا باید به headingهای سوال نگاه کنید.

اما پیشنهاد می کنیم که اینکار را نکنید به این دلیل که باعث میشه به طور خودکار ذهنتون دنبال یکسری کلمات خاص مثلاً key words های آن باشد در صورتی که در ابتدا بهتر است فقط ایده اصلی هر متن را درک کنید نه اطلاعات جزئی آن را. پس بهتره ابتدا با خوندن topic sentence (معمولاً جمله اول هر پاراگراف) و جمله آخر هر پاراگراف شروع کنید تا مفهوم کلی آن را درک کنید.

استراتژی در سوالات مچینگ

تکنیک و استراتژی پاسخ دادن به این نوع سوال

a) موقع انجام دادن این نوع سوال، ابتدا یکی دو جمله اول و اخر هر پاراگراف را بخونید تا مفهوم کلی هرکدام را متوجه بشید. نگران کلمات جدید نباشید و سعی کنید در هر پاراگراف جملاتی که ایده اصلی را به شما نشان می دهد هایلایت کنید. همینطور می تونید ایده اصلی پاراگراف رو با کلمات خودتون کنار پاراگراف یادداشت کنید انگار که دارید یک heading خودتون می نویسید. فقط سعی کنید این کار رو در چند کلمه یا حداکثر یک عبارت کوتاه انجام بدید.
b) سپس به headingها نگاه کنید و کلمات کلیدی (key words) آنها را هایلایت کنید. با توجه به کارهایی که کردید و مطالبی که در ذهن دارید، هر heading که واضح تر است و در مورد آن مطمئن هستید را با پاراگراف تطبیق بدهید و جواب آن را بنویسید.
c) ممکن است به heading هایی بر بخورید که کمی شبیه هم باشند و در مورد آنها مطمئن نباشید. سعی کنید آنها را کنار پاراگراف بنویسید و مقایسه کنید. دنبال مترادف ها نیز بگردید تا بتونید مناسب ترین heading را انتخاب کنید.
d) اگر باز هم نتونستید عنوان درست را انتخاب کنید، برید سراغ عنوان بعدی. معمولاً آخرش پاسخ مشخص میشه.

انجام یک تمرین Matching heading

بیاید تا اینجا مراحل رو تمرین کنیم.

در اینجا ابتدا بیایید به دستور العمل سوال نگاهی بیندازیم سپس یک پاراگراف را باهم کار می کنیم.

به پاراگراف اول نگاهی بیندازیم و مراحل a تا d را روی آن انجام دهیم.

زیر جملات اول و آخر خط کشیده ام تا برای شما راحت تر شود. با خوندن ایده اصلی این پاراگراف و skim کردن آن متوجه میشید که داره درباره دولت و مدیریت آن در مسائل محیط زیستی صحبت میکنه.
Heading مناسب برای این پاراگراف گزینه v می باشد.

v. Governments and management of the environment

این کار را برای تمام پاراگراف ها انجام دهید. همانطور که قبلا گفتم اگر در پاراگراف خاصی گیر کردید، بقیه بخش ها را انجام دهید و بعد از اینکه عنوان های کمتری موند میشه راحت تر به جواب دست پیدا کرد. یک چیز دیگه که ممکن به نظم ذهنی شما کمک کنه، اینه که بعد از اینکه هر Heading رو جواب دادید، روش خط بزنید تا برای پاراگراف های بعدی نیازی نباشه بررسیشون کنید. بریم سراغ یک مثال دیگر و دو پاراگراف رو باهم کار کنیم. در زیر دو تا پاراگراف از مقاله ای به نام “Trees in Trouble – What is causing the decline of the World’s giant forests” است.

• Match the two paragraphs with one of the following three headings:
1. How wildlife benefits from big trees
2. Factors that enable trees to grow to significant heights
3. How other plants can cause harm

Paragraph 1- Big trees are incredibly important ecologically. For a start, they sustain countless other species. They provide shelter for many animals, and their trunks and branches can become gardens, hung with green ferns, orchids and bromeliads, coated with mosses and draped with vines. With their tall canopies basking in the sun, they capture vast amounts of energy. This allows them to sustain much of the animal life in the forest.

Paragraph 2- Only a small number of tree species have the genetic capacity to grow really big. The mightiest are native to Norther America, but big trees grow all over the globe, from the tropics to the boreal forests of the high latitudes. To achieve giant stature, a tree needs three things: the right place to establish its seedling, good growing conditions and lots of time with low adult mortality. Disrupt any of these, and you can lose your biggest trees.

پاسخ به Matching Headings ریدینگ آیلتس

به پاراگراف های بالا که نگاه می کنید، ممکن به چندین لغت سخت بر بخورید. مانند “basking” , “bromeliads”, and “stature” . اگر سعی کنید هر کلمه رو بخونید و روی آن تمرکز کنید، بسیاری از وقتتون رو از دست میدید.

در عوض سعی می کنیم نگاهی به جملات اول و آخر یا جملاتی که ایده اصلی پاراگراف در آن گنجانده شده نگاه بکنیم. در آخر با کمی نگاه کردن به key words ها و مترادف ها، مشخص می شود که پاسخ ها عبارتند از:

Paragraph 1- How wildlife benefits from big trees
Paragraph 2- Factors that enable tree to grow to significant heights

مترادفی که در پاراگراف اول استفاده شده عبارت است از: sustain=benefit

مطلب مفید: خرید دوره آیلتس آفاق

پرسش و پاسخ

1. آیا هر متن 20 دقیقه وقت دارد؟

می دانید که از وقتی آزمون reading شروع می شود، کلا 60 دقیقه وقت دارید تا به سوالات پاسخ بدهید. توجه داشته باشید که این به معنای اختصاص دادن 20 دقیقه به هر متن نمی باشد. شما به طور کل 60 دقیقه زمان دارید و برای پاسخگویی بهتر به سوالات باید زمان خود را مدیریت کنید.

2. ریدینگ دارای متون تخصصی رشته ها می باشد؟

خوب است بدانید که متونی در این مهارت برای داوطلبین در نطر گرفته می شود، متن های تخصصی از رشته های مختلف نمی باشد. این متن ها از جاهایی مانند مجلات، روزنامه ها و کتاب ها می آیند و به همین دلیل است که می گوییم خواندن مجله و روزنامه می تواند کمک زیادی به بهبود این مهارت به شما بکند.

امیدوارم نکات و راهکارهای موجود در این پست به شما کمک کرده باشد.

امیر دادفر | بیش از 5 سال سابقه تدریس زبان انگلیسی

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *