نحوه آزمون لیسنینگ آیلتس

ساختار آزمون لیسنینگ آیلتس چگونه است؟

یکی از مهارت‌های زبان انگلیسی که در آزمون آیلتس ارزیابی می‌شود، توانایی گوش دادن یا لیسنینگ است. سوالات این بخش از آیلتس، مهارت شنیداری شما را به طور کامل مورد ارزیابی قرار می‌دهند. مثلا اینکه آیا شما توانایی درک ایده اصلی، جزئیات، نظر شخص یا اشخاص در حال صحبت، هدف کلی مطلب را دارید یا خیر. به همین خاطر، سوالات لیسنینگ آیلتس بسیار متنوع هستند. بخش لیسنینگ در آزمون آکادمیک آیلتس و جنرال یکسان است. در این مطلب قصد داریم به بررسی نحوه آزمون لیسنینگ آیلتس بپردازیم.

نحوه آزمون لیسنینگ آیلتس

فرمت سوالات آزمون لیسنینگ آیلتس

مهارت شنیداری شما در آزمون آیلتس در چهار بخش مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. در هر یک از این بخش‌ها شما باید به 10 سوال و در مجموع به 40 سوال پاسخ بدهید. دسته‌بندی سوالات به گونه‌ای است که هر چه جلو می‌روید، سوالات سخت‌تر می‌شوند. به عبارت دیگر، 10 سوال بخش اول لیسنینگ آیلتس بسیار ساده‌تر از بخش سوم هستند و شما نباید سوال ساده‌ای را که به راحتی می‌توانید به آن پاسخ دهید، از دست بدهید.

نحوه پاسخگویی به سوالات آزمون لیسنینگ آیلتس

از زمان شروع پخش نوار تا پایان آن و اتمام چهار بخش، معمولا 30 دقیقه طول می‌کشد. البته در پایان نیز 10 دقیقه فرصت خواهید داشت تا پاسخ‌های خود را به پاسخنامه انتقال دهید. بدین ترتیب بخش لیسنینگ مجموعا 40 دقیقه به طول می‌انجامد.

البته هر یک از این بخش‌ها ممکن است به دو قسمت تقسیم شود. برای مثال، بخش یک که 10 سوال دارد، می‌تواند در دو نوبت پخش شود. بخش اول مربوط به پنج سوال اول خواهد بود. پس از چند ثانیه قسمت دوم را خواهید شنید و به پنج سوال بعدی پاسخ خواهید داد. بنابراین شما کمی فرصت خواهید داشت تا سوالات بعدی همان بخش را خیلی سریع مرور کنید. این کار باعث می‌شود اگر در بخش اول نتوانسته‌اید لیسنینگ را دنبال کنید، در بخش بعدی آن را جبران کنید. گفتنی است در بخش چهارم لیسنینگ یک مونولوگ با موضوع علمی شنیده می‌شود. حال ممکن است مکثی در بین لیسنینگ نباشد و باید به 10 سوال آن همزمان با شنیدن نوار پاسخ دهید.

همزمان که به چهار بخش لیسنینگ آیلتس گوش می‌دهید، باید پاسخ‌های‌تان را در دفترچه سوال بنویسید و در انتها آنها را به پاسخنامه منتقل کنید. هر پاسخ درست یک نمره برای شما خواهد داشت. جمع نمره خام یا Score Raw شما 40 خواهد بود. این نمره سپس به عددی از 1 تا 9 تبدیل می‌شود که نمره آیلتس شما در بخش لیسنینگ را تشکیل می‌دهد.

point down

ما در مقاله از پیش منتشر شده ای به تکنیک های لیسنینگ آیلتس اشاره کرده ایم که برای تست لیسنینگ آیلتس بسیار کار آمد خواهد بود.به شما پیشنهاد میدهیم حتما از صفحه ” تقویت لیسنینگ آیلتس ” دیدن نمایید.

نحوه آزمون لیسنینگ آیلتس

موضوع و محتوای هر بخش از چهار بخش آزمون لیسنینگ آیلتس

آزمون لیسنینگ آیلتس برای هر دو آزمون آکادمیک و آزمون جنرال آیلتس یکسان است. شما در این آزمون به چهار قطعه ضبط‌شده گوش خواهید داد. این فایل‌های صوتی، ترکیبی از مونولوگ‌ها و مکالمه‌های طیفی از سخنرانان بومی هستند.

آزمون لیسنینگ آیلتس دارای چهار فایل ضبط‌شده است که دو فایل آن مربوط به موضوعات و مسایل اجتماعی و دو فایل دیگر نیز مربوط به موضوعات آکادمیک و علمی می‌باشد. گفتنی است هر صدای ضبط‌شده را فقط یک بار می‌شنوید؛ پس بهتر است خوب به آن دقت کنید. در ادامه به توضیح موضوع و محتوای هر یک از چهار بخش آزمون لیسنینگ آیلتس می‌پردازیم.

لیسنینگ

بخش اول آزمون لیسنینگ آیلتس (Section 1)

در بخش اول آزمون لیسنینگ آیلتس، مکالمه‌ای بین دو نفر می‌شنوید. این مکالمه در زمینه مسائل روزمره اجتماعی است که می‌تواند به صورت تلفنی یا حضوری باشد. برای مثال، یک فرد به هتل زنگ می‌زند و می‌خواهد اتاق رزرو کند؛ یا یک دانشجو به خوابگاه دانشجویی زنگ می‌زند و متصدی خوابگاه اطلاعات او را دریافت می‌کند. این اطلاعات، همان پاسخ سوالاتی است که از شما پرسیده می‌شود؛ مثل نام، شماره تلفن یا شغل فرد.

لیسنینگ

بخش دوم آزمون لیسنینگ آیلتس (Section 2)

موضوع بخش دوم آزمون لیسنینگ آیلتس نیز اجتماعی و مسائل روزمره است. در این بخش تنها یک شخص حضور دارد و درباره مسائل اجتماعی صحبت می کند. برای مثال، این صحبت می‌تواند درباره موزه، سینما یا بهینه‌سازی پارک محله باشد.

لیسنینگ

بخش سوم آزمون لیسنینگ آیلتس (Section 3)

برخی از افراد اعتقاد دارند بخش سوم آزمون لیسنینگ، سخت‌ترین بخش لیسنینگ است. در این بخش مکالمه‌ای بین دو تا چهار نفر صورت می‌گیرد. موضوع اصلی این گفت‌وگو، موضوعات دانشگاهی است. برای مثال، یک دانشجوی از استاد راهنمای خود در مورد با پایان‌نامه‌اش سوالاتی می‌پرسد و درباره موضوع بحث، تبادل نظر انجام می‌شود.

لیسنینگ

بخش چهارم آزمون لیسنینگ آیلتس (Section 4)

بخش چهارم آزمون لیسنینگ آیلتس یک مونولوگ است. در این مونولوگ، یک شخص درباره موضوعی علمی سخنرانی می‌کند. برای مثال، این سخنرانی می‌تواند درباره عمر نهنگ‌های قاتل در دریای قطب شمال باشد و به شما برخی اطلاعات علمی ارائه دهد.

نحوه آزمون لیسنینگ آیلتس

نکات مهم درباره نحوه آزمون لیسنینگ آیلتس

در لحظه شروع آزمون لیسنینگ آیلتس، نکاتی در باره چگونگی پاسخ دادن به سوالات داده می‌شود. پس از آن یک مثال پخش می‌شود و برای خواندن و آشنایی کلی با سوالات، یک فرصت کوتاه به شما داده می‌شود. حال نوبت به پخش فایل ضبط‌شده بخش یک آزمون لیسنینگ می‌رسد. شما همچنان که به دقت در حال گوش کردن به این صدا هستید، باید همزمان به سوالات هم پاسخ بدهید. این روال برای سه بخش بعدی آزمون لیسنینگ نیز یکسان است.

نکته دیگری که بسیار اهمیت دارد و به نوعی یک امتیاز مثبت به شمار می‌رود، این است که سوالات به ترتیب اطلاعات بیان‌شده در لیسنینگ آیلتس ارائه می‌شوند. شما می‌توانید با تمرکز روی هر سوال به آن جواب بدهید و سپس به سراغ سوال بعدی بروید. نحوه آزمون لیسنینگ آیلتس به این صورت است که تا پاسخ سوال شماره یک داده نشود، پاسخ سوال دوم را نخواهید شنید.

نکته دیگر این که بهتر است گوش‌تان را به شنیدن لهجه‌های مختلف عادت بدهید؛ چرا که در فایل‌های آزمون لیسنینگ آیلتس ممکن است از لهجه‌های مختلف آمریکایی، بریتانیایی، استرالیایی و نیوزیلندی و حتی هندی یا شرق آسیا استفاده شود که تشخیص آنها بسیار دشوار است.

نکته پایانی این که وقتی می‌خواهید پاسخ‌تان را در پاسخنامه وارد کنید، به گرامر واژگان و نگارش صحیح آنها دقت زیادی داشته باشید؛ چرا که غلط املایی و گرامری در آزمون آیلتس باعث می‌شوند نمره آن سوال را از دست بدهید.

دانستن نحوه پاسخ‌گویی به سوالات آزمون لیسنینگ آیلتس کلید موفقیت شماست

با اینکه آزمون لیسنینگ آیلتس چندان ساده به نظر نمی‌رسد، ولی اگر برای آن آمادگی کافی را کسب کرده باشید، خیلی راحت می‌توانید به نمره مورد نظرتان دست پیدا کنید. شما با ثبت نام در مرکز آموزش آیلتس آفاق می‌توانید تمامی نکات و ترفندهای لازم برای کسب موفقیت در این بخش مهم از آزمون را فرا بگیرید

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *