کسب چه نمره‌ای در آیلتس خوب است؟

کسب نمره قابل قبول در آیلتس (IELTS Exam)

بسیاری از شرکت کنندگان و متقاضیان شرکت در آزمون آیلتس سوال میکنند که نمره قابل قبول در آیلتس چند است و چه نمره ای خوب محسوب میشود.  قبل از مطرح کردن نکاتی در مورد نمرۀ خوب و قابل قبول در آزمون آیلتس، بایستی اطلاعاتی در مورد خود آزمون آیلتس (IELTS Exam)، میزان نمره و نحوۀ نمره‌دهی آن داشته باشیم.

آزمون آیلتس به ابزار اصلی ارزیابی سطح دانش زبان انگلیسی در جهان تبدیل شده است. طبق آمار و اطلاعاتی که از سایت takeielts.britishcouncil.org  در سال 2022 منتشر شده است، مدرک آیلتس در بیش از 140 کشور دنیا و از سوی بیش از 11000 سازمان، دانشگاه، مرکز آموزش عالی و حتی مدارس در سرتاسر جهان، پذیرفته شده است. ایالات متحده نیز در بین این کشورها دیده می شود که در آن تعداد زیادی از دانشگاه‌ها آیلتس را می‌پذیرند. بنابراین به جرات می‌توان گفت آزمون آیلتس معتبرترین آزمون برای سنجش سطح زبان انگلیسی افراد برای مقاصد تحصیلی، کاری و مهاجرت در سرتاسر کشورهای دنیا می باشد.

کسب چه نمره‌ای در آیلتس خوب است؟

نمرۀ آیلتس (IELTS Band-Score) از چند است و چگونه محاسبه می شود؟

نمرۀ آیلتس از 0 تا 9 است. در کارنامۀ آزمون آیلتس، شما نمرۀ کل و نمراتی که در هر مهارت در این آزمون به دست آورده‌ اید را خواهید دید. در هر مهارت نمره  ی شما از 9 محاسبه می‌شود. نمرۀ نهایی، میانگین نمرات شما در مجموع چهار مهارت (Skill) است. البته باید اشاره کنم که نمرۀ کل ممکن است شامل نیم نمره هم شود. مثلا نمرۀ 5.5 یا 6.5 و … .

توجه داشته باشید که برای مثال اگر میانگین مجموع نمرۀ شما 6.25 باشد به نمرۀ 6.5 و اگر میانگین مجموع نمرۀ شما 6.75 باشد به نمرۀ 7 گرد می شود. به این نکته هم توجه داشته باشید که اگر میانگین نمره شما برای مثال 6.2 شود، نمرۀ شما به 6 و اگر میانگین نمرۀ شما 6.3 شود، نمرۀ شما به 6.5 گرد می شود.

کسب چه نمره‌ای در آیلتس خوب است؟

به نکات زیر درباره نمرات مختلف در آزمون آیلتس توجه کنید:

1. اگر در آزمون شرکت نکنید و یا اینکه به هیچ سوالی پاسخ ندهید، نمرۀ شما 0 است.

2. نمرۀ 1 تا 3 مختص افرادی است که دانش زبانی بسیار محدودی دارند. یعنی در حد دانستن چند لغت یا جمله که حفظ کرده‌اند. افرادی که هیچ درکی از زبان انگلیسی ندارند و فقط لغات بسیار محدود را می‌دانند نمرۀ یک، افرادی که هم درگفتار (Speaking) هم در نوشتار (Writing) به سختی متوجه کلام و یا متن می‌شوند نمرۀ دو و افرادی که جملاتی را حفظ کرده و در موقعیت‌های خیلی محدود که برایشان آشناست بکار می‌برند، نمرۀ سه را کسب می‌کنند.

3. اگر سطح دانش زبانی شما به درک موقعیت‌های آشنا و متداول و استفاده از عبارات حفظی بدون هیچ خلاقیتی محدود می‌شود و درک مناسبی از موضوع و مطالب ندارید و نمی‌توانید جملات مرکب استفاده کنید، نمرۀ 4 در انتظار شماست.

4. نمرۀ 5 نصیب افرادی می‌شود که تسلط نسبی بر درک زبان انگلیسی دارند و در اکثر موقعیت‌ها توانایی برقراری ارتباط را دارند، کما اینکه ممکن است اشتباهات گرامری و کاربرد لغات را نیز داشته باشند.

5. افرادی که تسلط بیشتری در درک مفاهیم پیچیده دارند یعنی به طور کلی مفاهیم و موضوعات را متوجه می‌شوند و توانایی برقراری ارتباط را دارند، اگرچه اشتباهات گرامری و کاربرد لغات و کالوکیشن‌ها (Collocations) در زبان انگلیسی را مرتکب می‌شوند نیز صاحب نمرۀ 6 خواهند شد.

6. نمرۀ 7 تا 9 برای افرادی است که سطح دانش زبانی پیشرفته و عالی داشته و مهارت لازم و کافی برای به‌کارگیری زبان انگلیسی دارند و به نسبت اشتباهات کمتری را مرتکب می‌شوند و سطح درک خوبی از موضوعاتی که در آزمون آیلتس  مطرح می‌شوند، دارند. افرادی که سطح دانش زبانی خوبی دارند و توانایی استفاده از آن را در موقعیت‌های مختلف با بیان جزئیات دارند، با وجود اینکه گه‌گداری دچار اشتباه گرامری می‌شوند، نمرۀ 7 را کسب خواهند کرد.

7. نمرۀ 8 برای افرادی است که از سطح دانش زبانی بسیار خوبی برخوردار هستند و می‌توانند به راحتی ایده‌پردازی کرده و به طور کامل در مورد موضوعات مختلف صحبت کنند، بنویسند و توانایی خواندن (Reading) و فهمیدن خیلی بالایی دارند. البته ممکن است در موضوعات خاص و تخصصی درک کافی را نداشته باشند.

8. نمرۀ 9 هم برای افرادی با سطح عالی در همۀ مهارت‌ها است. این افراد اکثراً شانس زندگی کردن در کشورهایی که زبان مادریشان انگلیسی است را داشته‌اند.

کسب چه نمره‌ای در آیلتس خوب است؟

در جدول زیر سطح دانش زبانی افراد طبق نمره‌ای که کسب کرده‌اند، به اختصار مورد بررسی قرار گرفته است.

Band Score Skill Level Description
 

9

 

Expert user

داوطلب تسلط کامل بر کاربرد زبان انگلیسی دارد. وی زبان انگلیسی را دقیق، روان و بدون اشتباه بکار می برند و درک کاملی از آن دارد.
 

8

 

Very good user

با چشم پوشی از ایرادات جزئی و نامناسب در کاربرد زبان انگلیسی، داوطلب با کمی اغماض تسط کامل در کاربرد زبان انگلیسی دارد. داوطلب ممکن است در برخی شرایط ناآشنا دچار کج‌فهمی و یا عدم درک موضوع شود اما می‌تواند ساختارهای پیچیدۀ زبان انگلیسی را به‌درستی استفاده کند.
 

7

 

Good user

داوطلب تسلط قابل قبولی در کاربرد زبان انگلیسی دارد کما اینکه گه‌گاهی در برخی مواقع ایرادات و اشتباهاتی در فهم و کاربرد آن دارد. به طور کلی داوطلب توانایی استفاده از ساختارهای پیچیده را دارد و حتی به طور جزئی قادر به استدلال می باشد.
 

6

 

Competent user

داوطلب با وجود اینکه ایرادات و اشتباهاتی در کاربرد و فهم زبان انگلیسی دارد، تا حدودی تسلط  در استفاده از زبان انگلیسی دارد. وی تقریباً می تواند ساختارهای پیچیدۀ غالبا در موقعیت‌های آشنا را بفهمد و به کار گیرد.
 

5

 

Modest user

داوطلب تسط نسبی بر زبان انگلیسی دارد و تقریباً در اکثر موقعیت‌ها از پس فهم و برقراری ارتباط برمی‌آید اگرچه ممکن است داوطلب اشتباهات زیادی مرتکب شود. البته داوطلب بایستی قادر به کاربرد زبان انگلیسی در حوزۀ فعالیت خود باشد.
 

4

 

Limited user

دانش داوطلب محدود به موقعیت‌های آشنا است. وی اغلب مشکلاتی در فهم و بیان زبان انگلیسی دارند و تقریباً به هیچ وجه قادر به استفاده از ساختارهای پیچیده نیست.
 

3

 

Extremely limited user

داوطلب تنها در موقعیت‌های بسیار آشنا توانایی فهم و برقراری ارتباط را دارد. داوطلب همچنین مکث‌های طولانی و مکرر هنگام صحبت کردن دارد.
 

2

 

Intermittent user

داوطلب مشکلات شدید در فهم و کاربرد زبان انگلیسی دارد.
 

1

 

Non-user

داوطلب بجز دانستن تعداد محدودی لغت، تقریباً هیچ توانایی در کاربرد زبان انگلیسی ندارد.
 

0

 

Did not attempt the test

داوطلب در آزمون شرکت نکند و یا اینکه به هیچ سوالی پاسخ ندهد.

 نمرۀ خوب و قابل قبول در آزمون آیلتس:

معمولاً در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی عالی در سرتاسر دنیا، مخصوصاً در کشورهای پیشرفته، نمرۀ پائین تر از 6 آکادمیک قابل قبول نمی باشد. بایستی به این نکته توجه داشته باشید که برخی مراکز، دانشگاه‌ها و سازمان‌های بین المللی نه تنها نمرۀ پائین‌تر از 6 را نمی‌پذیرند، بلکه ممکن است خواستار نمرۀ بالاتری در یک یا دو مهارت خاص باشند. برای مثال ممکن است یک دانشگاه پذیرای افرادی باشد که نمرۀ میانگین 6 و نمره 7 در مهارت نوشتاری یا شنیداری (Writing or Listening) را کسب کرده‌اند. بنابراین اگر آزمون آیلتس را به قصد تحصیل در کشورهای پیشرفته انتخاب می‌کنید، به جزئیات نمره‌ای که مرکز آموزشی و یا سازمان مورد نظراز شما می‌خواهد، توجه کنید.

  • جلال جهان نورد
  • مدرس زبان انگلیسی و آیلتس
  • با 20 سال سابقه ی تدریس زبان انگلیسی

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *